RIP. Na 47 jaar alomtegenwoordig te zijn geweest, is de Ford Fiesta uit de showrooms verdwenen. Ja, deze business is kei- en keihard – tijd voor sentimentaliteit is er niet – en de inflatie wordt weer eens bedankt. Niet eens de economische soort, hoewel die ook niet meehelpt, maar auto’s groeien nu eenmaal.
Mensen willen hoog zitten, of ze willen ruimere hatchbacks die praktischer en veelzijdiger zijn. Voeg daar de steeds strenger wordende emissie-eisen aan toe en je kunt op je vingers natellen dat een stadsauto fabriceren in kleinere hoeveelheden gewoon te duur wordt. Je kunt het Ford niet kwalijk nemen dat ze het dan maar laten zitten.
De Fiesta was lang bijna de standaardkeus. Je kon hem iedereen aanraden en niemand zou er ontevreden mee zijn. Een duidelijke opvolger voor zijn positie in de markt is er niet, maar we hebben uit het huidige aanbod een min of meer weloverwogen keuze gemaakt: de betaalbare, de allrounder en het kassucces. Wat we proberen uit te vinden, is of de kroon van de Fiesta naar een andere troonpretendent kan; of betekent zijn dood echt het einde van een tijdperk?
De verschillen tussen de Dacia Sandero, Skoda Fabia en Opel Corsa
De betaalbare optie is de Dacia Sandero in zijn hoogste uitrustingsniveau (alsof het veel verschil maakt), die net een facelift heeft gekregen die moet aantonen dat het merk heus weet dat er zoiets als ‘lifestyle’ bestaat. Nu lijken andere merken vooral te denken dat die lifestyle inhoudt dat we met z’n allen elk weekend massaal gaan kitesurfen, maar Dacia lijkt het al prima te vinden als we met de hond naar het bos gaan terwijl onze kinderen hun BMX’jes tegen een boom rijden. Verfrissend, op zich.
Het moet Skoda niet lekker zitten. Ze zullen zich goed herinneren hoe Dacia’s begin jaren ’90 nog rondtuften in Roemenië, in Sovjet-specificatie, terwijl je in de rest van Europa op steeds meer straathoeken een Skoda Favorit kon zien staan.
Maar het mag dan een tijdje hebben geduurd, Skoda’s zijn tegenwoordig gewoon chic; de Fabia is in dit gezelschap de meest modieuze, en niet eens de duurste. We weten dat het een geweldige allrounder is, omdat we hem die titel gaven in 2022 – het is het automatische, niet-aanstootgevende alternatief geworden sinds de Volkswagen Golf in zijn recentste verschijningsvorm aan aantrekkelijkheid heeft ingeboet.
Het kassucces van ons trio is, misschien verrassend, de Opel Corsa. In Nederland verkoopt in deze klasse alleen de Peugeot 208 beter, maar in veel landen om ons heen, zoals Duitsland en het VK, is de Corsa al jaren, zo niet decennialang de leider in zijn segment. Hoewel: in het laatstgenoemde land moest hij de Fiesta nog voor zich dulden, maar die is er dus niet meer. En daar heeft zijn Duitse aartsrivaal overigens ook nog een handje bij geholpen.
Problemen met toeleveranciers, corona-gerelateerde toestanden, economische malaise – er zijn tal van factoren die hun steentje hebben bijgedragen aan de daling van de internationale autoverkopen. De Corsa had van al die problemen minder last dan de andere, als was het alleen al omdat hij gewoon leverbaar bleef. Hij is van ons drietal het duurst, dus er moet ook nog ergens een geheim ingrediënt zijn dat zijn populariteit verklaart, want aan de lage prijs kan het bij hem in ieder geval niet liggen.
Dezelfde basis, andere doelgroep
Interessant is het feit dat deze drie iets hebben wat de Fiesta nooit had: een gedeeld platform. De Corsa heeft veel van zijn techniek gemeen met de Peugeot 208 en Citroën C3 dankzij het E-GMP-platform van Stellantis, terwijl het MQB-platform van de Fabia de basis is van vele modellen van de Volkswagen Groep. Het technische uitgangspunt van de Sandero heet CMF-B en is de jan-met-de-pet-versie van wat je ook aantreft bij de Renault Clio en Nissan Juke, om er maar een paar te noemen.
Maar goed, wat is nu eigenlijk de gedachte achter deze auto’s? Ze lijken ongeveer hetzelfde gedeelte van de markt te bedienen, maar elk ook weer heel andere delen van het publiek aan te spreken. De Corsa is van oudsher altijd ‘je eerste auto’ geweest, de meest recente Fabia lijkt ervoor geschapen te zijn mensen aan te spreken die een maatje kleiner willen gaan rijden en de Sandero is de portemonneevriendelijke keuze van jonge gezinnen en senioren. Zeg maar iedereen die altijd 10 km/u langzamer rijdt dan is toegestaan.
