Na Toyota en wat Amerikaanse merken stapt ook Volkswagen in de markt van grote SUV’s met hybride aandrijving. Hoe Volkswagen is deze Touareg?
 
De stickers laten er geen twijfel over bestaan: dit is de Touareg in hybride-uitvoering. Tenminste, dat laten ze ons geloven. In werkelijkheid is de techniek namelijk bedoeld voor de Porsche Cayenne en waarschijnlijk ook voor de Panamera.
 
De Touareg-carrosserie is eigenlijk een stukje camouflage voor hoogstaande Porsche-techniek die volgend jaar op de markt komt. Het bieden van een hybride is belangrijk voor Porsche om in de dieselschuwe VS toch een graantje mee te pikken. Groen rijden is daar hot. Nog steeds.
 
Wij kijken er met minder emotie naar en zien de zaken dus anders. De aandrijflijn bestaat uit de V6 die ook de Audi S4 aandrijft, gecombineerd met hybride techniek. Het totale vermogen is zo’n 370 pk. Groen of niet, een stakker is het geenszins. De prestaties zijn hoog, zowel solo als met een flinke trailer aan de trekhaak.
 
Dat prestaties belangrijk zijn, blijkt wel uit de rest van de techniek. VW (of moeten we zeggen: Porsche?) koos voor een achttraps automaat, in plaats van een CVT zoals Toyota die gebruikt. De aandrijflijn voelt hierdoor levendiger aan. Ook in het terrein (waar de Touareg verbazingwekkend goed schijnt te presteren) en als trekauto (een trailer van 3.500 kg is toegestaan) is hij hierdoor nog steeds perfect.
 
De versnellingsbak en de motor zijn van elkaar gescheiden door een elektromotor, die zowel stroom levert als gebruikt. Het accupakket neemt de plaats van het reservewiel in. Het werkt zoals gebruikelijk. Tot vijftig kilometer per uur kan de elektromotor de Touareg zo’n anderhalve kilometer ver brengen, meer dan dat is niet mogelijk. Voor maximale kracht werken de benzine- en elektromotoren samen.
 
Het resultaat mag er zijn. De testauto lag vanuit stilstand in 6,8 seconden op 100 km/u, al lijkt dat een stuk sneller te gaan. De top ligt op 235 km/u.
 
Uiteraard ontbreekt een start-stopsysteem niet. Laat je bij snelheden onder de 150 km/u het gas los, dan stopt de motor. Dit zou de CO2-uitstoot tot 210 g/km moeten ‘beperken’, het brandstofverbruik is niet meer dan 9,1 l/100 km. Dit is beter dan alle reguliere Touaregs en bijvoorbeeld X5’en. Het is nog even afwachten hoe het bij de beloofde Lexus RX450h zit. Die is minder op prestaties gericht, en stoot slechts 150 gram CO2 per kilometer uit.
 
Het hybridesysteem werkt prima, ook als je flinke prestaties verlangt. De motor schakelt onmerkbaar aan en uit, al is het niet zo zijdezacht als in de Lexus. Volkswagen, sorry, Porsche, rekent voor dat systeem zo’n 6.000 euro extra. Wat de auto gaat kosten als hij in 2010 op de markt komt, is gissen.
 
In ieder geval is de Touareg Hybrid goed nieuws voor mensen die graag een beetje power onder de voet hebben, maar toch een groen hart hebben. Zolang het systeem echter nog niet in compacte auto’s is ingebouwd zal de vijver in de voortuin van de ijsberen blijven groeien.

 
 

Reacties