‘Is het dan een Skoda Karoq onderhuids? Nee? Een Audi Q2 dan? Oké, een Tiguan?’, vraagt een verwarde stem op TopGear HQ. ‘Nee, een Arosa, dat is toch net een Lupo?’, roept de postbode naar binnen. ‘Boe’, zei de koe in het weiland. De verwarring is compleet begrijpelijk. De automarkt wordt overspoeld door nieuwe crossovers en de ene lijkt nog meer op de ene dan de andere. Ja: zo verwarrend als de laatste zin is het huidige landschap van auto’s die we geen SUV meer mogen noemen.

Waar is de Seat Arona dan op gebaseerd?

Dus voor de duidelijkheid: de Seat Arona is eigenlijk een verhoogde Seat Ibiza. Hij staat op het zogenoemde MQB-A0-platform. De Seat Ibiza, Volkswagen Polo en T-Roc staan op dit deze modulaire basis. De Seat Ateca, Volkswagen Tiguan en Skoda Karoq zijn een slag groter. De Q2 staat daarentegen op een ouder platform en is daardoor ook nét iets groter. Maar niet veel. Duidelijk? Nee? Maakt niet uit: het is een compacte crossover. Hou het daar maar bij. De verwarring wordt groter door zijn formaat. De bagageruimte meet al meer dan die van een Volkswagen Golf (+20 liter) en de hele Arona is haast net zo groot (enkele millimeters kleiner) als een Golf van twee generaties geleden. Oh, je kunt er nog wel wat verwarring bij hebben? Mooi. Kauw hier maar eens op, dan: de vanafprijs van de Seat Arona (onthoud: Ibiza-platform) is 140 euro hoger dan die van de Seat Leon.

Waarom zorgt Seat voor al die verwarring?

Simpel: steenkoude dinero’s. Het segment van hoge stadsveroveraars groeide in de afgelopen zes jaar met 700 procent. Zoals we in Field of Dreams leerden: ‘If you build it, they will come.’ Verkopen doen de hoge stadsrakkers toch wel, al zouden het in de basis gecrashte Lada’s met een koets ontworpen door Herman Brood zijn. Iets met lifestyle, willen alle persberichten ons laten geloven. Vanbuiten ziet de Arona er groot en volwassen uit. Het zou zo een Ateca kunnen zijn. In vergelijking met de Seat Ibiza staat de Arona 52 millimeter hoger en als bestuurder mag je groeispurt 37 millimeter langer aanhouden. Voor je nek, tenminste. Je passagiers achterin mogen hun stekeltjes 33 millimeter extra laten groeien. Lange mensen weten wat voor enorm verschil de extra centimeter maakt. Het interieur steekt verder goed in elkaar. Alles zit waar het moet zitten, het multimedia­systeem is uitstekend en de afwerking is dik in orde, al had het iets spannender gemogen.

En hoe rijdt de Arona?

Hetzelfde geldt voor de wegligging. De pedalen zijn wat licht, net als het stuurgedrag, maar het geheel rijdt prettig en de Arona ligt stabiel op de weg, maar er zijn zat andere crossovers die meer rijplezier bieden. Met de Seat Arona 1.5 TSI FR zul je nooit vermogen tekortkomen, al moet je ‘m niet te ver laten zakken in de toeren. De motor behoeft verder weinig uitleg. We reden er al mee in auto’s als de Golf en kwamen al snel tot de conclusie dat het een soepel en comfortabel blok is. Al maakt ie in de Seat Arona 1.5 TSI FR wel iets meer herrie dan in zijn grotere broers. Is ook weer inherent aan het segment (ben je dat woord ook al beu?). En we hebben het idee dat de minder krachtigere 1.0 TSI met 115 pk iets gretiger oppakt onderin. Op zich logisch: minder massa die in beweging moet komen en een kleinere turbo. Schaam je niet als je voor de driecilinder gaat, hiervan ga je ook geen moment spijt krijgen.
De transmissie weigert hardnekkig medewerking aan het motto ‘degelijk en een tikkeltje saai’. Om te beginnen levert Seat vreemd genoeg de 1.5 TSI waarin we rijden uitsluitend met handbak. En dat terwijl in algemene zin, qua verkopen, de automaat de strijd aan het winnen is. Een goede zaak, wat ons betreft, want de pook schakelt heerlijk strak en zelfs wat zwaar. Een vreemd contrast met de rest van de besturing, maar niet onwelkom. De dikste motorisering levert Seat ­enkel als FR-uitvoering. Fijn, want de Seat Arona 1.5 TSI FR heeft een iets dikker stuur en nog een rits opties die je wilt, zoals instelbare dempers, keyless entry, het grote touchscreen en een regen- en lichtsensor. Als je dan toch in een auto gaat rijden die zich groter voordoet dan ie is, kun je net zo goed de bijhorende opties nemen.

Zijn er geen nadelen aan de Seat Arona 1.5 TSI FR?

Tuurlijk: ondanks de volwassenheid in formaat en wegligging, verraden bepaalde kenmerken dat het een b-segmenter is. Bijvoorbeeld de stoelen. Prima instelbaar, maar ze hadden wel iets langer gemogen om langere mensen te accommoderen. En laat dat net de doelgroep zijn die baat heeft bij een auto met meer hoofdruimte. Het gaspedaal hangt, waar het bij de meeste grotere auto’s staat. En als klein irritatiepuntje: als je je handen op kwart voor drie houdt (zoals het heurt), zie je op het navigatiesysteem niet hoe hard je mag rijden. Dus dan moet je ineens weer zelf goed gaan opletten. Het zijn allemaal zaken die in de iets grotere (en zoals gezegd dus nog iets goedkopere) Seat Leon net even beter geregeld zijn. En dan kom je uit bij de grote vraag: waarom zou je niet gewoon een Seat Leon nemen? Hij is goedkoper, groter, stiller, rijdt fijner en om eerlijk te zijn ziet ie er ook een stuk beter uit. Of neem een Ibiza, die is maar liefst 7.700 euro goedkoper. Is het dan echt zo belangrijk dat je een kleur als Mystic Magenta kunt kiezen, met het dak in een vloekende tint? We snappen het gewoon niet helemaal. Is laagtevrees dan echt zo’n taboe waar duizenden mensen mee kampen, maar waar niemand over spreekt? We kunnen wel een heel betoog ophangen, maar de meeste mensen zullen ons toch niet horen boven het geluid van de Seat-configurator. Want je weet: het is een crossover, en verkopen doet de Seat Arona 1.5 TSI FR toch wel.

Seat Arona 1.5 TSI FR


Motor
1.495 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 8,0 s
top 205 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,1 l/100 km
118 g/km CO2

Afmetingen
4.138 x 1.780 x 1.552 mm (l x b x h)
2.566 mm (wielbasis)
1.222 kg
40 l (benzine)
400 / 1.280 l (bagage)

Prijzen
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Vonnis:
De Seat Arona is net als zijn kleine broertje, de Ibiza, een uitstekende auto die haast zijn segment overstijgt. Helaas ook in prijs, en niet zo’n beetje ook. Dus waarom zou je niet ge­woon de Seat Leon nemen? Of heb je laagtevrees?

Reacties

  • Aronarijder heeft op 22 oktober 2022 geschreven:

    Dikke onzin wat jullie publicerenl

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)