We hoeven je niet uit te leggen dat je hier – heel kort door de bocht – kijkt naar een ‘oudere’ auto waarover je vast al eens hebt gelezen. De 911 Turbo S van de generatie 992 draait immers alweer een tijdje mee. En toch is deze Turbo S er niet zomaar eentje, maar een gelimiteerd model, de Porsche 911 Turbo 50 Years.

Dat heeft alles te maken met die retro-achtige Turbo-stickers die op de flanken prijken. In 2024 bestond de Turbo–modelvariant 50 jaar en dat heeft Porsche uitbundig gevierd met dit speciale feestmodel. Ze bouwen er 1.974 van. Een aantal dat niet willekeurig is gekozen, maar knipoogt naar het jaar waarin de eerste 911 Turbo werd geïntroduceerd – 1974 dus. Al reden wij voor deze test met nummer 0, dus wellicht zijn er stiekem toch wat extra exemplaren gebouwd.

Vast recept

Zet Porsche een bepaalde modelvariant in de schijnwerpers, dan doet het merk dat vaak volgens een vast recept. Er wordt een exclusieve kleur uitgezocht, er verschijnen lollipopstickers op de deuren, er worden badges gemaakt en vaak is er één type bekleding uit de archieven van Porsche dat wordt gerehabiliteerd. Dat is bij de Turbo 50 Years niet anders: op de flanken valt een duidelijke ‘74’ te lezen, achterop vind je een subtiele verjaardagsbadge en de speciale kleur is Aventuringroen metallic.

Als bekleding heeft Porsche gekozen voor een combinatie van leer, alcantara en stof met het tartanpatroon. Dat is dat kenmerkende ruitpatroontje dat je kent uit Porsches uit de jaren ’70. Ze zijn niet zuinig geweest met het gebruik van het spul: je vindt het niet alleen op de stoelen, maar ook op het dashboard, de deurbekleding, in het handschoenenvakje en zelfs op de bodem van de frunk. Sterker nog, je vindt het ook terug aan de binnenkant van de onderhouds-map en het sleutelhoesje. Overdaad schaadt niet, toch?

Het is voornamelijk uiterlijk vertoon bij Porsche 911 Turbo 50 Years

Het voelt een soort van ‘jammer’ dat alle speciale aandacht is gaan zitten in uiterlijk vertoon. Want hij mag dan gelimiteerd, zelfs genummerd zijn en er flitsend anders uitzien, onderhuids is er precies niks aan deze auto veranderd. Dit is ‘gewoon’ de 911 Turbo S die je al kende, als er al zoiets bestaat als ‘gewoon’ een 911 Turbo S. Dat betekent dezelfde 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s, dezelfde 650 pk, dezelfde 800 Nm aan koppel en dezelfde sprinttijd van 0 naar 100 km/u. Iets meer voor dit speciaaltje was leuk geweest.

Porsche 911 Turbo 50 Years zilver achter zij rijdend weg

Aan de andere kant: onzin. Waarom zou je een auto die zó goed is nog meer willen geven? Van een nog krankzinnig snellere 0-naar-100-tijd merk je niks, het sportonderstel is beter dan je ooit had durven dromen en de PDK-bak schakelt nooit mis. Zelfs op een drukke Autobahn met een set winterrubbers is rijden in de Turbo S een feestje. Zo snel zo gecontroleerd zo hard gaan, dat maak je niet vaak mee. En dan is het ook nog eens een sportauto die zonder extra studie goed te rijden is. We zeggen wel ‘sportauto’; qua prestaties is dit een supercar. Eentje die met gemak alle concurrentie ver achter zich laat.

Meer dan 370.000 euro

De vraag is: wat heb je over voor het gelimiteerde retrojasje waarin je de Turbo S nu kunt bestellen? Want waar je bij de introductie van deze generatie Turbo S in 2020 zo’n 272 mille neertelde voor deze über–Porsche, kost dit speciale verjaardagsmodel je – schrik niet – een ruime ton meer. Dat is serieus geld, zelfs voor een auto die zo onwaarschijnlijk goed is. Misschien helpt het dat de – blijft gek om dit te schrijven – ‘kale’ Turbo S niet meer te configureren is.

Aan de andere kant: als je in de markt bent voor een extreme machine als deze, dan kun je erop rekenen dat er weinig is dat in de buurt komt van wat deze auto klaarspeelt. Het is, in ieder geval voor de liefhebber, moeilijk om niet in katzwijm te vallen als je voor het eerst ook maar een klein beetje ervaart waar de Turbo S toe in staat is. Op dit moment denken we dat het niet beter kan. Maar daar zullen ze in Zuffenhausen wel smakelijk om lachen. Daar weten ze immers al wat er nog aan zit te komen.

Specs Porsche 911 Turbo 50 Years

Prijzen   € 377.300 (NL) / € 293.950 (B)
Motorinhoud3.745 cc
Motortypezescilinder boxer biturbo
Power 650 pk/478 kW, 800 Nm
Aandrijvingvier wielen, 8v automaat
Acceleratie0-100 km/u in 2,7 s
Topsnelheid330 km/u
Verbruik12,0 l/100 km
CO2-uitstoot 271 g/km
Tankinhoud 67 l (benzine)
Afmetingen4.535 x 1.900 x 1.303 mm (l x b x h)
Wielbasis   2.450 mm
Gewicht 1.615 kg
Bagage 

Eén reactie op “De Is de Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)_”

Geef een reactie

(verplicht)