Zie hier de derde generatie van de Mini Countryman, het model dat vanaf het begin de definitie van ‘mini’ danig op de proef stelde. Om niet te zeggen: vermorzelde. Maar als je dacht dat de vorige generaties een beetje aan de maat waren, heb je deze nog niet bekeken.

De nieuwe Countryman is zo’n 13 centimeter langer dan de vorige en 6 centimeter hoger, een groeispurt die hem vanuit het crossover-terrein gestaag richting het SUV-gebied begint te duwen. Schokkend feitje: met een lengte van 4,43 meter is ie maar een beetje korter dan de allereerste Range Rover. We zijn benieuwd naar het toerental waarmee Sir Alec Issigonis, het brein achter de originele minuscule Mini, ronddraait in zijn graf.

Specificaties van de benzine-Countryman’s

Het grote nieuws is de komst van de volledig elektrische Countryman E en SE, waarvan we de laatste vorige maand al testten. Benzineversies zijn er in de vorm van de Countryman C, S en John Cooper Works. De eerste doet het met een 1,5-liter driecilinder met 170 pk; de tweede heeft een 218 pk sterke viercilinder van 2,0 liter en meteen ook vierwielaandrijving. De JCW die we hier hebben, gebruikt dezelfde aandrijflijn, maar dan een gezonde 300 pk en 400 Nm sterk. Met de hand schakelen, daar doen we niet meer aan; je krijgt altijd een achttraps automaat met flippertjes.

De Countryman is groot, maar is wel duidelijk een Mini

Ondanks het toegenomen formaat mag je er bij Mini toch van uitgaan dat de bruisende persoonlijkheid van het origineel in elk model blijft doorschemeren. Bij de JCW heeft het merk te pas en te onpas geprobeerd om de traditionele Mini-designelementen op zijn plus-size statuur los te laten. Het front is zo onbeschaamd als je van een moderne sportieve creatie uit de BMW-stal kunt verwachten. De achterlichten hebben instelbare led-patroontjes, mocht je niet zoveel ophebben met het Union Jack-motief.

Aan de binnenkant doet de Countryman een gooi naar grootsheid. De complexe uitdagingen van connectiviteit en digitalisatie hebben veel autobouwers (en hun klanten) al huilend in een hoekje doen kruipen, maar het ontwerpteam van Mini kreeg het voor elkaar om alle tech te serveren via slimme, simpele en fantasierijke oplossingen.

Zo laat je de Mini Countryman ‘woo hoo‘ zeggen

Zo moeten we het even hebben over de Experience Modes, waarvan er maar liefst acht zijn: Core, Green, Go-Kart, Personal, Vivid, Timeless, Trail en Balance. Elke modus heeft zijn eigen schermachtergrond en geluidssignatuur. Bij Go-Kart word je begroet met een vrolijk ‘woo hoo!’, in Balance verandert de auto in een soort mobiele spa, Personal kun je via de Mini-app zelf configureren. Het is allemaal bijna op het belachelijke af, maar het is zo goed uitgevoerd dat alleen een onverbeterlijke sikkeneur het niet op prijs zal kunnen stellen.

De prijzen van de Countryman beginnen bij 43.490 euro (38.250 euro in België); de John Cooper Works-uitvoering is er vanaf 76.990 euro (54.950 euro in België). Veel geld, maar beduidend minder dan zijn BMW-broertjes X1 en X2 met dezelfde techniek. Mini praat honderduit over carbon-zero fabrieken en duurzaamheid – je zou je af kunnen vragen of het dan wel zo’n goed idee is om een auto te bouwen die zoveel groter en zwaarder is.

Kleiner en lichter zou mooi zijn, maar het menselijk ras beweegt zich ook niet bepaald in die richting, en dit is nu eenmaal waar de markt om vraagt. Bovendien kun je natuurlijk ook gewoon een kleinere Mini kopen; de bekende Cooper wordt binnenkort vergezeld door een compacte crossover genaamd Aceman.

Mini Countryman JCW All4 is geen rasechte John Cooper Works

De nieuwe Countryman is dus op meerdere vlakken een schot in de roos. Hij is ruim, veelzijdig en in deze vorm vlot genoeg om de meeste bestuurders tevreden te stellen – al denken we deemoedig terug aan de tijd dat de titel John Cooper Works nog stond voor echte scherpte en giftigheid in plaats van ‘gewoon maar hard gaan’.

Evengoed: het interieur is hier de echte onderscheidende factor. Daarmee loopt Mini treffend vooruit op het onvermijdelijke moment dat de digitale interactie met onze auto’s belangrijker is geworden dan waardoor ze worden aangedreven. Deze nieuwe Countryman barst van de tactiliteit, connectiviteit en entertainment. Je hebt het achter het stuur al naar je zin voordat je überhaupt bent gaan rijden.

Specificaties van de Mini Countryman JCW All4 (2024)


Motorinhoud
1.998 cc
Motortype
viercilinder turbo
Power
300 pk/221 kW, 400 Nm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Acceleratie
0-100 km/u in 5,4 s
Topsnelheid
250 km/u
Verbruik
7,8 l/100 km
CO2-uitstoot
177 g/km
Tankinhoud
54 l (benzine)
Afmetingen
4.433 x 1.843 x 1.656 mm (l x b x h)
Wielbasis
2.692 mm
Gewicht                                
1.735 kg
Bagage                                  
505/1.530 l
Prijs
€ 76.990 (NL)
€ 54.950 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)