Alle drie komen ze met een zeer acceptabele hoeveelheid handig en/of nuttig spul aan boord. Fijne zaken als Apple/Android-connectiviteit, airco en infotainment met touchscreen (8 inch in de Dacia en Skoda, 7 in de Opel) zijn standaard, al voelen sommige dingen anders aan, in lijn met de milde vooroordelen waarmee we zijn ingestapt.
De Opel Corsa valt vanbinnen een beetje tegen
Het interieur van de Corsa houdt geen gelijke tred met de belofte die het frisse uiterlijk maakt. Afgezien van wat dingen die speciaal bij het uitrustingsniveau GS-Line horen, zoals de rode strepen op stoelen en dashboard, ontbreekt het hem een beetje aan karakter. Er zijn wat plichtmatige opbergmogelijkheden, en driewerf hoera voor de fysieke knoppen voor verwarming en ventilatie.
De ruimte achterin houdt echter niet over; de achterbank is hooguit geschikt voor stadsritjes, en laat oma vooral voorin zitten. Het is bovenal een functionele auto die in het leven van alledag geen ophef zal veroorzaken.
Het interieur van de Skoda Fabia is slim
En dus is het aan de Skoda om het geheel wat extra’s te geven. Wat geweldig is aan deze generatie is dat hij aanvoelt alsof er wat mensen bij elkaar zijn gaan zitten om wat ideeën bij elkaar te brainstormen die je leven daadwerkelijk een fractie beter maken.
Het clipje voor een parkeerkaartje bij je voorruit, de penhouder bij de versnellingspook en die kleine, van grotere Skoda’s bekende verwendingetjes als de paraplu in het bestuurdersportier en de ijsschraper in de klep van de benzinetank. Je kunt flink losgaan op de optielijst en een klein prullenbakje bestellen dat in het opbergvakje van de deur past, of een bagagenet dat onder de hoedenplank zit.
Het is niet allemaal hosanna in het Fabia-binnenste; onze auto had dezelfde ontzettend hinderlijke rammel, ergens onder het dashboard, als een ander testexemplaar dat we vorig jaar reden. Daarnaast hadden we hem de ochtend na onze nachtelijke fotosessie in de zon geparkeerd, waarna het infotainment en het digitale dashboard kuren kregen. Toen we de airco een kwartiertje hadden laten loeien, kalmeerden de zaken weer enigszins. Hij kan af en toe wat rare trekjes krijgen, deze Skoda.
Binnenin de Dacia Sandero is het sober
De Sandero ontbeert elke vorm van glinstering, op de doffe gloed van bespaard geld na.
Er zoemt en rammelt van alles, maar dat hoort een beetje bij de overheersende sfeer van bezuiniging. Dacia heeft ook geen werkgroep voor Leuke Kleine Details; je krijgt waarvoor je hebt betaald en dat is dat. De plastics staan hier op één niveau lager dan wat de concurrenten bieden, al doet de bekleding een alleraardigste poging dat te verbergen.
Er is wel een fijne kleine houder voor je smartphone naast het touchscreen – dat dan alsnog laat zien wat er op je smartphone gebeurt. Raar. De USB-aansluiting zit achter het scherm, wat betekent dat er draden over het dashboard lopen. De stoelen zijn wat vlak, het koppelingspedaal zit wat hoog… De Sandero is een prima apparaat om mee door de stad te crossen, maar hoe meer tijd je in hem doorbrengt, hoe meer je gaat wensen dat je wat extra geld had uitgegeven om iets te kopen met wat meer klasse.
Hij heeft meer ruimte achterin dan de andere twee, dat dan weer wel.
Hoe rijden de Opel Corsa, Dacia Sandero en Skoda Fabia in de stad?
Dit zijn alle drie auto’s die in stedelijke agglomeraties prima metgezellen zijn. Ze zijn stuk voor stuk makkelijk in de omgang, wegen met zo’n 1.100 kilo niet te veel (naar de standaard van tegenwoordig eigenlijk haast niks) en zijn bij uitstek geschikt voor kruip-door-sluip-door-verkeer in zijstraatjes.
De wegligging van de Corsa is een verrassing als je ooit oudere versies hebt gereden – deze is een stuk gretiger. De Sandero stuurt fijn, maar wordt wat in de steek gelaten door zijn vrij sterke neiging tot overhellen. Parkeren is een makkie: ze hebben allemaal parkeersensoren, de Sandero doet er zelfs een camera bij.
En buiten het centrum?
