Nu we midden in de aanloop naar de grote elektrische revolutie zitten, ziet het er voor de gemiddelde autokoper misschien allemaal nog een beetje hopeloos uit. We bedoelen maar: 60k voor een crossovertje van het formaat Volvo XC40, wie heeft ooit bedacht dat dat een goed idee was? Of 40 mille voor een Peugeot 2008? Zelfs een elektrische Seat Mii kost nog altijd het dubbele van wat zijn benzinevariant ooit moest opbrengen.
Tuurlijk, je kunt subsidie krijgen – als je er snel genoeg bij bent voordat het potje telkens leeg is. En die paar duizend euro van de overheid (uiteindelijk dus ook mede door jou betaald) blijft hoe dan ook een lapmiddel. Het wordt pas echt interessant wanneer elektrische auto’s van zichzelf goedkoper worden, door grotere vraag en vooral lagere productiekosten.
Renault doet hier een stap(je) in de goede richting. Ze hebben natuurlijk al de nodige ervaring opgedaan met hun succesvolle Zoe, die een tijdlang een van de aantrekkelijkst geprijsde EV’s op de markt was, maar zichzelf sindsdien upmarket heeft gestuwd met grotere accu’s. En eerlijk is eerlijk: een instapprijs van 33.590 euro voor een Clio-achtige, daarvoor zullen nog steeds maar weinig mensen echt staan te springen. Je koopt er ook een (heel karige, maar toch) Audi A3 voor.
Renaults nieuwe elektrische model is eigenlijk niet heel nieuw. Niet alleen is de derde-generatie Twingo al sinds 2014 op de markt, er is ook al een tijdje een soortgelijk karretje op stroom te krijgen: in de vorm van platformgenoot Smart Forfour. Met een prijs van 24 mille voor een actieradius van 135 kilometer is dat niet echt een deal voor het nieuwe decennium. Voor de Twingo heeft Renault daarom een grotere accu toegevoegd, diep ingeademd en het ding in de markt gezet als, jawel, de goedkoopste elektrische auto van Nederland.
Wat denk je dat deze Renault Twingo Electric kost?
Doe eens een gok: duikt de nieuwprijs van deze EV voor het eerst onder de 20 mille? In België wel (19.750 euro), maar in Nederland net niet: 20.590 euro is wat Renault hier vraagt voor de Renault Twingo Electric Life, de instapper. De versie die wij testen, met een Frans-Engelse naam met veel e’s met streepjes, is de rijkst aangeklede en blijft steken op 24.790 euro (23.300 euro in België).
Wat je allemaal krijgt voor die bedragen? Nou, een Twingo. Dat wil zeggen: niet ons favoriete kleintje van het moment. Zoals gezegd draait ie al even mee en zijn afwerking doet dan ook denken aan stadsautootjes van een generatie of wat geleden. Echter, je moet niet vergeten dat we het hier nu hebben over de allergoedkoopste auto in zijn soort. En is het terecht om te klagen over zaken als hard plastic of matige geluidsisolatie in ‘de allergoedkoopste auto’? Nee, precies.
De techniek
De Renault Twingo Electric heeft een elektromotor achterin, een accukoelsysteem voorin en een accu onder de voorste zitrij. Die meet een bescheiden 22 kWh en zou je dan ook een rijbereik van niet meer dan 190 WLTP-kilometers moeten geven – al geeft onze testauto, met 95 procent lading bij vertrek, 155 kilometer aan.
Dat is niet veel, en ga je de snelweg op, dan ziet de actieradiusangstige ongeveer elke anderhalve kilometer een procentje van de lading wegtikken. Maar Renault zet de Twingo Electric nadrukkelijk neer als vervoer voor in de stad, met korte stukjes en lage snelheden. Daar zou het WLTP-bereik zo’n 270 kilometer moeten zijn. We wensen je er veel succes mee om dat op één dag in een stad af te leggen.
