Even vooraf

Voordat we aan de heuvelklim beginnen, is het goed om eerst de details van de vernieuwde Seat Ibiza Cupra eens door te nemen. De nieuweling is alweer de vierde generatie Cupra. Seat is trots het sportieve Cupra-label al bijna twintig jaar onafgebroken te mogen voeren. Toch is het Spaanse merk er in al die jaren niet echt in geslaagd om van de Cupra een cultlabel te maken, zoals concerngenoot Volkswagen dat bijvoorbeeld wel lukte met de GTI.

De nieuwste generatie is direct ook de meest krachtige Seat Ibiza Cupra ooit. Seat verruilde namelijk de 1.4 TSI-motor voor een 1.8 TSI. Geen downsizing maar upsizing dus. Dat zien we graag. Al hebben ze daar ongetwijfeld flink over moeten onderhandelen, want er is enige tijd overheen gegaan voordat de nieuwe Cupra eindelijk ten tonele verscheen. De reguliere versies van de vernieuwde Ibiza werden in maart 2015 al voorgesteld en de eerste exemplaren van de Cupra arriveren pas nu in ons land.

Sterk genoeg voor de heuvelklim?

Ondanks de in verhouding fors grotere motorinhoud stijgt het vermogen ‘maar’ met 12 pk, naar een totaal van 192 pk. Wel wordt een aanzienlijke vooruitgang geboekt in het koppel, dat stijgt van 250 naar 320 Nm en over een breed toerengebied beschikbaar is, tussen 1.450 en 4.200 tpm om precies te zijn. De sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in 6,7 seconden en de topsnelheid ligt op 235 km/u. Genoeg theorie, tijd voor het echte werk. We zullen nog hard moeten zwoegen tijdens de heuvelklim.

Anders dan zijn voorganger is de huidige Seat Ibiza Cupra uitgerust met een handbak in plaats van een DSG-automaat. Dat geeft een extra dimensie aan de auto, al missen we stiekem wel het voorgeprogrammeerde tussengas van de DSG-transmissie. Dat moeten we zelf dan maar regelen.

Na flink wat snelwegkilometers te hebben afgelegd, beveelt de navigatiedame ons een afslag te nemen richting een klein dorpje. Amper twee kilometer verderop staat er een auto van de Policia Nacional dwars over de weg. Zouden ze ons gesnapt hebben tijdens het uitproberen van de topsnelheid, zojuist behaald op het snaarstrakke Spaanse snelwegasfalt? Welnee, natuurlijk niet. Ze houden gewoon het verkeer tegen, zodat wij genadeloos hard de heuvel op kunnen rijden naar Ell Castell de Rubió, bovenop de berg.

Even wat uitleg

Voordat we het standaard 17 inch rubber opwarmen, krijgen we eerst wat uitleg. Of we de sportstand willen inschakelen met een druk op de Cupra Drive Profile-knop op de middentunnel. Niet nodig; hadden we al gevonden. Het verandert het karakter van de auto in een meer sportieve afstelling voor demping en besturing. Zelfs het geluid verandert, al weten ze dat bij Seat zelf nog niet. Navraag leert dat er geen sound actuator is gemonteerd, maar bij voluit accelereren op hogere snelheid klinkt de Seat Ibiza Cupra wel degelijk kunstmatig voller in de sportstand.

Na de nodige uitleg over de 6,4 kilometer lange heuvelklim en ondertekening van een contract dat we voor het gemak maar even niet hebben gelezen, rollen we richting de startlijn. Een medewerker van Seat staat in contact met diverse toezichthouders langs de baan die controleren of de route veilig is en vrij van overig verkeer. Het is even wachten totdat een lokaal boertje op zijn tractor, ongetwijfeld met een lading overheerlijke Jamón Ibérico, het parcours heeft verlaten zodat we los kunnen.

Klaar om te gaan

De motor is inmiddels goed op temperatuur. We vertrekken met behoorlijk wat wielspin, laten de Policia Nacional in bandenrook achter en zien in de achteruitkijkspiegel nog net een grijns op hun gezicht. Ook zij hebben het naar de zin. Het eerste deel van de klim is behoorlijk rechttoe rechtaan, zodat we flink wat snelheid kunnen maken. Het is van korte duur, want het serieuze bochtenwerk duikt op. Dus: vol in de ankers. De Seat Ibiza Cupra is uitgerust met een passende reminstallatie. Daar zijn de vele toezichthouders langs de heuvelklim blijkbaar ook van op de hoogte, want ze staan niet altijd op de meest ideale posities opgesteld.

De stuurinrichting is in sportstand minder bekrachtigd en geeft bovendien voldoende informatie over de positie van de voorwielen. Eenmaal in de bocht kan het gaspedaal ook snel weer worden ingetrapt, want het standaard aanwezige elektronische XDS-sperdifferentieel verdeelt het aandrijfvermogen perfect over beide voorwielen, naar gelang er grip is. Een systeem dat feilloos werkt. Je hebt niet het idee dat het vermogen wordt geknepen. De voorwielophanging blijft bovendien mooi in balans, zonder hinderlijke trillingen in het stuur.

Zo hoppen we van bocht naar bocht en hoeven we op sommige stukken eigenlijk nauwelijks te schakelen; we profiteren van het brede bereik waarop het maximum koppel beschikbaar is. Gelukkig maken we geen fouten, komen we ongeschonden boven en lopen ook de toezichthouders geen kleerscheuren op. De Ibiza Cupra heeft zich kranig geweerd tijdens de heuvelklim, maar weet ons toch niet helemaal dat wow-gevoel te bezorgen. Het gaat allemaal iets te gemakkelijk.

Bovenop de heuvel zien we hoe onze collega’s de slingerweg naar boven nemen. Je ziet ze wel, maar hoort ze nauwelijks. Daar had Seat ook wat meer werk van kunnen maken. De centrale uitlaatmond in de achterbumper roept associaties op van een sportief uitlaatsysteem, maar is het een soort hoesje om twee lullige uitlaatpijpjes.

Genoeg gezien, we stappen weer in de auto, nemen voor een laatste keer plaats op de prettige sportstoelen en zetten koers richting luchthaven. Daar worden we wederom onthaald door de Policia Nacional die de weg blokkeert. Dit keer niet voor een heuvelklim, maar voor een – naar het schijnt – anti-terreuroefening. Deze mannen hebben we maar niet in bandenrook achtergelaten.

Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI

13/20

Motor
1.798 cc
viercilinder turbo
192 pk @ 6.200 tpm
350 Nm @ 1.450 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 6,7 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,0 l/100 km
139 g/km CO2
D-label

Afmetingen
4.055 x 1.693 x 1.420 mm (l x b x h)
2.469 mm (wielbasis)
1.160 kg
45 l (benzine)
292 / 930 l (bagage)

Prijzen
NL € 23.950 (25%)
BE € 21.705

Het vonnis
Een meer dan potente Ibiza die dankzij een motortransplantatie voortaan beschikt over wat meer power. Dat komt vooral het koppel ten goede. De Ibiza Cupra maakt een volwassen indruk, maar is niet het scheurijzertje dat je zou verwachten

Reacties