Als een van de grondleggers van het moderne SUV-segment heeft de Grand Cherokee een naam hoog te houden. EN dan zeker degene die wij reden: de Jeep Grand Cherokee 5.7 V8 Summit.

De nieuwste versie lukt dat nog altijd prima

Als je een man of vijf in opperst comfort door onbegaanbaar terrein wilt slepen, heb je niet al te veel keus. Zo kun je bijvoorbeeld aankloppen bij een Land Rover-dealer, of je gaat even langs bij Jeep. Daar zul je dan waarschijnlijk in een Grand Cherokee terechtkomen, een SUV die al menig offroad-enthousiasteling perplex heeft doen staan met z’n capaciteiten.

Jeeps grootste heeft een bescheiden facelift gehad en tuurt nu de wereld in door een stel hippe led’jes. Z’n achterkant ziet er wat minder Koreaans uit dan voorheen, en het interieur is aangekleed met chiquere materialen, die door echte mensenhanden aan elkaar geplakt en gestikt worden. Iedere uitvoering krijgt nu Chryslers bijzonder fijne achttraps automaat toegewezen, en er is wat meer (uitschakelbare) elektronische veiligheids-ellende aan boord.

Welke motoren levert Jeep?

De Grand Cherokee kent nog steeds drie benzinemotoren (3.6 V6, 5.7 V8 en 6.4 V8 SRT) en een 3.0 V6 diesel. We pakken voor de grap eens een uitvoering die slechts weinig Europeanen zullen kiezen, de Jeep Grand Cherokee 5.7 V8 Summit, en krijgen daar geen spijt van. Deze motor, hoewel ouderwets van opzet, blijkt een aardig beschaafd brokje power. Er is zelfs een Eco-mode waarin de V8 een paar cilinders uitschakelt om brandstof te besparen, maar diezelfde Eco-mode zorgt er ook voor dat de airco op een lager pitje draait. Daar zijn we op een warme dag niet van gediend.

De Hemi sleurt de zware Jeep Grand Cherokee 5.7 V8 Summit in een oogwenk naar de snelheid waar je ‘m hebben wilt. Dat doet hij zonder hitsig of haastig aan te voelen. Op de snelweg bij 130 km/u draait hij 1.800 toeren. Hij laat zich pas horen als je ‘m flink op z’n falie geeft. Sowieso is het ontzettend stil in deze Grand Cherokee, er is zelfs weinig tot geen geruis van de enorme banden. Het onderstel is weldadig comfortabel, de besturing is licht en indirect. Dat zorgt ervoor dat je in het terrein je duimen niet verliest als je over een rots dendert. Op asfalt worden we er vooral relaxed van.

Hoe veel moet hij kosten?

Deze Jeep is er in Nederland vanaf 65.990 euro (V6 diesel Laredo Launch Edition). Wij rijden vandaag de Jeep Grand Cherokee 5.7 V8 Summit-uitvoering. Dat is Jeep-taal voor ‘hier kan niets meer bij’: mooi leer en alcantara, hout met een nerfje, een panorama-dak, adaptieve luchtvering, uitgebreide 4WD-instellingen, noem maar op. Er is een groot aanraakscherm dat goed werkt. Maar in de talloze menu’s iets meer functies behelst dan we nodig vinden. Wat was er mis met een simpel knopje voor de stoelverwarming en -koeling?. We zijn wel erg te spreken over het nieuwe digitale dashboard. Dat ziet er prachtig uit en je desgewenst alle info geeft. Vooral over zaken als hellingshoeken en wielarticulatie.

De Grand Cherokee wordt nog altijd getypeerd door ietwat log weggedrag, vergaande terreinvaardigheid en een partij ruige charmes; al zijn die laatste nu aan verschillende kanten bijgevijld voor een sprankje meer verfijning. Als een grizzlybeer in smoking weet de Jeep ons wederom te intrigeren.

Specificaties Jeep Grand Cherokee 5.7 V8 Summit


Cijfers
0-100 km/u: 7,3 s
Top: 225 km/u
Vermogen: 352 pk
Koppel: 520 Nm

Verbruik
13,0 l/100 km
CO2: 304 g/km

Motor
5.654 cc
V8 benzine

Aandrijving
4WD

Gewicht
2.382 kg

Prijs
NL € 129.990
BE n.n.b.

VONNIS
De Grand Cherokee ziet er netjes uit en doet z’n ding onveranderd goed. De Summit-uitvoering is genieten, de Hemi V8 is wel een erg prijzig speeltje

Reacties