Het is waarschijnlijk de hipste auto van het moment, de Citroën DS5. Toch blijkt de combinatie met hippe techniek geen gelukkige.
 
Je begint de Citroën DS5 inmiddels af en toe op de Nederlandse wegen te zien. Daar worden we blij van, want niet alleen knapt het straatbeeld er enorm van op, Citroën verdient het om beloond te worden voor het lef om met zo’n buitenissige auto op de proppen te komen. Wát het precies is (een station? hatch? crossoverdinges?), daar zijn we nog steeds niet uit, dat het een plaatje is, staat buiten elke vorm van kijf.
 
Zo’n vooruitstrevend mobiel verdient natuurlijk een vooruitstrevende manier om vooruit te komen. Laat PSA die nu in huis hebben met de nieuwe hybride aandrijflijn die tot nu toe alleen in de Peugeot 3008 leverbaar was en stukje bij beetje over het hele gamma van het Franse concern uitgerold zal worden.
 
Het is een bijzonder systeem. Niet alleen omdat het een combinatie is van elektra en diesel; zo goed als alle andere fabrikanten (Mercedes uitgezonderd) doen het met benzine. Maar ook omdat de elektromotor alleen de achterwielen aandrijft, terwijl de brandstofmotor zich alleen tegen de voorwielen aan bemoeit.
 
Dat levert voordelen op voor bijvoorbeeld de gewichtsverdeling, maar veel interessanter is het feit dat je het systeem dus ook kunt gebruiken voor een soort kunstmatige 4WD. Meer tractie dus, al kunnen we ons voorstellen dat het praktisch nut ervan beperkt blijft tot het rijden op sneeuw. Daar hebben we nog wel eens wat van in dit land, dus het is welkom.
 
De belangrijkste motivatie voor zo’n hybridecombinatie is natuurlijk het verbruik. Volgens Citroën zou het gemiddeld twee liter per 100 kilometer moeten schelen (4,1 tegen 6,1 voor de reguliere diesel), terwijl de elektromotor je ook nog 37 pk extra oplevert. Fijn!
 
Het systeem werkt vlekkeloos. Je hoort en voelt de dieselmotor wel aanslaan, maar als je er niet te veel op let, valt het op den duur nauwelijks meer op. Het zijn echter twee bekende dingen die rijden in de DS5 Hybrid geen onverdeeld genoegen maken. Allereerst: de vering en demping – veel te hard. De DS5 moest van Citroën sportief zijn (waarom toch?) en dat vertaalt zich in een gestuiter dat met name op slecht wegdek echt niet leuk meer is. Doodzonde.
 
Tweede nadeel: die werkelijk verschrikkelijke versnellingsbak. Het is een mirakel en een schande dat een modern bedrijf als PSA zo’n wanproduct op de markt brengt. Het ding houdt bij elke keer schakelen zó ontzettend in dat optrekken verdacht veel wegheeft van kokhalzen. Het ergste is: je hebt niet eens een keuze, want de Hybrid ís er alleen met dit onding, terwijl in de gewone diesel ook een prima, normale automaat leverbaar is. Zolang dit niet gefikst is, kunnen wij je de Hybrid helaas van harte afraden.

Citroën DS5 Hybrid4 So Chic

 

8/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 8,6 s

Top: 211 km/u

Verbruik: 4,1 l/100 km

Motor: 1.997 cc, viercilinder turbodiesel + elektromotor

Aandrijving: vierwiel

Vermogen: 200 pk

Koppel: 500 Nm

Gewicht: 1.635 kg

CO2: 107 g/km

 

Prijs

NL € 47.850

BE € 40.835

 

Vonnis

Mooie techniek in een mooie auto wordt om zeep geholpen door stuitervering en kokhalsautomaat. Op en neer, heen en weer – als je hier niet misselijk in wordt

Reacties