We geven het gelijk toe: we waren in eerste instantie nogal sceptisch over de Honda e. Zo vielen we niet direct voor z’n uiterlijk, vooral omdat de oorspronkelijke conceptcar er nog veel cooler, radicaler en interessanter uitzag. We vonden dat ie te duur was voor z’n formaat. Z’n actieradius van 210 kilometer was in onze ogen bij lange na niet toereikend, en we vonden z’n cameraspiegels niets meer dan een flauwe gimmick. En eigenlijk weten we nog steeds niet of het in het algemeen een goede zaak is om een dashboard over de hele breedte van een auto met grote schermen te bedekken.
Nu we de Honda e als gewoon vervoer op gewone wegen hebben ingezet, blijft in ieder geval één van die bezwaren overeind: die buitenspiegels. Het moet gezegd: ze werken beter dan die van de Audi e-tron. Maar het is en blijft een gekunsteld en verre van ideaal foefje. Dat even daargelaten zijn we verder stapelgek op deze Honda. Niet alleen omdat ie charmant is, maar ook omdat ie barst van de integriteit. Hij komt minstens zo goed gebouwd over als zijn tegenstrever van Mini – een strak, solide stukje technologie. De e is een echte stadsauto, maar wel een die z’n klasse voorbij weet te streven en die zijn bestuurder op een heel andere manier tevreden stemt en plezier bezorgt.
Sneller dan verwacht
De kleine Honda e is heel vermakelijk om te rijden. Goed, het onderstel komt wat houterig over (maar niet zo stug als dat van een BMW i3) en omdat ie zo zwaar is – 1.542 kilo, goedemorgen – en een korte wielbasis en stijve veren heeft, word je op slecht wegdek een beetje van voor naar achter en van links naar rechts geketst. Maar de demping is in orde, de besturing is nauwkeurig en reageert goed, en deze krachtigste versie met 154 pk komt ook nog eens heel aardig van z’n plek.
Honda geeft een sprinttijd van 8,3 seconden op van 0 naar 100 km/u, maar onze Britse collega’s reden ’m van 0 naar 96 km/u (60 mph) in slechts 7,1 seconden. Je mikt de e vol zelfvertrouwen over smalle weggetjes of door krappe steegjes, want hij is serieus compact en z’n weggedrag is voorspelbaar.
Maar de echte lol zit ’m in het simpelweg bedienen en besturen van de e. In de stad blijkt de draaicirkel zo klein dat je actief op zoek gaat naar onmogelijk smalle plekken om te keren. Op buitenwegen realiseer je je hoe goed hij ongewenste omgevingsgeluiden van weg en wind buiten weet te houden. Je kunt je urenlang (stilstaand, uiteraard) vermaken met de eindeloze functionaliteiten van de responsieve touchscreens, of met het bewonderen van de prachtige vormgeving en de chique materialen die Honda toepaste. Kort gezegd is dit een auto waar je met recht blij van wordt.
De Honda e is niet ruim
Althans, tot je met een kar vol boodschappen bij de achterklep aankomt, ’m opent en ontdekt dat de bagageruimte slechts een hilarische 171 liter meet. Zeker bij grote inkopen zul je je meeste spullen op de achterbank kwijt moeten, maar weet je wat? Daar haal je je schouders over op, want dat doe je graag. Net zo graag als je genoegen neemt met waarschijnlijk slechts zo’n 160 echte kilometers aan actieradius. Want de Honda e windt je om z’n vinger en maakt dat je bereid bent om de nodige offers voor ’m te doen. Tot het punt dat je zelfs de goedkopere (en zeer fijne) Mini Cooper SE voor ’m laat staan.
Specificaties Honda e Advance (2020)
Motor
1 elektromotor
154 pk
315 Nm
35,5 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 8,3 s
top 145 km/u
Verbruik (gemiddeld)
16,9 kWh/100 km, A-label
Actieradius (opgave)
210 km
Laadtijd
4:10 uur bij 7,4 kW
0:30 uur bij 100 kW (80%)
Afmetingen
3.895 x 1.750 x 1.512 mm (l x b x h)
2.530 mm (wielbasis)
1.542 kg
171 / 861 l (bagage)
Prijzen
€ 38.330 (NL)
€ 37.500 (B)
Reacties