Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super

Kom in actie en red deze Alfa voor het nageslacht

Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super interieur dashboard
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super interieur knoppen
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super interieur dashboard
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super interieur knoppen
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super
Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super

Nu na een paar jaar de nieuwigheid er een beetje af is, willen we bij dezen nog even opnieuw een vuist maken voor de Alfa Romeo Giulia. Er hangt namelijk nogal wat gewicht aan ’m.

Als jij in de markt bent voor een middenklasse-sedan met karakter en sportieve aspiraties (lees: achterwielaandrijving), heb je waarschijnlijk je zinnen al gezet op de BMW 3-serie. En terecht ook, want dat is een bijzonder fijne auto waar je dag in dag uit van zult genieten en waaraan je centen goed besteed zijn. Het is echter ook de geijkte keuze die je overal zult tegenkomen, samen met de Mercedes C-klasse.

Alfa Romeo ging de uitdaging aan

Nu is er niets mis met geijkte keuzes, maar wij kijken af en toe graag net even verder. Beeld je eens in hoe stevig een fabrikant in zijn schoenen moet staan als hij een auto tegenover deze twee Powerhauses wil zetten. Toen Alfa Romeo de Giulia begon vorm te geven en de beslissing nam om een nieuw achterwielaangedreven platform te ontwikkelen, haalden ze zich een zware taak op de hals.

En toen ze klaar waren, bleek dat steeds minder mensen op sedans zitten te wachten – zelfs buiten Europa, waar die carrosserievorm toch altijd werd omarmd. Dit terwijl de Giulia bedoeld was als de ultieme ‘I’m back, b*tches’ naar iedereen die dacht dat de Italianen voorgoed naar de achtergrond waren verdwenen. Sinds de introductie in 2016 verkocht Alfa slechts iets meer dan 50.000 Giulia’s in Europa, waarbij 2018 al een daling van 30 procent liet zien ten opzichte van 2017.

De Giulia is de goede auto op het verkeerde moment, en dat stemt ons een beetje droevig. Vooral omdat je achter het stuur aan alles de gedrevenheid van Alfa kunt voelen. De vormgeving, de zitpositie, de balans – in alles doet de Giulia zijn voorvaderen eer aan en zet hij tegelijk een nieuwe standaard voor het merk.

De instapper is al de moeite

De Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super die we hier rijden, heeft de basismotorisering. Zelfs met de DNA-knop in de brave stand is ie al vinniger dan andere auto’s in hun sportiefste modus, en aan snelheid zul je zelden iets tekortkomen. De achttraps automaat (een handbak is helaas niet meer leverbaar) springt bij alsof zijn leven ervan afhangt. De besturing is zo direct en levendig dat je zou verwachten dat de Giulia je bij kruissnelheden hyperactief tot waanzin drijft – en toch doet hij dat niet.

Het onderstel van de Alfa Romeo Giulia 2.0 heeft in de zachtste stand precies de stevigheid die wij prettig vinden, terwijl het verstijven van de dempers zorgt voor de scherpte die je wilt als je ’s avonds laat toevallig een aaneengeschakelde reeks grote, lege rotondes tegenkomt. De gehele ervaring is er een van pret, stijl en ja, ook trots dat je iets anders rijdt dan anderen. Iets mooiers, als we eerlijk zijn.

Waarom je een Alfa Romeo Giulia moet kopen

Ja: moet. Het is belangrijk dat de Alfa Romeo Giulia niet over een paar jaar een stille dood sterft. Omdat dat zou betekenen dat er voor een klein niet-Duits merk niet langer eer te behalen valt in de grote premium-­arena – zelfs niet als ze er een uitstekende auto voor meenemen. Doe dus je plicht voor het nageslacht: zorg voor rechtvaardigheid en rij een Giulia.

14
20
Specificaties

Specificaties Alfa Romeo Giulia 2.0 200 pk Super (2019)

Motor
1.995 cc
viercilinder turbo
200 pk @ 4.500 tpm
330 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,7 s
top 235 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,8 l/100 km
157 g/km CO2, D-label

Afmetingen
4.643 x 1.860 x 1.436 mm (l x b x h)
2.820 mm (wielbasis)
1.374 kg
52 l (benzine)
450 / 1.200 l (bagage)

Prijzen
€ 45.750 (NL)
€ 37.650 (B)

Het vonnis

De beste en de modernste in zijn segment? Dat niet – maar wel een schitterend alternatief met zuivere intenties. De Alfa Romeo Giulia heeft nog steeds een droom en jij kunt zorgen dat die niet in duigen valt. Heb een hart, oh leaserijder

Reacties
  1. Tristan zegt op 11 juni 2019 om 14:10:

    Ik woon in Duitsland en rij sinds 9 maanden tot volle tevredenheid in een (van de laatste geproduceerde) handgeschakelde 180 PK diesel.De auto is fantastisch en een absolute aanrader. In Duitsland is een Guilia al helemaal een exoot tussen al het Duitse premium spul. Inmiddels 40.000 kilometer onderweg en altijd een genot om te rijden met een smile op je gezicht. Bovendien betrouwbaar en relatief zuinig ook nog. Dus gewoon je hart volgen en kopen deze auto!

  2. Steve zegt op 10 juni 2019 om 16:14:

    Heb de Giulia 200pk benzine 1 jaar gehad. Idd een fantastische wagen! Heb hem omgeruild voor de stelvio 280pk en ook die is zalig niet normaal! Kan alleen maar zeggen niet twijfelen gewoon doen!

  3. Elio Taricani zegt op 10 juni 2019 om 13:13:

    Heb een giulia diesel 180 pk geen moment spijt gehad rijd fijn gaat goed mee met het verkeer en is zuinig

  4. patrick zegt op 10 juni 2019 om 01:37:

    Zolang iedereen die waardeloze graf audi’s en octavia’s blijft kopen/leasen en niet zo’n geweldige alfa romeo dan wordt het inderdaad niks, mensen,wordt wakker en verwen jezelf!! ( ik kan het niet want niet de centjes en de de juiste baan)

    • Peter verheyen zegt op 10 juni 2019 om 14:15:

      Ik heb jarenlang VW en Volvo gereden. Nu sinds 2 jaar alfa giulia. Wat een sensatie. Nog steeds zie ik een mooi design, een wegligging buiten categorie en mooie prestaties. Wat een auto.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws