Komt dat zien, komt dat zien: Stellantis, moederbedrijf van zo’n beetje de helft van alle automerken, heeft een nieuw platform gelanceerd. Oké, het zal een hoop kopers worst wezen wat er precies ‘onder’ hun auto zit. Maar ons als autotesters doet het goed. Na circa 73 Opels, Peugeots en Citroëns met allemaal dezelfde techniek is wat verandering van spijs wel een keer welkom. De auto die de eer krijgt om het nieuwe STLA Medium-platform de weg op te helpen, is de Peugeot E-3008.

Geen oude wijn in nieuwe zakken hier: alles is kakelvers, van top tot teen en van binnen tot buiten. Naast uitvoeringen met een brandstofmotor, die we later zullen behandelen, biedt deze basis de nodige flexibiliteit voor elektrotoepassingen: er valt te mixen en matchen met twee formaten accu’s en twee aandrijflijnen (één of twee motoren, voor- of vierwielaandrijving). De wielbasis kan variëren en het plan is om per jaar zo’n 2 miljoen auto’s uit het C- en D-segment op dit platform te stoelen – opnieuw van talloze merken en types.

Hoeveel vermogen brengt het nieuwe platform mee?

Voor nu eerst maar eens de E-3008. Hij komt er allereerst in de versie die we hier hebben: een voorwielaandrijver met 210 pk en een accu van 73 kWh. Later volgen een snelle tweemotorige versie met AWD en 320 pk, en een 230 pk sterke voorwielaandrijver met een forse 98-kWh accu (goed voor 700 kilometer bereik). Er zijn twee uitvoeringen van de nieuwe Peugeot E-3008, Allure en GT. Voor een indruk van het verschil in uitrusting: de eerste heeft twee 10-inch schermen, de tweede een ‘zwevend’ 21-inch gebogen display.

Op het eerste gezicht staat er gewoon een crossover met wat hoeken, vouwen en knotsgekke wielen. Maar kijk iets beter en je ontdekt een aantal opmerkelijke details. Zo is de achterzijde vrij abrupt afgekapt en daardoor bijna pick-up-achtig hoog, wat je je pas realiseert als je ernaast staat. En kijk eens naar de onderkant van de zijramen: die valt weg achter de carrosseriepanelen van de deuren, zodat er geen rubber- of chroomstrips in het zicht hoeven te zitten.

De Peugeot E-3008 heeft een interieur uit de toekomst

Dan stappen we in: oef, dat interieur! Je zou denken dat we in een conceptcar zijn beland die nooit ook maar een meter asfalt zal zien. Een bekleed dashboard en deurpaneel omarmen je terwijl je je vergaapt aan dat display en de vrij aanwezige sfeerverlichting. Een schermpje met instelbare toetsen (i-Toggles) zit binnen handbereik, net als een rijtje fysieke knoppen. Vreemd genoeg is er geen laadplateau voor je telefoon; wel veel USB-aansluitingen.

  • Peugeot e-3008 GT 73 kWh 210 (2024) interieur overzicht
    Foto: © Stellantis
  • Peugeot e-3008 GT 73 kWh 210 (2024) interieur scherm digitale knoppen
    Foto: © Stellantis
  • Peugeot e-3008 GT 73 kWh 210 (2024) interieur scherm
    Foto: © Stellantis
  • Peugeot e-3008 GT 73 kWh 210 (2024) interieur voorstoelen
    Foto: © Stellantis
  • Peugeot e-3008 GT 73 kWh 210 (2024) interieur achterbank
    Foto: © Stellantis
  • Peugeot e-3008 GT 73 kWh 210 (2024) interieur overzicht
  • Peugeot e-3008 GT 73 kWh 210 (2024) interieur scherm digitale knoppen
  • Peugeot e-3008 GT 73 kWh 210 (2024) interieur scherm
  • Peugeot e-3008 GT 73 kWh 210 (2024) interieur voorstoelen
  • Peugeot e-3008 GT 73 kWh 210 (2024) interieur achterbank

Het stuurtje is klein en laag, zoals al enige tijd gebruikelijk bij Peugeot, en de zitpositie erachter is prima in orde. Achterin heb je geen zeeën van ruimte, maar het is net toereikend voor de gemiddelde volwassene. Als je ‘OK, Peugeot’ zegt, kun je je E-3008 daarna elke vraag stellen die je wilt – ChatGPT zorgt voor een antwoord. Al is dat wel een antwoord uit 2022 of eerder, want het betreft niet de recentste versie van de AI-machine. Ach, details.

