Met hun nieuwe compacte duo, de 208 en 2008, zet Peugeot zichzelf zo breed mogelijk neer. Benzine- en dieselmotoren, straks een plug-in hybride en jawel, van beide auto’s een volledig elektrische versie – zo uitgebreid hebben we in het b-segment nog geen ander merk zien uitpakken. Terwijl juist die categorie zich er goed voor leent: het betreft immers de populairste soort auto’s in Europa.

We reden al eerder met Peugeots e-208 (de Opel Corsa-e, diens twee-eiige tweelingbroertje, komt iets later). Nu maakt de elektrotechniek de overstap naar de gerelateerde crossovers, te beginnen met die van het Franse merk. Zie hier de Peugeot e-2008, voorzien van dezelfde 136 pk sterke elektromotor en dezelfde 50-kWh accu. Hij komt er volgens de WLTP-opgave 310 kilometer ver mee, wat uiteraard minder is – want zwaarder en meer luchtweerstand – dan de 208 (340 kilometer).

Wat is er anders aan de Peugeot e-2008?

Vanbuiten bezien is er maar weinig wat de Peugeot e-2008 onderscheidt van de varianten met een uitlaat. De grille is uniek en je vindt hier en daar wat badges, maar dat is het dan ook – een heel bewuste keuze van Peugeot en een verstandige, denken wij. Niet iedereen die overweegt om elektrisch te gaan rijden, wil meteen in een blauw- of groengerand geval zitten. Ook in het (prachtig vormgegeven) interieur word je er niet constant aan herinnerd dat je je in de e-versie bevindt. Al valt het moeilijk te missen zodra je gaat rijden.

Simpel en toegankelijk zijn de woorden die in ons opkomen tijdens het korte rondje dat we met een pre-productieversie maken. Het koppel komt er eerst beschaafd in, zorgt dan dat je vlot op gang komt, en de techniek doet zijn werk stil en moeiteloos. Het rempedaal is ons te zompig en afstandelijk, daar zou meer gevoel in mogen zitten. Met de transmissiehendel kun je kiezen uit de rijstanden D of B, waarbij de laatste vrij stevig afremt als je het gaspedaal loslaat om energie terug te winnen. Op het infotainmentscherm (met onhandige, vlakliggende menuknoppen) kun je zien hoe dit verloopt. Ook zijn er drie rij-modi: Eco, Normal en Sport. Enkel bij de laatste kun je de volledige 136 pk en 260 Nm op de voorwielen loslaten. Gebruik je de kickdown-klik op het diepst van het gaspedaal, dan krijg je kortstondig een goed merkbare extra boost.

Waar kun je opladen?

De Fransen zorgden dat je de verschillende stekkermogelijkheden van het moment goed kunt benutten. Zo kun je met de Peugeot e-2008 terecht bij snelladers van 100 kW – in 30 minuten is je lege accu dan weer voor 80 procent vol. Ook op één- of driefase wallboxen kun je ’m aansluiten, en uiteraard op een gewoon stopcontact, al moet je dan wel zestien uur geduld hebben voor hij vol is. Via een app kun je alles in de gaten houden, het laadproces beheren en zelfs je accu en/of het interieur voorverwarmen. Het merk biedt daarnaast verschillende services aan (denk aan een laadpas of een auto met verbrandingsmotor als back-up) om de beginnende elektrorijder te ontzorgen. Ook de garantie op de accu – acht jaar of 160.000 kilometer, mits het laadvermogen onder de 70 procent is gezakt – zal daaraan bijdragen.

Net als bij de 2008 geldt ook voor de Peugeot e-2008 dat ie een stuk prijziger is dan een gelijk uitgeruste 208-hatchback. De Nederlandse prijzen beginnen bij 41 mille; we weten nog steeds niet wat we van zulke bedragen voor dit soort compacte auto’s moeten vinden. Maar de e-2008 op zich, die staat als een huis. Hij is vanaf nu te krijgen.

Specificaties Peugeot e-2008 GT (2020)


Motor
1 elektromotor
136 pk
260 Nm
50 kWh (accu)
Aandrijving
voorwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u n.n.b.
top 150 km/u
Verbruik (gemiddeld)
16,1 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
310 km (WLTP)
Laadtijd
8:00 uur bij 7,4 kW
0:30 uur bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.300 x 1.770 x 1.550 mm (l x b x h)
2.605 mm (wielbasis)
1.548 kg
405 l (bagage)
Prijzen
€ 40.930 (NL) – Allure
€ 40.682 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)