Ooit, toen het fenomeen ‘MPV’ nog maar net zijn intrede in de autowereld had gemaakt, was er een vierwielaangedreven versie van de Renault Espace. Het ding heette Quadra en kon best een serieus zandpad aan. Had je veertien kinderen en wilde je nogal eens midden in een drassig bos met ze gaan picknicken, dan zou je normaal gezien een SUV kopen, maar die bestonden toen eigenlijk nog niet. Renault had een uniek aanbod in handen.
Tot de Fransen op een goed moment stopten met de Quadra. De meeste kopers kwamen nooit buiten de stadsgrenzen van Almere en kozen voor de normale Espace. Nog heel even was er een stuiptrekking in de vorm van de Scénic RX4, die zelfs een stoer reservewiel op z’n achterklep had hangen, maar ook die auto was een kort leven beschoren. En nu? Nu zijn er eigenlijk geen 4WD-busjes meer.

Seat onderscheidt zich

Seat is niet zomaar een Volkswagen-merk, Seat is cool en stoer en avontuurlijk, zoals we allemaal weten. Zo kun je in de Altea Freetrack de spirituele opvolger van de Scénic RX4 zien, en ook hun grootste MPV, de onlangs geheel vernieuwde Seat Alhambra, is er nu met vierwielaandrijving. Of dat leuk is? Natuurlijk. Elke poging om van een slaapverwekkend concept als een MPV iets spannenders te maken, kunnen wij van harte toejuichen.

De auto heet echter Alhambra 4WD, niet Alhambra Freetrack. Dat betekent dat ie niet is volgehangen met robuuste plastic kappen of geschoeid is met dikke banden. Sterker nog: er kon niet eens een 4WD-badge van af. Je ziet op geen enkele manier dat je met de modderversie van doen hebt, en dat is toch een beetje jammer wanneer je indruk op je buurman wilt maken. Dan moet je iedere keer met een vierwieldrift door je voortuin ploegen, en daar wordt moeder de vrouw ook niet blij van.

Biedt de Seat Alhambra veel verschil?

Merk je op het asfalt dan misschien iets van de extra aandrijving? Nou, nee. Niet als je normaal rijdt tenminste, want zo lang de voorwielen grip hebben, gaan er dankzij een slimme tussenkoppeling nauwelijks pk’s naar de achterwielen. Voor de efficiëntie, weet je wel. Als je korte bochten op een achterlijke manier neemt, kun je mogelijk ontwaren dat er wat krachten tussen de voor- en achterassen worden gehusseld, maar echt duidelijk merkbaar is het niet. Tot je in een sneeuwbui terechtkomt, natuurlijk, maar die was op de Spaanse testroute helaas niet voorhanden. Toch hebben we het systeem één keer uit z’n schulp kunnen lokken, door volgas weg te rijden op een onverharde parkeerplaats. Stoer.

Het interieur van de Seat Alhambra

We zijn wel behoorlijk onder de indruk van het comfort en de ruimte in de Seat Alhambra – de Gekke Hoedenmaker zou er behaaglijk kunnen zitten – en van het afwerkingsniveau dat Seat bij dit model hanteert. De materialen in het interieur doen eigenlijk niet meer onder voor duurdere leden van de VW-familie, en op snelheid is de auto volmaakt stil, hoewel de 140 pk sterke 2.0 TDI aardig aan de zware koets moet sleuren.

Aan de besturing is een vrij gewichtig gevoel gegeven, maar dat verhult niet dat we met een hoge lomperik op pad zijn. Een tikje hellen, waggelen, duiken, de Seat Alhambra doet het allemaal. Je verwacht het ook bij dit type auto. Toch is dit nu juist een vlak waarop de Seat Alhambra zich zou kunnen onderscheiden van zijn Volkswagen-broertje, zoals de Ford S-Max dat doet ten opzichte van de Galaxy. Iets meer auto emoción was best welkom geweest; dat vinden we nu letterlijk nergens terug. Ach, misschien is het ook geen verkeerde zet van Seat, want deze Seat Alhambra is in feite gewoon een Sharan 4Motion voor een paar duizendjes minder. En iets wat hetzelfde, maar goedkoper is, daar lusten we over het algemeen wel pap van.

Specificaties Seat Alhambra 4WD 2.0 TDI Style


Leuk
Een vleugje avontuur voor de doorzonvader

Niet leuk
Je ziet of merkt er weinig van

TopGear-vonnis
Een ruime, prettige maar vrij brave bus waarmee je dapper de winter kunt trotseren

Prestaties
0-100 km/u 11,4 sec., top 191 km/u, 6,0 l/100 km

Techniek
1.968 cc viercilinder turbodiesel, vierwielaandrijving, 140 pk, 320 Nm, 1.791 kg, 158 g/km CO2

Doen!
Door modderpoeltjes rijden

Niet doen
Snoeihard offroaden
Prijzen

Prijs NL € 44.500
Prijs BE € 35.550

Reacties