![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2020/09/audi-r5-seat-alhambra-neus-7.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2020/09/audi-r5-seat-alhambra-neus-7.jpg)
Seat heeft de Alhambra opgefrist. Eerder dan verwacht, want met het vernieuwen van de generatie daarvoor hadden de Spanjaarden geen haast. Hij is natuurlijk zuiniger en profiteert van nieuwe comfort- en assistentiesystemen.
Seat zegt het design van de Alhambra op subtiele wijze te hebben opgewaardeerd. Afgezien van nieuwe achterlichten met led-techniek en een gewijzigde grille is alles bij het oude gebleven: het is de ontwerpafdeling wederom niet gelukt enig Spaans temperament aan te brengen in het lijnenspel. Deze MPV is vooral heel functioneel vormgegeven. Wat dat betreft is de Alhambra gelijkwaardig aan neefje Volkswagen Sharan, ook niet bepaald een toonbeeld van creativiteit.
De verantwoordelijken voor het interieur bezitten wel enige vorm van inventiviteit. Dan doelen we met name op het gemak waarmee het meubilair in- en uitgeklapt kan worden. Er is een miljoen verschillende stoelopstellingen mogelijk. De tweede en derde zitrij zijn bovendien prima toegankelijk via schuifdeuren aan weerszijden van de auto. Met alle stoelen mooi weggeklapt in de vloer, ontstaat een enorm laadvolume. Met een beetje passen en meten kun je er een Seat Mii achterin parkeren.
Alle motoren voldoen aan Euro 6 en zijn voorzien van turbotechnologie en directe inspuiting. Daarmee noteert de Alhambra een tot 10 procent lager brandstofverbruik dan z’n voorganger.
We reden de instapversie met 1.4 TSI en DSG-automaat. Dat blijkt een prima combinatie, zij het in ons geval met slechts twee personen aan boord en beperkte bagage. We kunnen ons voorstellen dat de 1.4 het met volle bepakking – met alle stoelen in gebruik of die Mii achterin – iets benauwder zal krijgen. Zeker als er ook nog een caravan moet worden meegesleurd. De DSG-transmissie met zes trappen weet de motor altijd in het juiste toerenbereik te houden. Wel voelt het aangrijpen van de koppeling bij wegrijden enigszins onnatuurlijk en lijkt dat een eeuw te duren. Snel voor aanstormend verkeer een weg opdraaien, kan angstige momenten opleveren.
Eenmaal aan het rijden, merk je eigenlijk niet dat je met zo’n grote MPV op pad bent. Het overhellen blijft ondanks z’n forse hoogte redelijk binnen de perken. Met dank aan standje ‘Sport’ van de adaptieve chassiscontrole, waarbij de mate van stijfheid van de dempers kan worden gesteld.
De vernieuwde Seat Alhambra profiteert van tal van nieuwe (veiligheids-)snufjes, zoals het multi-collision-remsysteem om doorschieten na een aanrijding te voorkomen. Ook medeweggebruikers in de dode hoek worden voortaan opgemerkt, net als de smartphone van de inzittenden. Dankzij Seat Full Link wordt de smartphone via Android Auto of Apple CarPlay gekoppeld met het infotainmentsysteem. Het toestel kan vervolgens bediend worden via het aanraakscherm in de auto. Momenteel zijn de mogelijkheden nog beperkt, maar Seat belooft op termijn meer opties.
Reacties