Autonieuws
Vaarwel, Dodge Challenger: een eerbetoon aan een V8-musclecar
21 jul 2024 - 19:04 uur
21 juli 2024 - 19:04 uur
We zetten de krachtigste musclecar van de VS, de Dodge Challenger SRT Hellcat (716 pk), aan het betere bochtenwerk.
Op weg naar beneden bereiken ze snelheden van zo’n 60 km/u, waarbij hun handen soms het asfalt beroeren, en ze remmen hooguit in de bochten. Petje af. De achterkant van de Challenger is drukker in de weer dan ik had verwacht, en van zo vlakbij en gezien door de voorruit van een musclecar bieden de longboarders met hun sublieme behendigheid een spectaculaire aanblik: het is ware acrobatie. Als we beneden aankomen klinkt er een hoop gejuich en gejoel. Slechts één boarder raakte van de weg, en hij juichte en joelde het hardst. Het zou niet gepast zijn geweest om deze supersportlieden achter in een tuttig minibusje te zetten voor de rit terug naar boven. Nee, de laadbak van een pickup is een veel geschiktere plek. Vijf man plus skateboards passen perfect, en ik besef maar weer eens dat een pickup voor deze manier van leven en deze omgeving ideaal is. Iedereen sleept iets in de VS, iedereen heeft wel iets wat in een waterproof laadbak gegooid moet worden, al zijn het maar medemensen. Zo is het nu eenmaal. Je vergeet maar al te makkelijk dat Amerikanen buitenmensen en avonturiers zijn, en het is pas kort geleden dat de trein tot hier doordrong. De pickup begint waar paard en wagen zijn opgehouden. Nu is het de beurt aan de Dodge Challenger SRT Hellcat. Dit is – en het heeft geen zin deze feiten niet onder ogen te zien – de krachtigste productie-musclecar die er ooit is geweest. De slogan is eenvoudig: ‘716 pk. Einde discussie.’ En ja, dat is meer dan een Lamborghini Aventador. Mij baart de schijnbaar nogal korte wielbasis een beetje zorgen, hoewel ik hoop dat dat gezichtsbedrog is door het ronde model. Ieder detail is subliem; uitsparingen in het plaatwerk, inlaten, achteruit geplaatste grille en één koplamp die tot inlaat is omgedoopt om de supercharger van lucht te voorzien. Hels, jawel. Dit is geen Europese verfijning, maar een musclecar is dan ook geen Maserati. Razendsnel is hij waarschijnlijk ook. Ik ben helemaal klaar voor al dat vermogen, dat koppel, maar ik ben er niet op voorbereid hoe opgewonden en fel de motor is, hoe gretig 6,4 liter aan beschikbare power is. De motor moet blijkbaar eerst 80 pk aan de supercharger leveren voor hij iets terugkrijgt, maar wát hij terugkrijgt is buitengewoon. Het gaspedaal reageert heerlijk en het vermogen gaat verrukkelijk crescendo en drukt je comfortabel weg in de Recaro-zittingen terwijl je oren onthaald worden op een uitzinnige cocktail van de opgewonden jankende supercharger, de stampende V8 en het rauwe geschreeuw van de uitlaat. Dus rijd ik, met de tractiecontrole uitgeschakeld, over deze uitzonderlijke weg, en doe nog een ontdekking: het chassis van Hellcat wiegt zoetjes. Het is waarschijnlijk de heerlijkst driftende auto waarin ik ooit heb gereden. Natuurlijk, met 880 Nm aan onmiddellijk beschikbaar koppel is tractieonderbreking en uitwaaieren niet aan de orde – niet in de verste verte – maar weet het chassis wat het daarmee aan moet? Het antwoord is verrassend. Hij is verrukkelijk in balans en het vermogen valt accuraat te doseren en is goed beheersbaar – je merkt hoe veel energie de afdeling SRT (Street and Racing Technology) van Dodge in deze auto geïnvesteerd heeft. De carrosserie vibreert niet, de vering voelt weelderig aan en hij is niet van zijn apropos te brengen. Het wemelt hier van de bochten, zachte bermen, greppels en andere verraderlijke natuurlijke decorstukken, maar de Hellcat zwiert vrolijk door het landschap, met swingende achterkant en lekker gierende banden. Helemaal volmaakt is ie niet. 57 procent van het gewicht rust op de voorwielen, en de banden kunnen dus een tikkeltje overwerkt raken, ook al zijn het 275 millimeter brede Pirelli P Zero’s (achter zijn ze van dezelfde maat), en hoewel de remmen van Brembo afkomstig zijn, zijn ze niet berekend op hun taak – ze voelen te sponzig aan en hebben niet die directe, vertrouwenwekkende grip. Hij wordt ook wat onrustig in de scherpe bochten op twee derde van de klim. Het enorme gewicht van de Hellcat laat zich nu eenmaal niet verloochenen. Echt, ik ben de koning te rijk. In z’n twee zit je rond de 140 km/u, ik meander onder een warm zonnetje door het adembenemende decor, het asfalt zuigt en trilt in de hitte, de auto gromt gelukzalig en boven op de heuvel word ik onthaald door een stel enthousiaste longboarders. Dit is niet bepaald een straf. Er is voldoende speelgoed voorhanden: drie standen voor de tractiecontrole, idem dito voor de schokdempers, en als ik zou willen zou ik ook kunnen kiezen welke toeren de launch-control gebruikt als ik de koppeling intrap, en er is ook nog een tweede, zwarte sleutel die de Dodge Challenger SRT Hellcat afknijpt tot ‘slechts’ 500 pk. Maar het lijkt allemaal alleen maar af te leiden van het pure genot dat deze auto biedt. Dus sla ik op dat alles geen acht en concentreer me op het gevoel dat deze auto me bezorgt. Dat is een verrekt lekker gevoel. Dit is de tweede volbloed musclecar die ik dit jaar heb uitgeprobeerd (de ander was de Camaro Z/28), en ook dit keer ben ik verkocht. Ik ben er zeker van dat dat evengoed komt door het oogverblindend mooie decor als door de prestaties van de Hellcat. Maar op deze plek, waar je losjes één hand op het stuur moet laten rusten en je voet stevig op het gaspedaal moet zetten, kan ik me geen beter vervoermiddel voorstellen.‘Het chassis van Hellcat wiegt zoetjes. Het is waarschijnlijk de heerlijkst driftende auto waarin ik ooit heb gereden’
Dodge Challenger SRT Hellcat
Motor
6.424 cc
V8 supercharged
716 pk / 880 Nm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 300 km/u
Verbruik (gemiddeld)
9,4 l/100 km
CO2-uitstoot n.b.
Gewicht
1.892 kg
Prijs
ca. € 45.000 (excl. belastingen)
Reacties