
Oh wauw, die Mi16 ziet er geweldig uit…
Ja toch? Da’s nou een sportieve sedan die de tand des tijds goed heeft doorstaan. Hij werd in 1988 gelanceerd en had wat vrij subtiele wijzigingen ten opzichte van de originele, door Pininfarina ontworpen 405. Zo had hij andere bumpers, zijskirts, een achterspoiler, sportievere ophanging en vijfspaaks aluminium velgen.
Belangrijker: de power kwam van een 1,9-liter 16V-motor met 155 pk vermogen en 183 Nm koppel. De Phase II debuteerde in 1992, de speciale Le Mans-versie die je hier ziet kwam twee jaar later, om de overwinning van de Peugeot 905 in de 24 Uur van Le Mans van 1993 te vieren.
Wat is er zo bijzonder aan de Le Mans-versie?
Om te beginnen werden er maar 500 van gemaakt (deze, in smetteloze conditie, is nummer 485), wat betekent dat je er waarschijnlijk nooit meer nóg een tegenkomt. Volgens de website How Many Left? rijden er in het VK zelfs maar zeven Mi16’s van welke versie dan ook rond.
Deze had in lijn met de net gefacelifte 405 een 2,0-liter motor en was gespoten in de kleur Diablo Red. Verder waren er Le Mans-logo’s op de voor- en achterkant, en 905-motiefjes op de portieren. Binnenin meer logo’s, sportstoelen half/half bekleed met leer en alcantara en speciale vloermatten.
Heel fijn. Wat is die 508 PSE dan voor iets?
Dat is Peugeots recentste snelle sedan, de 508 Peugeot Sport Engineered, zoals ie voluit heet. Net als de Mi16 staat ie er agressiever bij. De ophanging is 4 millimeter lager en 50 procent stijver dan bij een standaard-508 en je krijgt ook drievoudig verstelbare dempers en grotere spoorbreedtes (24 millimeter voor, 12 millimeter achter).
En dan zijn er natuurlijk de nodige visuele upgrades, waarbij de meest in het oog springende die neongroene accenten en de aerodynamische winglets zijn. De esthetiek is een kwestie van ‘je houdt ervan of je haat het’, maar opvallend is het zeker.
Genoeg geloerd – hoe rijden ze?
In het begin lijkt de Mi16 een comfortabele cruiser te zijn: soepel, stil, allemaal heel geraffineerd. Maar vergis je niet: hij is op zijn best als je hem op zijn donder geeft, hij trekt echt sterk vanaf ongeveer 3.500 toeren en is in staat tot een 0-naar-100’je in 8,9 seconden en een top van 215 km/u. Daarnaast is de besturing heerlijk van zwaarte en gevoel, de handling is zijdeachtig en hij weegt maar 1.180 kilo – geen wonder dat ie zo geliefd was. Helaas was het in 1995 over en uit voor hem en de 405, en kwam de 406.
En de sportieveling van nu?
Geloof het of niet, maar dit is de sterkste productieauto die Peugeot ooit op de weg heeft gezet. Dit dankzij een combinatie van een 1,6-liter viercilinder en een stel elektromotoren, voor een vermogen en koppel van respectievelijk 360 pk en 530 Nm. Van 0 naar 100 ga je in 5,2 tellen, de top is afgeregeld op 250 km/u en je kunt eventueel ook 42 kilometer alleen op elektriciteit rijden.
Handig in de stad, maar net als de Mi16 schittert de PSE vooral op de buitenwegen, met een scherp weggedrag, grote hoeveelheden grip en prestaties die net doen alsof ie niet 1.850 kilo weegt. Eén dingetje: die prijs van dik 72k in euro’s (zowel in Nederland als België!) is wel even schrikken…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


BMW 330e Touring vs Peugeot 508 PSE SW

Peugeot 508 PSE HYbrid 360

Peugeot 508 Sport Engineered is hier

Peugeot 508 Sport Engineered lijkt te komen

Verlaagde Peugeot 508 oogt très bien

Peugeot 5008 Allure HYbrid: is een instap 1.2-motortje voldoende in een grote SUV? (review)

De Peugeot waar je nog nooit van gehoord hebt, heeft de motor uit de Alfa Giulia (en achterwielaandrijving)

Prijs Peugeot E-408 is het waard om niet in een stuk zeep te rijden

Gaan de moederbedrijven van Dacia en Alfa Romeo fuseren?

Peugeot E-3008 GT review: Hoe rijdt de eerste EV met nieuwe techniek voor Peugeot, Opel en Fiat?

Je volgende Peugeot kan een levensgrote op afstand bestuurbare auto worden

Deze Datsun 240Z is helemaal elektrisch: coole restomod of heiligschennis?

Heeft de elektrische MG 4 XPower iets gemeen met de oude MG XPower SV-R?

Lijkt de moderne Jeep Wrangler nog een beetje op de Willys Jeep uit 1955?

Waarom bouwde Saab nooit een auto die zo cool was als de 9-X?

De korte historie van de Renault 5: van supermini tot rallymonstertje

De Golf Country bewijst dat Volkswagen ooit wel een gevoel voor humor had

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

In deze Europese hoofdstad kun je een boete krijgen, als je met te weinig mensen in de auto zit

Renault overweegt pedalen uit auto’s te halen, en de reden is best begrijpelijk

Is de nieuwe C3 Aircross slim en raar genoeg om een echte Citroën te zijn? (review)

Je kunt nu een piepkleine ribbelbus kopen (maar schrik niet van de prijs)

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)
