Op het eerste gezicht zou je misschien denken met de oude Opel Corsa van doen te hebben. Maar schijn bedriegt: hij is echt nieuw. Dit is de Opel Corsa 1.0 Turbo. Het is vooral binnenin goed te zien en te merken. Alle motoren zijn ook weer bij de tijd gebracht.
Op het eerste gezicht zou je misschien denken met de oude Opel Corsa van doen te hebben. Maar schijn bedriegt: hij is echt nieuw. Dit is de Opel Corsa 1.0 Turbo. Het is vooral binnenin goed te zien en te merken. Alle motoren zijn ook weer bij de tijd gebracht.
Wat is er veranderd?
Ook Opel lijkt met de Corsa de weg te zijn ingeslagen van ‘niet teveel veranderen want dat jaagt klanten weg’. Dat is goed te zien aan het uiterlijk van de nieuwe Opel Corsa 1.0 Turbo. Je moet goed kijken om te zien dat dit de nieuwe is, mits je geen die-hard Corsa-adept bent.
De motorkap ziet er een stuk gelikter uitm Met een vrolijk lachende grille, scherpe vouwen rond de koplampen en een motorkap die een beetje aan de vorm van de Porsche 911 doet denken. Langs de flank is de inmiddels voor Opel kenmerkende omgedraaide hockeystick als sculptuur aangebracht. Die vind je ook op de andere Opel-modellen. Het geeft de auto een wat langgerekter en lager profiel. Ook z’n achterkant is opgefrist, met achterlichten die vloeiend overlopen in de taillelijn. Een dikke lijn tussen de achterlichten geven hem een wat breder achterste.
Opel heeft sinds de introductie van de Opel Corsa in 1982 (een hoekig, typisch jaren tachtig-ontwerp) verkocht Opel 12,4 miljoen exemplaren en daarmee is de Opel Corsa 1.0 Turbo goed voor pakweg een vierde van alle Opel-verkopen. Een heel belangrijk model voor Opel dus, en dat verklaart een beetje het behoudende nieuwe ontwerp. Daarnaast: de Opel Corsa 1.0 Turbo is niet van top tot teen nieuw. Pakweg 85 procent van de auto is gloednieuw, maar z’n basis, en dus ook z’n afmetingen leent ie van het vorige model. Daar is niets mis mee.
De Opel Corsa 1.0 Turbo is iets ruimer
Want ondanks de nagenoeg gelijk gebleven buitenmaten is ie binnenin een stukje ruimer geworden. Niet alleen dat: de hele binnenkant heeft een dusdanige metamorfose ondergaan dat ie qua materiaalgebruik en kwaliteitsbeleving echt een treetje hoger is komen te staan. De plastics zijn van mooie kwaliteit, de naden sluiten nauwgezet aan en de ergonomie van het dashboard is keurig. Het enige puntje van kritiek dat we kunnen aantekenen, is de positie van het optionele navigatie- en infotainment-scherm. Dat zit te laag waardoor je, met je handen op tien voor twee aan het stuur, grotendeels naar je eigen arm staart wanneer je probeert te navigeren.
De motor
Opel kreeg de laatste jaren wat kritieken over hun motorenaanbod. Het zou niet meer bij de tijd zijn als het gaat om CO2-uitstoot en verbruikscijfers – en dat klopte. Inmiddels is het merk met een inhaalslag bezig en dat is goed te zien als je de lijst van te leveren modellen bekijkt. Of beter: te leveren motoren. In Nederland zijn er twee benzineversies en een diesel leverbaar. Belgen kunnen ook nog opteren voor een 1.2 benzine die in Nederland – want te vies – niet meer leverbaar is. Van die twee benzinemodellen is de 1.0 driecilinder met turbo de meest interessante, de ander is een 1.4 met vier cilinders – die rijdt wat rustiger maar verbruikt meer en is niet per se sneller. We concentreren ons op die nieuwe driecilinder die je zowel met 90 als 115 pk kunt krijgen. Je raadt al in welke we sprongen.