Als je de stad uit gaat, blijkt het trio ook verrassend goed opgewassen tegen langere afstanden. Nou ja, de Opel en de Skoda dan; de Dacia heeft daar wat minder trek in. De Corsa is stil op de snelweg, voelt stabiel aan en heeft uitstekende manieren. Je hoeft er geen twee keer over na te denken om met deze jongen op familiebezoek te gaan, hoe ver weg ze ook wonen.
Hetzelfde geldt voor de Fabia, ook al heeft die maar vijf versnellingen, tegenover de zes van de Corsa. Dit is de auto waarin je de meeste tijd zou willen doorbrengen, verstandig en goed doordacht. Je weet dat je in goede handen bent.
De Sandero is niet per se slecht op langere reizen, maar de zitpositie is het net niet en hij voelt aan alsof ie een generatie of twee achterloopt. Hij is een centimeter of 5 hoger dan de Fabia en nog eens 2 centimeter hoger dan de Corsa. Het is haast een SUV, maar dat heeft zijn mindere kanten als het op zijwindgevoeligheid en overhellen in bochten aankomt.
De Skoda en Opel zijn wat sneller dan de Dacia
Als we zeggen dat de Skoda en Opel volwassen aanvoelen bij het rijden, dan is dat vooral in vergelijking met auto’s als de Sandero. Ze hebben allemaal driecilindertjes met een turbo, maar de Corsa is het pittigst, met een sprint naar 100 km/u vanuit stilstand in net iets minder dan 10 seconden. De Fabia is met 10,7 seconden iets langzamer, de Sandero hobbelt erachteraan met 12,2 tellen.
De eerste twee bewegen zich vol zelfvertrouwen door de stad en hebben altijd wel wat over, terwijl de Sandero zijn best moet doen om de rest bij te houden, met zijn tong uit zijn mond. De Skoda heeft de prettigste versnellingsbak; die van de Dacia is wat hakerig en wiebelig, waardoor je niet altijd voelt in welke versnelling je zit. Gaten in het wegdek en verkeersdrempels worden door alle drie heel aardig weggewerkt.
Er zit verfijning in de Fabia en Corsa. Je kunt voelen dat ze het al jaren tegen de Fiesta hebben moeten opnemen, en dat ze inspiratie (en technische kennis) hebben gekregen van hun grotere merkgenoten. De Dacia komt wat dat betreft net kijken. Geen van de drie rijdt zo goed als de Fiesta deed, maar als het je puur om wegligging en rijplezier gaat, zijn er tweedehands genoeg kleine Fords te vinden.
De Dacia is veruit het goedkoopst
De focus van de Sandero ligt elders; bij de kosten, wellicht. Ook belangrijk, gezien de financiële druk die haast iedereen wel voelt. Zijn prijs ligt ver onder die van de andere twee – hij is een van de goedkoopste auto’s die je kunt krijgen, zeker op dit formaat. Dat je daar in zekere zin ook een prijs voor betaalt, qua afwerking en luxegevoel, is niet minder dan logisch.
Het brandstofverbruik ontloopt elkaar nauwelijks, waarbij je hooguit kunt opmerken dat de Corsa het dankzij z’n zesbak wat beter zal doen als je vaak op de snelweg te vinden bent, en de Dacia onzuiniger zal zijn als je de hele tijd je best gaat doen om iedereen bij te houden. Van constant trappen wordt geen enkele auto zuiniger, en een driecilinder al helemaal niet.
Welke is de beste stadsauto?
En de kroon van de Fiesta? De Corsa krijgt het voor elkaar daarvoor te bedanken door op een haast meedogenloze manier gemiddeld te zijn. Nergens in uitblinken en nog veel minder fout doen blijkt een uiterst succesvolle verkoopstrategie, maar veel bewondering kunnen we er nou ook weer niet voor opbrengen. Er komt later dit jaar een facelift, maar we hebben niet het gevoel dat die veel van de problemen van de Corsa gaat aanpakken.
De winnaar hier is een kwestie van voorkeur: ga je voor dagelijkse bruikbaarheid of puur voor de besparing? Er is niet veel mis met de Dacia dat niet zijn oorsprong vindt in zijn prijs… Maar we blijven een zwak houden voor dat kleine parapluutje in de deur van de Skoda.
Uitslag: Opel Corsa vs Dacia Sandero vs Skoda Fabia
Winnaar: Skoda Fabia 1.0 TSI 95 pk Business Edition (16/20)
Skoda’s kleinste is beslist niet perfect, maar een prima allrounder met toffe kleine vondsten.
Tweede plaats: Dacia Sandero TCE 90 Expression (16/20)
Die nieuwe lifestyle-marketing is een beetje mal, want alles draait om de prijs, maar niet zonder charme.
