Een exclusieve auto maken voor een volumemarkt leek velen een brug te ver. Toen was daar de Evoque.
 
Wijzend op onze glimmende Range Rover Evoque fronst hij, onze safarigids, zijn wenkbrauwen en perst zijn lippen op elkaar als het internationale gebaar voor de uitroep nee toch? Hij haalt nog eens diep adem. ‘Je gaat toch niet met dat ding naar boven?’ klinkt het oprecht bezorgd. ‘Ik zou daar niet eens met mijn Defender heen durven.’
 
Aangezien het lijkt alsof deze man al zo’n jaar of twintig zonder noemenswaardige bescherming tegen de zon door woestenijen is getrokken, is deze zorg misschien op z’n plaats. Ik knik begripvol en verander van onderwerp.
 
Als we wegrijden roept hij ons na: ‘Nou, tot vanavond dan hè, op de markt van Ouarzazate waar de restanten te koop kunnen worden aangeboden!’
 
Fijn. Goed zo. Bedankt. Maar we maken ons geen al te grote zorgen. TopGear heeft met de Evoque al de gletsjers van IJsland getrotseerd en de duinen van Dubai, dus zullen een paar rotsen in Marokko geen onoverkomelijk probleem vormen. Zou je zeggen.
 
We zijn namelijk ambitieus op basis van terecht vertrouwen. De Evoque is offroad het beste wat je kunt wensen. Zelfs de meest angstaanjagende trajecten van onze Afrikaanse route worden met groot gemak overwonnen. Zeker, we moesten soms twee keer steken en gebruikmaken van alle aanwezige camera’s om de scherpe stenen te mijden, maar meestal vond ie overal z’n weg naar boven.
 
De Evoque is niet uitgerust met luchtvering en daarom heeft ie niet zo veel grondspeling als bijvoorbeeld een Discovery, maar hij beschikt wel over de meest geavanceerde software waardoor het onderstel raad weet met alle mogelijke ondergrond. Hij zal dus ongeveer net zo goed uit de voeten kunnen als de grotere modellen van Land Rover. Het is dan weliswaar de kleinste en goedkoopste Range Rover ooit, toch heeft ie ruim voldoende genen van Land Rover om het logo te rechtvaardigen.
 
De Evoque is dan ook in één woord een revelatie. Hij vormt het bewijs van de stelling dat Land Rover in staat is een SUV te fabriceren die geschikt is voor asfalt en die toch met gepaste trots de badge van Range Rover mag dragen. Die tien letters op de achterklep zijn essentieel. Merken vormen het fundament van commercieel succes; auto’s worden verkocht op basis van de identiteit en perceptie en Range Rover staat hoog aangeschreven. Dat is ook de reden waarom de Evoque niet zomaar een verbouwde hatchback is zoals de BMW X3 of de Audi Q5, want dan zou de verworven reputatie van het merk te grabbel zijn gegooid.
 
Nu we de woestijn met verdacht veel gemak hebben overwonnen, zetten we koers naar Marrakech om te bekijken of ie in de stad net zo goed stand zal houden als ie deed in de natuur. Want hoewel de Evoque raad weet met alle hindernissen die een ruw landschap kan opwerpen, is het ook duidelijk een auto die er goed wil uitzien en die geschikt is voor alledaags gebruik. Kijk bijvoorbeeld naar de banden en lichtmetalen velgen. Elke terreindeskundige zal je weten te vertellen dat een echte modderploeger smalle banden dient te hebben. De Evoque op de foto’s lijkt op z’n tenen te lopen met zijn relatief grote 18-inch velgen. Maar hij zou er onmiskenbaar nog beter uitzien op velgen van 20 inch. Dit model is duidelijk ontworpen met het oog op maximaal visueel effect, met wielen geschikt voor gebruik in de stad.
 

 
Maar wat is er op tegen dat een SUV vooral is ontworpen met asfalt als voorbestemde ondergrond? De meesten van ons leven in steden en dorpen en de meeste SUV’s worden hoogstens blootgesteld aan een diepe plas. Om de geloofsbrieven van de Evoque voor stadsgebruik serieus te testen, zetten we koers naar een steegje dat er uitdagender uitziet dan alle rotsblokken die we in de woestijn zijn tegengekomen. Het is er tjokvol. Van muur tot muur. Mensen werpen verwijtende blikken die getuigen van onuitgesproken ergernis: ‘Zeg, eikel, waar ben je mee bezig?’ Ik geef ze groot gelijk, dit is waanzin. Het wemelt hier van de mensen, er lijken meer mensen op de been dan er moslims zijn in Mekka. In een steeg die te smal oogt voor een motorfiets, laat staan voor een Range Rover Evoque.
 
Kraamhouders werpen zich als gigantische menselijke spinnen voor uitgestalde koopwaar, bereid hun have met geweld te verdedigen tegen het samendrommend voetvolk. En ze zijn vastberaden. Een man weigert opzij te gaan, en er is zo weinig ruimte dat de banden van de Evoque langs de teennagels strijken die uit zijn sandalen steken. Het wordt donkerder en nóg smaller, maar verderop is er letterlijk licht aan het eind van de tunnel. Het eind is in zicht, of zou ik misschien zijn gestorven van acute doodsnood? Voorzichtig vooruit kruipen, de menigte wijkt uiteen zodat een beroerd geparkeerde tuk-tuk in beeld komt. Dit begint bizar te worden. Niemand maakt misbaar. Ze dirigeren me voorzichtig verder, verschuiven behulpzaam hun spullen.
 
Als we eenmaal het steegje achter ons hebben gelaten, blijkt de Evoque net zo goed te rijden als welke auto dan ook. De dieselmotor is stil en krachtig, en de geavanceerde magnetorheologische schokdempers zorgen ervoor dat ie zich beter gedraagt in bochten dan alle andere SUV’s, met uitzondering van de Porsche Cayenne. In een Range Rover Sport of de gewone Range Rover deint de auto onder je, niet zo erg als een veerboot, maar je bent je bewust van de massa onder je. In de Evoque is daar geen sprake van. Die is veel lichtvoetiger en toch comfortabel. Duizend kilometer op een dag zal in een Evoque geen bezoeking zijn.
 
Maar waar ie werkelijk mee imponeert, is z’n afwerking. Land Rover is er in geslaagd de Evoque te voorzien van plezierige, kwalitatief hoogwaardige details. Zaken zoals de karakteristieke led-verlichting aan de voorzijde of de zachtblauwe verlichting die je in sommige opbergplekken ziet. Kleine details, grote indruk. Ik ben gestopt met tellen van mensen in Marokko die dachten dat de Evoque veel duurder zou zijn dan hij is. Iemand bood me zelfs vijftig kamelen in ruil.
 
De Evoque, zo lijkt het, zal de doorbraak vormen voor Land Rover. Van de Evoques die tot dusverre zijn verkocht, ging 80 procent naar mensen die nooit eerder een Land Rover hebben gehad, en 80 procent van de kopers van een driedeursversie hadden nooit eerder een SUV.
 
De Evoques vliegen over de denkbeeldige toonbank, een modeartikel als de gedroomde handtas van een vrouw, een horloge voor een man. Maar het is ook een echte Land Rover. Hij heeft niet alleen een fraai design, hij heeft inhoud. Het is het Zwitserse legermes van de 21ste eeuw.

Reacties