De versie met 90 pk heeft een A-label en valt in de 20-procent-categorie van bijtelling; toch vinden we de 115 pk-versie interessanter, simpelweg omdat die de auto lekker levendig en vlot maakt. Ondanks de turbo is er al bij lage toerentallen voldoende koppel beschikbaar waardoor je kwiek van je plek schiet. In 10,3 seconden van 0 naar 100 is niet overdreven rap, maar voldoende voor een auto in dit segment. Hij stuurt bovendien prettig licht en precies, en z’n onderstel – dat in de basis dat van de oude is, maar flink is aangepast – voelt vertrouwenwekkend aan. De combinatie van vermogen, besturing en het onderstel zorgt ervoor dat ie echt gevoeliger en plezierig rijdt. Dat kon je van de vorige Opel Corsa minder zeggen.
De opties
De basisprijs van de Opel Corsa 1.0 Turbo met 115 pk is ook een scherpe: 16.695 euro in Nederland, 14.010 euro in België. Dat geldt voor de driedeurs-versie, de vijfdeurs is een paar honderd euro duurder. Voor dat geld heb je een best aardig uitgeruste Corsa met onder andere hill-assist voor als je het lastig vindt om vanaf een heuveltje weg te rijden en de city-modus om de besturing nog lichter te maken. Beide volstrekt onnodig en vooral bedoeld om een oudere doelgroep aan te spreken.
De meest zinnige optie is het IntelliLink Byom-systeem, wat heel moeilijke terminologie is voor een slim navigatie- en muzieksysteem. Je krijgt er een 7-inch scherm voor en je kunt je smartphone via USB of Bluetooth koppelen met de auto zodat je apps op het scherm worden weergegeven. Nou ja, niet alle apps; apps van Opel. Dus je leuke, gratis gedownloade navigatie-app werkt er niet op, je moet er een van Opel hebben, en Facebooken of even gamen is er ook niet bij. Wel kan het je sms-berichten voorlezen en kun je er je muziekbieb op je telefoon mee afgraven. Het werkt goed en redelijk vlot, en dat kan voor dergelijke systemen bij andere merken niet altijd gezegd worden.
Helemaal bij de tijd
De Opel Corsa 1.0 Turbo is helemaal bij de tijd en zal binnen het Opel-gamma een nieuwe positie bekleden: die van luxere, kleinere auto. De Opel Adam is er voor de wat jongere doelgroep, met funky opties en een druistiger rijgedrag; de nog te introduceren Karl is een budget-mini in de lijn van de Volkswagen Up. Die nieuwe positie betekent overigens niet dat z’n concurrenten veranderen. De Opel Corsa neemt het nog steeds op tegen de Volkswagen Polo en de Ford Fiesta. Auto’s met een ander karakter maar in dezelfde doelgroep. Opel kan die concurrentie (weer) aan. Al zal het een kwestie van smaak zijn en om details gaan wanneer je wilt uitmaken welke van de drie je wilt rijden.
Specificaties Opel Corsa 1.0 Turbo 115 pk Business+ 3-deurs
Motor
999 cc
driecilinder turbo
115 pk / 170 Nm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 10,3 s
top 195 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,9 l/100 km
114 g/km CO2
B-label
Afmetingen
4.021 x 1.775 x 1.479 mm (l x b x h)
2.510 mm (wielbasis)
1.141 kg
45 l (benzine)
280 / 750 l (bagage)
Prijzen
NL € 16.695 (25%)
BE € 14.010 (Essentia)
Het vonnis
Fijne opfrisbeurt, hoewel je aan de buitenkant goed moet kijken om dat te zien. Binnenin is een hele sprong gemaakt, motorisch is de Corsa weer bij de tijd – al zijn de motoren in de Polo en Fiesta schoner. Maar niet zo stil
Reacties