We kunnen het cliché weer eens aanhalen waarom mensen in een MPV rijden en dat ze beter aan voorbehoedsmiddelen kunnen doen dan een auto voor zeven personen te willen rijden, maar laten we dat even buiten beschouwing laten. Stel dat het gewoon moet, zo’n MPV, is het dan niet prettiger er eentje te hebben waarin je nog aardig kunt scheuren ook?
Ja, dat is het geval. Ford bewijst dat met prettige scheurbusjes als de S-Max en Galaxy die je beide met 200 pk kunt kopen, Volkswagen levert een Sharan met 200 pk, maar dan heb je het wel gehad met vlotte people movers. Misschien dat Opel ooit weer met een Zafira OPC komt, en wellicht dat Renault een Espace met Formule 1-motor alsnog in productie gaat nemen (we achten de kans 0,00001 procent), veel keuze is er verder niet. Alleen daarom al is de Seat Alhambra in snelle uitvoering welkom.

Hij is goed maar we hebben altijd kritiek

 Je moet even wennen aan z’n wegligging, die door het hoge zwaartepunt niet heel snaarstrak is, maar als je eenmaal door hebt hoe ie reageert, kun je er flink mee scheuren. De voorwielen hebben bij vrijwel elke keer dat je optrekt moeite om grip te houden zodat je nogal eens onbedoeld met piepende banden bij een stoplicht wegtrekt. De eerste twee keer is dat leuk, daarna geef je toch wat minder gas met als gevolg dat je weer met de grauwe massa oprijdt. Dat wil je nu juist niet. Wellicht had Seat nog ergens een doos vierwielaandrijvingsspulletjes uit een van Volkswagens schappen kunnen trekken voor deze motorconfiguratie, dan had deze MPV echt een giftig snel busje geweest. De Seat Alhambra overigens wel leverbaar met vierwielaandrijving, maar dan alleen met minder motorvermogen. Eh, dat willen we nou net niet.

De Seat Alhambra is vermakelijk

Eenmaal op gang hebben de voorwielen van de Seat Alhambra trouwens nergens last meer van zolang je rechtuit rijdt en kun je, geholpen door de snel schakelende dsg-bak, op elke snelheid moeiteloos vaart maken. Tussensprintjes, even snel inhalen of invoegen, het is allemaal bijzonder eenvoudig en nog vermakelijk ook. Heel zuinig is ie natuurlijk niet, heel schoon kun je ook uit je hoofd zetten, maar daarvoor koop je deze auto niet. Waarvoor dan wel? Nou, eh, om je vijf kinderen misselijk te rijden?
We namen de proef op de som door met zes volwassenen aan boord te gaan. Niet om ze misselijk te rijden, maar gewoon om te kijken of er dan nog wat vlotheid in de auto te brengen is. De stoelen laten zich simpel uit- en inklappen, in een minuut offer je de grote bagageruimte op voor de laatste zitrij met twee stoelen. Volgepakt met mens is het geen probleem om snel van je plek te komen. Nog steeds trekt ie met piepende banden op, met een prettig en sportief klinkend motorgeluid en in mum van tijd rijd je illegale snelheden. Aan de auto merkten we geenszins dat ie voller beladen was, aan de bleke neuzen om ons heen wel.

Specificaties Seat Alhambra 2.0 TSI 200 pk DSG Style


 13/20


Motor



1.984 cc
viercilinder turbo
benzine

Aandrijving
Voorwielen

Prestaties
0-100 km/u: 8,3 s
Top: 221 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,5 l/100 km
196 g/km C02

Prijzen
NL € 47.895
BE € 37.190


Prijs

NL € 47.895
BE € 37.190


Vonnis

Snelle MPV’s vind je niet vaak, maar kunnen best vermakelijk zijn. Dit is er een, al was ie nog geiniger en beter geweest met vierwielaandrijving

Reacties