‘Kijk, het is een elf jaar oude elektrische auto die iedereen nu wel gezien heeft, met een paar sterkere motoren en een raar stuur.’ Dat zou je zeggen, ja. Dat zou je zeggen. De Model S heeft zich in de geschiedenis genesteld als een van de belangrijkste auto’s van onze tijd. Hij zette de elektrische revolutie in gang en was, precies zoals Musk voor ogen had, de auto die de EV sexy maakte.

Inmiddels zijn er nieuwere Tesla’s, begeerlijkere Tesla’s en vooral ook goedkopere Tesla’s. Om nog niet te spreken van het moois dat andere merken aanbieden. Maar de S gaat niet in een hoekje zitten kniezen. Z’n meest recente update gaf hem een opgefrist uiterlijk, een interieur met meer ruimte achterin en een liggend centraal scherm zoals we dat ook in andere Tesla’s zien. Er zijn twee herziene uitvoeringen: kon je voorheen kiezen uit de Long Range en de Performance, nu zijn er simpelweg de Tesla Model S en de Model S Plaid.

De Tesla Model S Plaid herschrijft de regels

Die eerste heeft al alles wat je verwacht. Twee motoren, van 0 naar 100 in 3,2 seconden, een bereik van 634 kilometer, Superchargen met 250 kW. Maar de Plaid… Die hield het internet jaren in zijn greep en heeft de afgelopen tijd de boel totaal op z’n kop gezet. Elf jaar na dato zien we opnieuw een Model S de regels herschrijven.

Tesla Model S Plaid (2023) rijdend schuin achter

De Plaid heeft drie motoren – twee achter, een voor – en 1.020 pk. Tesla communiceert nooit vermogens, maar hier zijn ze zo trots op dat ze het niet kunnen laten. Je ziet niets bijzonders aan ’m, een carbon spoilertje en een plakkaatje op de kofferklep daargelaten, maar hij haalt zomaar 322 km/u. Belangrijker: z’n 0-naar-100-tijd is 2,1 seconden en z’n prijs is 140 mille. Dat betekent dat je Bugatti’s eruit trekt voor M3-geld. Laat dat even op je inwerken.

Passagiers hebben het lastig in de Plaid

Bij een achtbaan word je geweigerd als je een hoge bloeddruk hebt of zwanger bent, maar wonderlijk genoeg klinkt er geen disclaimer als je in een Model S Plaid stapt. Het is iets om rekening mee te houden, want de passagiers die wij tijdens onze test meenamen, zijn voorgoed getraumatiseerd. Hun adem stokte, ze wilden zich vastgrijpen aan dingen die er niet waren. Nekken zijn bezeerd, voorstellingsvermogens platgewalst.

We overdrijven niet – het is echt heel heftig. En wil je meer, dan kun je de accu ‘voorbereiden op piekprestaties’ en launchcontrol gebruiken, waarbij de voorwielophanging ineen duikt en de achterkant omhoog gaat staan als een sprinter voor zijn recordpoging. Wie nog steeds beweert dat EV’s niet leuk kunnen zijn, moet dit echt eens meemaken.

De Model S Plaid is absurd

Goed, de S is zwaar en in bochten zul je niets uitzonderlijks met ’m klaarspelen – tenzij je enkel de achterste motoren laat werken en je banden offert aan de koppelgoden. Maar op rechte stukken ben je hoe dan ook de baas. Je hebt accelereren uitgespeeld. Niet alleen van 0 naar 100, maar zeker ook bij tussenacceleraties hoef je niemand voor je te dulden.

Tesla Model S Plaid (2023) interieur stuur yoke stuur

En het fascinerende is dat de pientere software steeds zorgt dat je grip houdt. Want ja, in de meeste aardse omstandigheden ís er niet genoeg grip voor een Plaid met z’n rechterpedaal tegen het schutbord. Tesla stelde zich ooit tot doel om mensen in EV’s te krijgen omdat dat beter zou zijn voor de wereld. Wat dat (en veel andere dingen) betreft is de Plaid totaal onzinnig.

Hij draagt niets bij, slaat nergens op en ja, die yoke is gewoon idioot. Maar als iemand ons nog eens vraagt wat de meest breinbuigend snelle auto is waarin we ooit hebben gereden, hebben we ons antwoord klaar. De Tesla Model S Plaid. Hij is magistraal.

