Als je het Volkswagen vraagt, mag je de plug-in hybride Golf GTE een hot hatch noemen. Maar dan wel een die, als z’n bestuurder meewerkt, zomaar een brandstofverbruik kan laten noteren van nagenoeg nul komma nul liter op 100 kilometer. Oh jee, dat klinkt als een serieuze identiteitscrisis voor de nieuwe Volkswagen Golf 8 GTE.

Is de Volkswagen Golf 8 GTE een hete hatchback?

Laten we eerst eens kijken naar de claim dat deze sterkste stekkerversie van de nieuwe Golf thuishoort in het territorium van de hete hatch. De Volkswagen Golf 8 GTE wordt aangedreven door een 1,4-liter viercilinder met turbo die 150 pk en 250 Nm produceert. De verbrandingsmotor is gekoppeld aan een gladjes schakelende zestraps DSG-automaat en een elektromotor, en als al die techniek samenwerkt, kom je tot een totaal vermogen van 245 pk en een koppel van 400 Nm.

Iets te serieus

Dat eerste cijfer is exact gelijk aan dat van de nieuwe Golf GTI met 2,0-liter turbomotor – waarmee de Volkswagen Golf 8 GTE ook z’n stylingpakket deelt – dus hij komt allesbehalve traag uit de startblokken. Het probleem is echter dat deze PHEV nooit echt tot leven komt op een manier die je bij een hete hatchback zou mogen verwachten. Hij heeft voldoende grip en de besturing biedt een aardig gewicht, maar als je hoopt dat ie een wieltje zal optillen, z’n uitlaat zal laten knetteren of anderszins een kinderlijke glimlach op je gezicht zal toveren, kom je helaas van een koude kermis thuis. Hij is simpelweg net iets te serieus om hem als volwaardige lolmachine te kunnen beschouwen.

En er is nog een probleem

Volgens WLTP zou je tot een afstand van 64 kilometer elektrisch moeten kunnen rijden, maar zoals wel vaker bij dit soort auto’s mag je in de echte wereld blij zijn als je 40 kilometer haalt. En zodra de accu leeg is, rij je in feite rond met een kleine viercilinder in een auto die 1.600 kilo weegt. Daar is helemaal niets heets aan. Als je z’n toegedichte sportieve aspiraties even vergeet, begint de nieuwe Golf GTE een stuk beter te kloppen. Het duurt vijf uur om de 13-kWh accu op te laden via een normaal stopcontact, en je kunt de lading bewaren voor als je ’m later op je route wilt inzetten, bijvoorbeeld in het stadscentrum waar je naar onderweg bent. Op de snelweg gedraagt de Volkswagen Golf 8 GTE zich volwassen en het overschakelen tussen benzine en elektriciteit gebeurt naadloos.

De Volkswagen Golf 8 GTE als leaseauto

Qua auto van de zaak zou je het een stuk slechter kunnen treffen dan met een Golf GTE. Vraag maar aan iedereen die een paar jaar geleden z’n voorganger oppikte toen dat in Nederland belastingtechnisch nog interessant was. Van die lagere bijtelling kun je al een tijdje niet meer profiteren, maar de andere geneugten van een plug-in hybride zijn onverminderd aanwezig. Een collega hier op de TG-redactie die in het centrum van Amsterdam woont, rijdt zo’n Golf 7 GTE en hoeft soms maandenlang niet te tanken: hij pendelt gewoon vol-elektrisch heen en weer tussen zijn huis en ons hoofdkantoor in Zuidoost (in normale, niet-coronatijden dan). Dat stemt ergens toch tevreden – op een heel andere manier dan als je een GTI op drie wielen door een bocht jaagt, maar toch.

We zijn tot nu toe niet de grootste fans van de Golf 8, met z’n onhandige knopvrije cockpit, maar de GTE scoort een net cijfer vanwege z’n knappe uiterlijk, solide uitrusting en soepele aandrijflijn. Toch, laat het duidelijk zijn: plug-in hybrides moeten zich echt nog een stuk verder ontwikkelen voor ze zich het aangewezen recept voor een hot hatch mogen noemen.

Specificaties Volkswagen Golf 8 GTE (2021)


Motor
1.395 cc
viercilinder turbo hybride
245 pk @ n.b. tpm
400 Nm @ 1.550 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,7 s
top 225 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,6 l/100 km
36 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.287 x 1.789 x 1.484 mm (l x b x h)
2.630 mm (wielbasis)
1.624 kg
40 l (benzine)
381 / 1.237 l (bagage)
Prijzen
€ 43.140 (NL)
€ 43.655 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)