Ja, ze sijpelen langzaam onze verhalen binnen: groene auto’s. Het valt niet tegen te houden, milieu is wat de klok slaat bij autofabrikanten. Dus ook bij Volvo. Dat is de reden waarom Volvo met een tweetal ‘kleine’ motoren komt voor de V70 en S80: een tweeliter benzine (naar keuze in…
Ja, ze sijpelen langzaam onze verhalen binnen: groene auto’s. Het valt niet tegen te houden, milieu is wat de klok slaat bij autofabrikanten. Dus ook bij Volvo. Dat is de reden waarom Volvo met een tweetal ‘kleine’ motoren komt voor de V70 en S80: een tweeliter benzine (naar keuze in gewone of bio-ethanol uitvoering) en een tweeliter diesel. Hoewel de S80 met diesel zeker interessant is omdat die energielabel A heeft, denken we dat de V70 met kleine diesel (B-label) de verkoopcijfers een extra boost kunnen geven.
Volvo is met z’n V70 (en XC70) marktleider in het segment van grote stationwagens, met de Audi A6 (en Allroad), BMW 5, Mercedes E en Saab 9-5 als voornaamste concurrenten. Bijna 60 procent van de in dit segment gekochte auto’s heeft een Volvo-badge.
Nou is de Volvo V70 bepaald geen kleintje, zodat we proberen een antwoord te krijgen op de vraag of een tweeliter turbodiesel met slechts 136 pk in zo’n grote auto kan bekoren. Het antwoord geven we meteen: ja, best wel. De 2.0D is niet alleen stil en smooth, het koppel van 320 Nm zorgt ervoor dat je nog kunt opschieten ook.
Begrijp ons goed: de acceleratie van 0 naar 100 in 11,1 seconden houdt niet over, en om de topsnelheid van 200 km/u te bereiken kun je gerust wat minuten uittrekken, maar de rust waarmee je vlot kunt doorrijden, zonder al te veel te hoeven schakelen, stemt vrolijk. Zowel op de snelweg als op binnenwegen als in de stad bekruipt je een serene rust en ontneemt het hele Volvo-V70-dieselgevoel je elke drang om gejaagd te rijden. Prettig – therapeutisch, bijna.
Naast een bijzonder gunstig verbruik van bijna 1 op 17 en een uiterst competitieve aanschafprijs van iets meer dan 43.000 euro, verwent Volvo z’n bestuurder standaard met airco, een radio/cd-speler met mp3-aansluiting en zes speakers, en natuurlijk Volvo’s veiligheidspakket met abs, brake assist, een lading airbags en anti-whiplashsysteem op de voorstoelen. Lichtmetalen velgen zijn trouwens ook standaard. Niet mis.
Eigenlijk is dit de ideale leaseauto voor wie een gezin hebt. Zuinig, representatief en bovenal ruim en betaalbaar. Houd een kilometeradministratie bij zodat je bijtelling ontloopt – dan kun je privé gewoon een klein scheurijzer blijven rijden. Natuurlijk mag je die twee autovakanties per jaar, waarvoor deze Volvo V70 bij uitstek geschikt is, niet gewoon in je zakelijke kilometers verwerken, maar aanlokkelijk is het wel. En creatief, maar dat is precies wat Volvo doet om ervoor te zorgen toch vooral in de groene golf mee te gaan. En jij om geld uit te sparen.
Reacties