Specificaties van de Tesla Model S Plaid (2023)


Motor
3 elektromotoren
1.020 pk
koppel n.b.
100 kWh (accu)
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 2,1 s
top 322 km/u
Verbruik (gemiddeld)
18,7 kWh/100 km
Actieradius (opgave)
600 km (WLTP)
Laadtijd
>10 uur bij 11 kW
23 min. bij 250 kW (80%)
Afmetingen
4.970 x 1.964 x
1.445 mm (l x b x h)
2.960 mm (wielbasis)
2.162 kg
793 l (bagage)
Prijzen
€ 139.990 (NL)
€ 140.970 (B)

26 reacties op “Tesla Model S Plaid: Hoe rijdt de Tesla die sneller optrekt dan een Bugatti?”

  1. Omdat je in Nederland (en de meeste delen van de wereld) meer kansen zult vinden om een 0-100 sprintje te doen dan 20min 400+ rijden 😉

      • Ik vind dit argument gewoon totaal valide.
        Het rechtpraten waar jij het over hebt, bedoel je daarmee iets lezen wat niet strookt met je eigen overtuiging?

        Feit blijft namelijk dat je vaker sprintjes van 0 tot 100 kan doen dan 20 minuten lang 400km/h rijden in nederland.

        Als je het daar niet mee “eens” bent, tsja, dan vrees ik dat je een beetje op slot zit in je hoofd?

  2. Zal vast populair zijn bij hetzelfde soort mensen als van Fast and the Furious houden en denken dat Vin Diesel een topacteur is…

    • Pedro niet lullig doen….
      Fast and the furious die hebben echte auto’s.
      Auto’s die je kan vergelijken met sex,
      Ipv oplaadbare snelle vibrators…….

  3. 18/20 voor een auto die zogenaamd snel is maar niet eens een bocht normaal kan nemen. Zijn ze een beetje van het padje bij TG of bang voor de reacties van de fanboys als ze wel een realistisch oordeel zouden geven?

    • Kan geen bocht nemen? Is sneller dan een Porsche Taycan op de nurburgring.

      Maar ik snap je punt, dat circuit heeft nauwelijks bochten en het is daarnaast fijn lekker te blijven hangen in je eigen wereld en middels je reacties te laten zien dat je echt totaal niet op de hoogte bent.

      Zet jezelf toch niet zo voor schut kerel.

      • De waarheid is pijnlijk voor dichtgetikte fanboys. Of kan je de tekst van het artikel niet lezen? “de S is zwaar en in bochten zul je niets uitzonderlijks met ’m klaarspelen”. Fanboys zullen alleen maar lezen wat ze willen lezen en zijn blind voor de waarheid.

        • En dan roept die gast ook nog dat jij je voor schut zet. Echt zo’n irritant klein kind dat de toetsenbordheld komt uithangen!

          • @jeremy @ Peter.

            Wat dit artikel zegt is ondergeschikt aan het DAARWERKELIJK gereden record op de nurburgring.

            Geloof je het niet, de video staat online. Dus verdere discussie is pointless. Het zijn inmiddels feiteb

          • Zijn dit daarwerkelijk feiteb? Jouw trackrecord op het gebied van feiten is ongeveer net zo sterk als de bouwkwaliteit van Tesla.

    • Jullie vinden pruttel motortjes leuk, doet me denken aan die dingen die je vroeger op je kleuterfiets kon zetten voor motorgeluiden.

      iCE is dood. Traag, inefficiënt, irrelevant

  4. De transitie naar hernieuwbare energie versnellen, dat was het originele doel, dat het ook nog beter is voor het milieu is mooi meegenomen.

    • Het energieverbruik bij deze sprintjes is extreem hoog zodat bij een gemiddelde elektriciteitsmix dit een rijdend milieudelict is qua CO2 uitstoot.

      • De Veyron doet 20 minuten met zijn gigantische tank “op die snelheid”.
        Ga je daar ook over huilen?

        Daarbij, als je deze normaal rijdt, is ie zuiniger dan jouw auto en zuiniger dan een ID.5…

        Nu jij weer betweter.

        • De stroom die nu opgewekt wordt ja…..
          Zijn al de middelen ook groen ontwikkeld, oooh nee……. En waar laten we de kapotte accu’s….
          Terug naar het gat in Afrika waar de grondstoffen gedelft worden.
          Wij zijn zo ontzettend groen in nl…….

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *