Hij zag er nog best fris uit, als je het ons vraagt. Maar goed, we weten al sinds de Hertog van Alva dat die Spanjaarden niet altijd even berekenbaar zijn, dus als men bij Seat vindt dat de Seat Ibiza hoognodig gefacelift moet worden – lekker laten gaan.
Het merk is zich toch al wat aan het hernieuwen; zo begint de persinformatie opeens met de mededeling: ‘We are Spanish and German’ – in grote letters. Daarnaast heeft het altijd zo zwoel uitgesproken Auto Emoción plaats moeten maken voor een woordspeling die zó slecht is dat Seat hem waarschijnlijk gratis van Seth Gaaikema heeft mogen overnemen op voorwaarde dat ze zijn naam er nooit bij noemden: Enjoyneering. Zucht.
Eerlijk gezegd waren we blij dat we tijdens de eerste kilometers met de nieuwe Seat Ibiza een oude tegenkwamen; dan vallen de verschillen tenminste wél in op. Dan zie je ook meteen dat de nieuwe vormgeving (hij geldt trouwens voor alle Seat Ibiza’s; driedeurs, vijfdeurs en station) wel degelijk een verbetering is. De grille is lager en breder, en heeft een honingraat-motiefje in plaats van verticale louvres. De koplampen (en achterlichten) zijn groter en gemener, en hebben dankzij de optionele led-dagrijverlichting een Angry Birds-achtige uitstraling gekregen. Door de voorbumper een trapezoïdevorm mee te geven, lijkt de Seat Ibiza wat lager en breder op de weg te liggen. De motorkap is voorzien van een vouw in het midden.
Van binnen zijn de wijzigingen nog minder opvallend: een nieuw displaytje voor de airco, wat nieuwe kleur- en uitrustingsmogelijkheden en een aanzienlijk groter dashboardkastje. Verder zijn motoren die VW al een update had gegeven nu ook in de Ibiza leverbaar en kun je ‘m in een aantal nieuwe combinaties krijgen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de stationversie, de ST, die nu niet meer het brave stiefkindje is en óók gewoon voorzien kan worden van een stoer FR-pakket (onder andere 16-inch lichtmetaal en een sportonderstel) inclusief de 1.4 TSI-motor van 150 pk. Hij is per definitie gekoppeld aan een zeventraps dsg-automaat die prima bij hem past. Als je dan toch een kleine station moet rijden, dan maar zo.
Die motor is natuurlijk de leukste (er komt trouwens nog een sterkere versie), maar de 1.2 TSI maakt van de Seat Ibiza ook al een bijzonder fijn apparaatje. Hij is 45 pk minder sterk, maar in principe heb je aan 105 pk meer dan genoeg, zeker gezien de gretigheid die de motor aan de dag legt.
Het aardige is dat de FR dol is op bochten, maar niet eens zo keihard geveerd is; dat hebben we bij sportieve Seatjes wel eens anders meegemaakt. De besturing is vrij licht, maar wel precies, en de handmatige vijfbak (dsg kan ook) schakelt uitstekend. Ook aardig: Seat vertelt dat alle benzineversies wegenbelastingvrij zijn. Klopt qua vrijstelling natuurlijk niets van, maar als je er een koopt, betaalt Seat twee jaar lang je wegenbelasting. Ach, dat is ook een manier.

Specificaties Seat Ibiza SC 1.2 TSI FR


 12/20


Motor



1.197 cc viercilinder turbo
105 pk
175 Nm
benzine

Aandrijving

voorwielen

Prestaties

0-100 km/u: 9,8 s
Top: 190 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,1 l/100 km
CO2: 119 g/km


Gewicht




990 kg

Prijs


NL € 17.540
BE n.n.b.


Vonnis

Er was al verbazend weinig mis met de Ibiza en het is er met deze facelift niet slechter op geworden. Nog geen Ford Fiesta, maar veel scheelt het niet

Reacties

Meer van TopGear