Derde plaats: Opel Corsa 1.2 100 pk GS (12/20)
Het verkoopsucces van Opel blijft zo gewoontjes als altijd. Niet slecht, maar ook niet heel boeiend.
Specificaties van de Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Motor
999 cc, driecilinder turbo
Vermogen
95 pk
Acceleratie
0-100 10,6s
Koppel
175 Nm
Verbruik, uitstoot
5,0 l/100 km, 115 g/km CO2
Topsnelheid
195 km/u
Gewicht
1.142 kg
Aandrijving
voorwielen, 5v handbak
Bagageruimte
380 l 1.190 l (bank omlaag)
Specificaties van de Dacia SanderoTCE 90 Expression
Motor
999 cc, driecilinder turbo
Vermogen
90 pk
Acceleratie
0-100 12,2s
Koppel
160 Nm
Verbruik, uitstoot
5,3 l/100 km, 119 g/km CO2
Topsnelheid
175 km/u
Gewicht
1.027 kg
Aandrijving
voorwielen, 5v handbak
Bagageruimte
328 l 1.108 l (bank omlaag)
Specificaties van de Opel Corsa 1.2 100 pk GS
Motor
1.199 cc, driecilinder turbo
Vermogen
100 pk
Acceleratie
0-100 9,3 s
Koppel
205 Nm
Verbruik, uitstoot
5,1 l/100 km, 114 g/km CO2
Topsnelheid
194 km/u
Gewicht
1.075 kg
Aandrijving
voorwielen, 6v handbak
Bagageruimte
309 l 1.118 l (bank omlaag)
RoKa1 heeft op 3 oktober 2023 geschreven:
Puur op basis van lijstjes en lezen hebben we een excel met verschillende auto’s samengesteld. Waaronder ook de Fabia en Sandero. In dat excel is ook het verbruik, wegenbelasting en verzekering meegenomen. De keus (na een proefrit) is voor ons vrij duidelijk; Een Dacia Sandero Stepway(bifuel). Afgelopen vrijdag besteld, en nu vooral benieuwd naar de levertijd. Met een beetje mazzel, nog eind dit jaar. Maar de tijd zal het leren.
Ronny heeft op 25 september 2023 geschreven:
Wij hebben sinds november 2022 een Hyundai i10 en eerlijk gezegd biedt deze auto voor de schappelijke prijs van 16500 euro btw inclusief waanzinnig veel waar voor haar geld. Het is trouwens enorm opgevallen dat er almaar meer Hyundai wagens op de weg te bespeuren zijn.
Kees heeft op 25 september 2023 geschreven:
Dat kan je toch niet vergelijken? Een i10 is een A segment auto en bijna 40 cm korter. De i20 is weinig mis mee maar voor hetzelfde geld is de Corsa of de Fabia een betere aanbieding. Zit net iets beter in elkaar en heeft langere onderhoudsintervals.
Hihi heeft op 25 september 2023 geschreven:
De Dacia importeur heeft duidelijk de stagiaires weer aan het werk gezet om positieve reacties te plaatsen. In werkelijkheid scoort de Sandero aanzienlijk minder op veiligheid en uitrusting. Daarnaast ziet het er niet uit, maar goed er zijn ook hele volksstammen die prullaria van de Action kopen dus er zal vast een doelgroep voor zijn.
James heeft op 25 september 2023 geschreven:
2 sterren Euro-NCAP, geen Android auto en een onderhoudsinterval van 15k km. Dat klinkt idd wel een beetje achterhaald.
Eric heeft op 25 september 2023 geschreven:
Ik denk dat dit een vertaling is van een Engels artikel. In Nederland is namelijk de Fiesta nooit de meest populaire kleine auto geweest. Maar in Groot-Brittannië wel.
Bender B Rodriquez heeft op 25 september 2023 geschreven:
De Dacia Sandero heeft een 6 versnellingen handbak. En op de foto zetten jullie een auto met een automatische versnellingsbak. Dat laatste is het zelfde bij de Corsa.
Daarbij zou een Dacia Dandero Stepway een betere zijn in de vergelijking, qua prijs.
Kortom slecht ondoordacht artiekel bol van vooroordelen.
Gemiste kans!!
Gerard heeft op 25 september 2023 geschreven:
Heel vreemd deze test. Waarom niet de Dacia Sandero Stepway genomen.Deze ligt in dezelfde prijsklasse als de 2 overigen. Al die negativiteit herken ik niet. De handige haakjes om je tassen vast te zetten in de kofferbak, de mogelijkheid paperassen in de rugleuning te stoppen en nog veel meer grappige dingetjes. Zelf ben ik bezig een auto te kopen en als ik de ANWB en Autotrade lees dan is de Sandero Stepway de beste keus!