Laten we het maar meteen melden, dan zijn we daar vanaf: nee, de Ferrari 612 Scaglietti is niet de fraaiste GT van Ferrari’s hand. Over smaak valt altijd te twisten, maar van een Ferrari GT verwacht je een oogbolaaiend en superspetterend ontwerp. Dat is de Ferrari 612 Scaglietti nu eenmaal niet. Maar hij wekt meer dan voldoende lust op, het blijft tenslotte een Ferrari.

Een aantal wijzigingen

Voor modeljaar 2009 hebben de Italianen een aantal wijzigingen aan de Ferrari 612 Scaglietti doorgevoerd die voor ons niet allemaal zichtbaar zijn. Sterker, er vallen maar drie veranderingen op. Twee ervan spreken ons bijzonder aan. De minst belangrijke, maar meest in het oog springende, is wat ons betreft het glazen dak. Deze ‘elektrochromatische panoramische sunroof’, zoals Ferrari het noemt, vervangt het vaste dak en moet je het ruimtelijke gevoel geven van een cabriolet. Maar dan zonder windgeruis, tocht en kou. Nou, dat werkt uitstekend.

Tussen de voorstoelen, op de aandrijftunnel, zit een draaiknop waarmee je de mate van lichtdoorlating kunt instellen. Van donker naar heel licht. Rijd je buiten de stad, dan laat je al het licht binnenkomen zodat je kunt genieten van de prachtige materialen in het interieur. Rijd je in de stad, dan gaat het al snel naar standje donker omdat de 612 behoorlijk laag is. Dat betekent dat elke buspassagier, SUV-rijder, fietser en voetganger ongegeneerd bij je naar binnen kan kijken als je de lichtdoorlating op ‘vol’ hebt staan. Leuk voor exhibitionisten maar wij houden van een beetje privacy. Vooral als je in een auto zit waar iedereen toch al z’n hoofd voor omdraait.

De tweede is de manettino knop

Dat is het uiterst fijne draaiknopje op het stuur waar tegenwoordig alle modellen van Ferrari mee zijn uitgerust. Drie standen kent-ie: van extreem tot normaal. Dat wil zeggen: geen esp, andere elektronische hulpsystemen en aangepaste vering, of ‘alles op veilig’. Hoewel het weer het niet echt toeliet om alle opties vol te benutten, kunnen we wel aangeven dat het ware hart in deze grote Ferrari 612 Scaglietti zich direct openbaart. In de extreemste stand ‘Sport + CST’ (inclusief de doorhaling) ontpopt de 612 zich als een waar racemonster dat eigenlijk niet in toom valt te houden op de openbare weg. Ferrari raadt aan die stand alleen te gebruiken op het circuit, als je flink kunt sturen.

De tussenstand, ‘Sport’, bied je vooral met nat weer iets meer elektronische hulp, maar staat je genoeg toe om met de meest waanzinnige capriolen optimaal te genieten van z’n mogelijkheden. En zelfs in standje ‘Comfort’ stelt de 612 als vanouds geen moment teleur.

En een F1 versnellingsbak!

Tel daar de laatste belangrijke wijziging op, namelijk de F1-versnellingsbak, en je snapt dat ook deze Ferrari al je poriën opent. Je kunt ‘m als automaat rijden of je kunt zelf schakelen door middel van de stuurflippers. Zet de bak in de ‘F1 S’-modus en je wisselt rapper van versnelling dan je met je ogen kunt knipperen. Op zoek naar een exclusieve vierzitter met Formule 1-prestaties? Koop deze 612. Er is momenteel geen beter alternatief te bedenken en er zal voorlopig ook geen beter alternatief komen. En als dat komt, staat er gewoon weer steigerend paard op de voorkant.

Specificaties Ferrari 612 Scaglietti<.h2>


Motor
5.748 cc
V12
540 pk @ 7250 tpm
588 Nm @ 5250 tpm

Aandrijving
Achterwielen
6-speed F1A semi-automatisch

Prestaties
0-100 km/u: 4,0 sec.
top 320 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,4 l/100 km
475 g/km CO2 (G-label)

Afmetingen
4.900 x 1.955 x 1.345 mm (l x b x h)
2.950 mm (wielbasis)
1840 kg
110 l (diesel)
240 l (bagage)

Prijzen
€389.908 (NL)
€238.261 (BE)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)