Abarth en Yamaha. Een vreemde combinatie. Zoals Ben & Jerry’s bewijst (met smaken als karamel-koffie-ijs met marshmallow en gezouten karamel-swirls met stukjes chocolade), zijn dat vaak de lekkerste. Toch hebben ze de handen in een geslagen en daar kwam de Abarth 695 XSR Yamaha Cabriolet uit.
Waarom deze collaboratie?
Autofabrikanten vieren race-gerelateerde dingetjes graag met gelimiteerde uitvoeringen. Negen van de tien keer gaat een dergelijk speciaaltje niet verder dan een onderscheidende kleur en een stel stickers, waarbij het niet eens echt belangrijk is of het er goed uitziet.
Nieuws bijzonders, dus?
Abarth doet het net even anders. Of nou ja: eigenlijk is ook dit niets meer dan een Abarth met een onderscheidend kleurtje, stickers en een lading koolstofvezel sierdelen in het interieur. Met de uitzondering dat het er in dit geval allemaal heel aardig uitziet. Uniek is het accessoire dat je bij de Abarth 695 XSR Yamaha Cabriolet kunt bestellen: de Yamaha XSR900 Abarth. De motorfiets heeft dezelfde kleurstelling, ook een boel koolstofvezel en een Akrapovič-uitlaatsysteem. Het matchende duo is een prachtige vulling voor je oprit. Of je woonkamer, afhankelijk van hoe vrijgezellig je leven is.
Is dat echt het enige?
Budget-technisch is het volkomen begrijpelijk dat de fabrikanten zich bij een feestmodelletje beperken tot oppervlakkige veranderingen. Maar stel je nu eens voor: een gretig Yamaha-viercilindertje dat de 10.000 toeren aantikt met het geluid van 10.000 boze schurende spijkers. Het hoeft niet eens zo heel snel te zijn. Een andere gemiste kans van Abarth doet wel pijn. Aan onze rug, zitvlees en nek, welteverstaan.
Heftig. Waarom dan?
Bij stoelenleverancier Sabelt zit vermoedelijk een kleine opgepompte Italiaan die wrok koestert jegens lange mensen. Misschien blokkeerde ooit een hoog persoon zijn zon en werd hij niet bruin genoeg. Hij ziet het sindsdien als zijn plicht om alle bonenstaken een lesje te leren. En dat lukt hem aardig met de Sabelt-stoelen in de Abarth 695. Deze ergonomische nachtmerries met verstelbare rugleuningen zijn de droom van elke chiropractor. Al bijna tien jaar verkoopt Fiat de Abarth-versie van de 500, en geen enkele keer is een boze medewerker, dealer of klant naar het moederbedrijf gestapt om te smeken om normale stoelen. Ongelofelijk. En zonder geintjes: als Yamaha lef had getoond en fatsoenlijke stoelen (lees: ergonomisch beter en vooral lager) had geëist, was dit zonder twijfel de beste Abarth-versie die je kon kopen.
Hoe rijdt de Abarth 695 XSR Yamaha Cabriolet?
Het stuurgedrag is net zo gevoelloos als de gezichtsuitdrukking van Kimi Räikkönen. De motor is niet het enige opgefokte: zo ook de stuurbekrachtiging. In het snoezige neusje ligt de bekende 1,4-liter viercilinder met 165 pk. Het talent van het Pista-grijze lichtgewicht karretje om zijn vermogen op de weg te krijgen, blijft ons verbazen. Al wordt het voor de Pirelli P-Zero’s in de bochten lastiger, door het gebrek aan gewicht in de neus. De kleine motor met een relatief grote turbo is lekker lomp en ongeraffineerd. Het ondersturen en niet-lineaire vermogen dragen bij aan zijn speelse karakter. Het is tenslotte een Italiaans product: zijn charme zit hem vaak ook in de dingen die ie fout doet. En zo’n schattig snoetje vergeef je alles. Bovendien: als je iets wilt dat altijd op koers blijft, moet je bij de NS of Audi zijn.
Specificaties Abarth 695 XSR Yamaha Cabriolet
Motor
1.368 cc
viercilinder turbo
165 pk @ 5.500 tpm
230 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 7,3 s
top 218 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,0 l/100 km F Label
139 g/km CO2 Afmetingen
3.660 x 1.627 x 1.485 mm (l x b x h)
2.300 mm (wielbasis)
1.010 kg
35 l (benzine)
185 l (bagage)
Prijzen
€ 37.995 (NL)
€ 25.854 (B) – dichte versie
VONNIS
Als je toch de Abarth 695 XSR Yamaha koopt, haal dan gelijk de motorfiets erbij. Een geniale combo. Zo niet, heb je voor 5.000 euro minder de krachtigere Competizione-uitvoering. Je rug bedankt je van harte als je het allebei niet doet
Reacties