Moet je toch een keer onderweg bijladen, dan is het te hopen dat je geen haast hebt of niet heel ver meer hoeft, want snelladen kan de Renault Twingo Electric niet. Drie-fase AC-laden met 22 kW is het maximale, en dat komt neer op 80 extra kilometers in 30 minuten. Ter info: die Mii en z’n VW-/Skoda-zusjes rijden verder en kunnen wél 40-kW gelijkstroom aan.
Het verschil met de benzineversie
Naast wat blauwe accenten en vlotte striping is de Twingo Electric vanbuiten gelijk aan zijn benzinebroertje. Ook binnenin spat de EV-heid er niet vanaf: je krijgt een normale automaatpook, een handmatige handrem en je moet ’m starten met een sleutel. Er zijn vier uitrustingsniveaus, en al vanaf de tweede krijg je automatische airco en Renaults Easy Link-infotainment. Alleen de topversie heeft een achteruitrijcamera en navigatie – die kan zoeken naar laders en laat je bereik op de kaart zien. Verder heb je Apple CarPlay en Android Auto en is er een My Renault-app om laadsessies of een route langs laadpalen mee te plannen.
Iets waar bouwers van duurdere EV’s nog wat van kunnen leren: het simpele old-school monochroomschermpje in de snelheidsmeter geeft permanent en duidelijk je lading (in een balkje en in procenten) en je rijbereik in kilometers weer, info die je altijd in één oogopslag wilt hebben. Ook zie je hier de rijstand die je hebt geselecteerd: D of een van de drie regenererende B-standen, waarvan de sterkste prettig is in de stad, maar niet sterk genoeg is om het met één pedaal af te kunnen. Sowieso komt de Renault Twingo Electric pas tot stilstand als je de rem intrapt.
Is de Renault Twingo Electric een beetje snel?
Renault geeft een 0-naar-50-tijd op van zo’n vier seconden, maar het vermogensmanagement is voorzichtig, ook al is er maar 82 pk en 160 Nm voorhanden. Je kunt het pedaal intrappen wat je wilt, pas vanaf zo’n 35-40 km/u lijkt de motor alles te geven. Dit om te voorkomen dat je steeds driftend langs de grachten gaat. Sowieso is er met de achterwielaangedreven Twingo, dankzij een overijverig ESP, op dat vlak geen lol te beleven, en de besturing is licht en sterk centrerend.
De liefhebber moet het eerder hebben van het kleine formaat, de uitzonderlijke wendbaarheid (de draaicirkel meet 8,6 meter), de grappig hellende carrosserie en, vooruit, de instelbare, soms spookachtige geluiden die hij onder de 30 km/u maakt om voetgangers te waarschuwen.
Qua accutechnologie of rijplezier weet de Renault Twingo Electric zich dus niet direct te onderscheiden. Wil je echter elektrisch korte stukjes rijden zonder meteen een gestoord bedrag uit te geven, dan is hij een mooie optie – gezien z’n prestaties en uitrusting heb je dan niets te klagen. Renault Nederland geeft voor nu een privéleasetarief op vanaf 299 euro per maand (vijf jaar, 6.000 kilometer per jaar), wat ook behapbaar klinkt. Maar ben je je Twingo als EV-rijder ontgroeid, dan mag je bij het merk alsnog in de buidel tasten: de goedkoopste Zoe kost 9.000 euro meer dan de duurste Twingo.
Specificaties Renault Twingo Electric (2020)
Motor
1 elektromotor
82 pk
160 Nm
22 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 12,6 s
top 135 km/u
Verbruik (gemiddeld)
16,0 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
190 km (WLTP)
Laadtijd
4:00 uur bij 7,4 kW
1:30 uur bij 22 kW
Afmetingen
3.615 x 1.646 x 1.557 mm (l x b x h)
2.492 mm (wielbasis)
gewicht n.b.
219 / 980 l (bagage)
Prijzen
€ 24.790 (NL)
€ 23.300 (B)
Reacties