De elektrische SUV is zuinig en rijdt vlot

Hét speerpunt van de nieuwe Stellantis-techniek is zuinigheid: de opgegeven waarde voor deze 210-pk versie is 16,7 kWh/100 km, met uitschieters naar 13,4 kWh bij puur stads gebruik. De E-3008 moet er een gemiddeld WLTP-bereik van 527 kilometer mee kunnen halen; en dit is dus nog maar de ‘kleine’ accu. Tijdens onze testrit bij Frans lenteweer komen we met een gemiddelde van 14,6 kWh/100 km vrij moeiteloos onder de fabrieksopgave, en dat terwijl we ons echt niet continu inhouden.

Want de Peugeot E-3008 GT rijdt leuk. Hij stuurt kort, vlot en direct, heeft een stevig onderstel (misschien iets té, voor een behaaglijke Fransoos) en een gepaste hoeveelheid power voor een instapversie. De respons op het stroompedaal had wel wat scherper gemogen, zeker in de Sport-modus, maar daar zullen weinig gezinshoofden echt om malen. Verder valt vooral op hoe weinig bijgeluiden er zijn, bijvoorbeeld vanuit de ophanging op slecht wegdek, en dat je aan de rechterflipper (+) moet trekken om juist minder regeneratie te krijgen. Eigenzinnigheidjes hou je toch.

De nieuwe Peugeot E-3008 is aan de dure kant

Met een vanafprijs van 48.190 euro (49.735 in België), en nog wat meer voor onze riant uitgeruste GT, is de Peugeot E-3008 bepaald geen koopje. Maar daar hoef je tegenwoordig niet meer van op te kijken. Voor dat geld krijg je wel acht jaar garantie, het privilege om als eerste te rijden in Stellantis’ nieuwe paradepaardje, en een Peugeot die toffer en tegendraadser uit de hoek komt dan gebruikelijk. Leeuwenbrul, grr.

Specificaties van de Peugeot E-3008 GT 73 kWh 210 (2024)


Prijs                                          
€ 52.690 (NL)
€ 54.735 (B)
Aantal motoren             
1
Power                                     
210 pk/157 kW, 345 Nm
Accu                                        
73 kWh
Aandrijving                         
voorwielen, traploos
Acceleratie                        
0-100 km/u in 8,8 s
Topsnelheid                      
170 km/u
Verbruik                                
16,7 kWh/100 km
Actieradius                        
527 km
Laadtijd                                
30 min. bij 160 kW (20-80%)
Afmetingen                        
4.542 x 1.895 x 1.641 mm (l x b x h)
Wielbasis                            
2.739 mm
Gewicht                                
2.108 kg
Bagage                                  
520 l
Voor
Frisse tech met laag verbruik, onderscheidend uiterlijk, gaaf interieur
Tegen
Hoge prijs, responsiviteit aandrijflijn, bediening niet altijd even logisch

Reacties

  • Arjen heeft op 16 juni 2024 geschreven:

    Mooi verslag, kleine toevoeging: er is wel degelijk een draadloze lader voor je telefoon. Op de middenconsole onder het dashboard. Met verschillende kleuren wordt de laadtoestand van je telefoon weergegeven en de telefoon ligt ook “vast”

    Reageer
  • Laurens heeft op 16 juni 2024 geschreven:

    Mijn baas vraagt mij o.a. het ‘long range’ model van deze auto voor hem te onderzoeken. Ben benieuwd of dit uiteindelijk de vervanging gaat worden voor een brandstof auto voor het rijden van 600 km op 1 dag. In België is het laadstationnetwerk niet al te best…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)