Aston Martin Rapide S

Aston Martin heeft de Rapide S weer eens onder handen genomen, waarom weten we niet. Beeldschoon was ie al, waanzinnig klonk ie al, belachelijke snelheden haalde hij al en toch: hij is weer beter geworden, al raden we Fandango Pink af.

Aston Martin houdt zijn mensen aan het werk door de modellen zo’n beetje elk jaar te verbeteren. Vorig jaar kreeg de vierdeurs Rapide S een nieuw smoeltje, nu is het onderhuidse aan de beurt. En zo is de rappe limo sinds 2010 telkens doorontwikkeld.

Bij z’n introductie was het een beetje een patserbak met een agressieve neus, maar met net te weinig pep. Een vriendelijker snoet en de verwachte vermogens-boost maakten ‘m tot een prettiger auto. Het laatste deel dat nog niet aan de beurt was, is nu ook aangepakt met het gevolg dat de Rapide S is toegetreden tot een exclusieve club. Als auto van Engelse komaf is het natuurlijk prachtig dat volgens opgave z’n topsnelheid de 200 mijl per uur-barrière heeft geslecht. Ons zegt zo’n getal weinig, want of je nu 310 km/u of 320 km/u kan rijden, snel is het. Maar voor de Britten was die 200 al een doel op zich, ze hebben er zelfs 203 mijl per uur van kunnen maken.

De (letterlijke) mijlpaal is ten dele bereikt door de motor simpelweg meer vermogen te geven, het gevolg van toverkunsten met elektronica. De rest van de klus is geklaard door een andere transmissie te monteren, een achttraps automaat van ZF. De top is nu 325 km/u. Speciaal voor de nieuwe bak kreeg de Rapide S een eveneens nieuw subframe en differentieel. De aandrijflijn is dus compleet anders geworden.

De voornaamste verdienste van de nieuwe transmissie is een lager brandstofverbruik met navenant lagere uitstoot. Gemiddeld stoot de V12 300 g/km CO2 uit. Ter vergelijking: een Ferrari FF met een vergelijkbare motor kucht 360 grammen op.

Eveneens aangepakt, is het instelbare onderstel. De ruimtes tussen de verschillende rijstanden zijn vergroot en dat is te merken. De ophanging weet beter raad met oneffen wegdek, in de bochten merk je minder van de lange wielbasis. Wie achter het stuur zit, vergeet al snel dat er ook nog een paar achterpassagiers meekunnen.

De Rapide S is nu een sterkere aanbieding in de kleine klasse van supersport-limousines. Los van het feit dat er een gat van een flink aangeklede Audi A4 tussen de Rapide S en de duurste Panamera zit (in het voordeel van de Porsche) en je voor het prijsverschil met een Ferrari FF en heel aardige 5-serie kunt kopen, is er eigenlijk helemaal geen vergelijking mogelijk. De vierdeurs Aston is een klasse op zich en geeft daar in deze nieuwste gedaante met nog meer verve inhoud aan.

Ook nieuw is een uitgebreidere keuze uit lichtmetalen velgen en meer mogelijkheden om het interieur naar de persoonlijke smaak aan te kleden. Kies bijvoorbeeld California Poppy en het leer ziet eruit als een sinaasappelschil. De tint Fandango Pink heeft duidelijke overeenkomsten met de lipstick van een opgepompte Svetlana-bimbo. Gelukkig zijn er ook subtielere keuzemogelijkheden die wat meer bij de klassieke Rapide S passen.

14
20
Specificaties

Aston Martin Rapide S

14/20

Motor
5.935 cc
V12
560 pk / 630 Nm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,4 s
top 325 km/u

Verbruik/milieu
12,9 l/100 km
300 g/km CO2
G-label

Afmetingen
5.019 x 1.875 x 1.360 mm (l x b x h)
2.989 mm (wielbasis)
1.990 kg
91 l (benzine)
315 l (bagage)

Prijzen
NL € 259.303
BE € 196.649

Het vonnis
Van buiten hetzelfde, onderhuids flink aangepakt. Het resultaat is een betere Rapide S dan ooit, en vooral: een snellere dan ooit. 325 km/u in zo’n grote auto, je moet het maar durven

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken