Citroën C4 Cactus e-THP 110

Een plaatje van onze testrit met de Citroën C4 Cactus op Facebook haalde het slechtste in jullie, lezers, naar boven: ‘Lelijk’, ‘Waardeloos!’ en ‘Op de brandstapel ermee!’ waren enkele van de vriendelijkste uitroepen. Terwijl ie hartstikke tof is.

Citroën C4 Cactus e-THP 110 5
Citroën C4 Cactus e-THP 110
Citroën C4 Cactus e-THP 110
Citroën C4 Cactus e-THP 110 3
Citroën C4 Cactus e-THP 110 5
Citroën C4 Cactus e-THP 110 7
Citroën C4 Cactus e-THP 110 7
Citroën C4 Cactus e-THP 110 9
Citroën C4 Cactus e-THP 110 5
Citroën C4 Cactus e-THP 110
Citroën C4 Cactus e-THP 110
Citroën C4 Cactus e-THP 110 3
Citroën C4 Cactus e-THP 110 5
Citroën C4 Cactus e-THP 110 7
Citroën C4 Cactus e-THP 110 7
Citroën C4 Cactus e-THP 110 9

Laten we maar meteen met de in bubbelplastic verpakte deur in huis vallen: de Citroën C4 Cactus is een sympathieke antiheld van een auto. Terwijl iedereen langzamerhand overstapt naar compactere modellen met een rijke uitrusting zegt Citroën: maar wat nu als je juist ruimer en simpeler wilt rijden? Om prompt een kolderieke conceptcar, die ze vorig jaar op de autoshow van Frankfurt toonden, bijna ongewijzigd in productie te nemen.

Ze hebben een punt: Renault oogst veel succes met Dacia, het merk dat puur en alleen opnieuw in het leven werd geroepen om ongecompliceerde en praktische auto’s voor weinig geld op de markt te brengen. Citroën doet nu een poging om van dezelfde boom de vruchten te plukken, maar dan uiteraard wel met een flinke dosis Citroën-heid erbij.

Waar zullen we beginnen?

Laten we allereerst dus even stilstaan bij de enorme olifant in de kamer: die malle kussentjes op de deuren. Deze airbumps, zoals Citroën ze noemt, zijn in vier kleuren te krijgen en zijn dus een belangrijke personalisatie voor je C4 Cactus. Bovendien zijn ze zeer nuttig, want niemand kan meer met z’n deur een deuk in jouw auto duwen op de parkeerplaats van de Aldi. ‘Is de Cactus ook zonder die dingen te bestellen?’ schijnt een veel gestelde vraag te zijn. Het antwoord is een resoluut nee. Sorry, saaie mensen, bij deze auto winnen jullie nu eens niet.

Nog meer functionele gekkigheid? Jazeker, die is er: zo zit je op een soort opgedeelde voorbank als je een automaat bestelt (er is dan geen middenconsole met pook, dus waarom niet?) en zit de airbag van de passagier in het dak in plaats van in het dashboard, zodat je een veel groter handschoenenkastje overhoudt. Dat is nog eens creatief.

Het zijn niet alleen dit soort details waarmee de C4 Cactus indruk maakt: de hele auto steekt slim en doelmatig in elkaar. Zo zal je ons niet geloven, zeker niet gezien z’n uitstraling, als we je vertellen wat ie weegt. 1.300 kilo? 1.200 dan? Mis: de benzineversies van de C4 Cactus blijven onder de grens van 1.000 kilo. Sommige Fiat 500’jes zijn zwaarder.

Citroën zegt zelf dat ze met deze auto een dappere poging doen om het c-segment opnieuw uit te vinden, maar hoewel de Cactus inderdaad oogt alsof ie het qua formaat tegen Golfjes en Focussen kan opnemen, is ie stiekem een stuk kleiner. Z’n lengte en breedte zijn bijna exact gelijk aan die van de (ook al niet bepaald zware) Peugeot 2008. Dat is niet gek, aangezien beide auto’s op hetzelfde platform worden gebouwd.

Hij is toch anders…

Toch weet de Cactus zich te onderscheiden: niet alleen zijn er louter kleine, lichte motoren leverbaar, Citroën ging een gewaagde stap verder door zo veel mogelijk zaken weg te laten die niet écht belangrijk waren. Bijvoorbeeld: hoe vaak heb je de elektrische ramen in je achterdeuren nou echt nodig? Zelden, als je erover nadenkt, dus moesten ze in de Cactus wijken voor uitklap-exemplaren zoals je die in kleine driedeurs hatchbacks vindt.

De achterbank is neerklapbaar, maar alleen in één stuk. De deurpanelen zijn simpel, met grote bergvakken en broekriem-achtige handgrepen om ze dicht te kunnen trekken. Er is geen toerenteller; wat moet je daarmee in een auto die bedoeld is als een soort rijdende lounge?

In de Citroën C4 Cactus e-THP 110 word je omringd door eenvoudige, kubistische styling die charmeert en intrigeert. Het dashboard oogt breed en kaal, met enkel een schermpje voor je neus met zaken als snelheid en brandstofvoorraad, en een ‘zwevend’ scherm in het midden voor je navigatie en infotainment.

Er is een beperkte hoeveelheid knoppen en de ventilatieopeningen zijn speels en asymmetrisch. In onze testauto zit een groot glazen dak dat niet te verduisteren is, maar de inzittenden op een warme dag toch niet gaar schijnt te koken. De stoelen zijn zacht, de ruimte werkt zalvend.

Hoe zit de Citroën C4 Cactus e-THP 110?

Je zit vrij hoog in de Cactus en houdt een stevig stuurtje in handen. In bochten helt de carrosserie een beetje, maar je merkt aan alles dat er weinig gewicht in het spel is: bij het remmen is het alsof je een winkelkarretje stilzet, en als je weer optrekt, hoeft de turbo-driecilinder benzinemotor verbazend weinig moeite te doen. Hij sleurt er dapper aan en maakt er een aandoenlijk geluidje bij, terwijl we ouderwets op gehoor de niet al te nauwkeurige pook door de vijfbak duwen.

Op snelheid is de Cactus mooi stil – de tijd dat ‘licht’ automatisch ‘hol en lawaaiig’ betekende, heeft Citroën al even achter zich gelaten – en nodigt hij des te meer uit om lekker achterover te leunen en je niet druk te maken om al het gehaast om je heen.

Je kunt hem interessant noemen

De Citroën C4 Cactus e-THP 110 is niet alleen interessant vanwege z’n constructie, filosofie en uiterlijke overeenkomsten met een springkasteel: ook als je ziet wat ie kost, zal je even met je ogen moeten knipperen. De prijslijst van deze crossover-achtige begint in Nederland bij 15.990 euro voor de VTi benzine met 82 pk. In België is er al een variant met 75 pk voor 14.850 euro.

Ook kun je kiezen uit twee automaten (een e-VTi 82 benzine en een e-HDi 90 diesel), de door ons gereden vlotte e-THP 110, of dé versie voor Nederland: de BlueHDI 100 met 14 procent bijtelling. Die laatste is er vanaf 19.490 euro (18.350 euro in België). Er zijn vier uitrustingsniveaus – Live, Feel, Shine en Business – waartussen maar zo’n 3.000 euro verschil zit, ondanks zaken als automatische airco, navigatie, een achteruitrijdcamera, en meer.

Citroën toont lef met de C4 Cactus, die de nadruk legt op eenvoud en gewichtsbesparing in een ongekend fris pakketje. Niet iedereen zal voor ‘m vallen – of als we op onze Facebook-pagina moeten afgaan: niemand – maar hoe langer je naar deze auto kijkt en hoe meer je je in ‘m verdiept, hoe meer je ‘m waardeert. Is miskenning niet vaak tekenend voor een genie?

16
20
Specificaties

Citroën C4 Cactus e-THP 110 Shine

16/20

Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
110 pk / 205 Nm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 in 9,3 s
top 188 km/u

Verbruik/milieu
4,7 l/100 km
107 g/km CO2, A-label

Afmetingen
4.157 x 1.729 x 1.480 mm (l x b x h)
2.595 mm (wielbasis)
995 kg

50 l (benzine)
358 / 1.170 l (bagage)

Prijzen
NL € 20.690 (20%)
BE € 20.150

Het vonnis
Citroën, wat ben je toch een lekker ding, met je originele ideeën en je spontane, maffe uitbarstingen. De C4 Cactus is tof en slim. Zoek je iets vooruitstrevends voor een zacht prijsje, probeer ‘m

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken