Kia Soul EV

Kia houdt de Soul in het leveringsprogramma, maar nu met een elektrische aandrijving

Kia Soul EV (2014)
Foto('s): KiaKia Soul EV logo (2014)
Kia Soul EV interieur (2014)Kia Soul EV interieur (2014)
Kia Soul EV (2014)
Kia Soul EV logo (2014)
Kia Soul EV interieur (2014)Kia Soul EV interieur (2014)

Kia is een beetje stilletjes over haar milieuvriendelijke aspiraties. We hebben ‘m wel eens getest, maar wist jij van het bestaan van een hybride Optima? Nu is er weer een groene Kia – helemaal elektrisch ook nog, hij heet de Kia Soul EV.

Zal hij nu populairder in Nederland worden?

Hoewel we de Soul een geinig en ruim wagentje vonden, bleek ie voor de Nederlandse markt niet interessant genoeg. Te vies, want net te groot en net niet modern genoeg qua motorenaanbod, waardoor z’n prijs simpelweg te hoog lag. Zonde, want het concept van de Soul – een auto die het midden houdt tussen een vierkante hatchback en een kleine SUV – is populair tegenwoordig. Maar Kia Nederland vond toch een weg om de Soul toch in het leveringsprogramma te houden. Dat hebben ze kunnen doen met deze volledig elektrische variant genaamd Kia Soul EV.

Het goede nieuws voor Nederlanders is: hij heeft slechts 4 procent bijtelling. In ieder geval tot eind 2016 dan – je weet nooit hoe dat met toekomstige regeltjes gaat. En z’n aanschafprijs van 32.995 euro (34.890 euro in België) is concurrerend: iets goedkoper dan een Nissan Leaf en veel goedkoper dan een BMW i3, geen geneuzel met het huren van accu’s zoals bij de Renault Zoe (die daardoor in aanschaf wel goedkoper is) en met een reële actieradius van pakweg 160 kilometer – verder dan een i3, Zoe of Leaf. Daarnaast is de Soul het ruimst van deze drie genoemde concurrenten, waarmee ie eigenlijk een heel goede elektrische aanbieding is.

Wordt de Kia Soul EV de nieuwe bijtelingsheld?

Rijden in elektrische auto’s is voor autojournalisten nogal saai. De accu-pakketten zijn laag in de auto verwerkt zodat alle elektrische auto’s een laag zwaartepunt hebben. Daardoor kunnen ze heel vlot de hoek om en omdat je op elk moment al het koppel (bij de Kia Soul EV is dat 285 Nm) beschikbaar hebt, schiet zo’n elektrische auto op elk gewenst moment kwiek vooruit. De besturing is altijd wat afstandelijk want elektrisch bekrachtigd, de remmen vergen gewenning want die regenereren energie: veel verschil tussen merken en modellen is er niet, lekker smooth gaat het allemaal wel.

De Kia Soul EV is prima geschikt voor zakelijk en privégebruik door het lage bijtellingspercentage en de praktische bruikbaarheid van de auto. Daarnaast biedt Kia net als op alle andere modellen zeven jaar garantie (ook op de accu’s). Dat blijft toch een mooie propositie. De Soul EV zit verder vol slimmigheden om stroom te besparen: zit je bijvoorbeeld in je eentje in de auto dan werkt de airco ook alleen door de roosters voor je neus, en niet naast je of achterin. Daarnaast heeft de auto een warmtepomp die warmte van de elektromotor opvangt en omzet in warmte voor het interieur. Alle kleine beetjes helpen.

Wil je per se elektrisch rijden? En daarbij een redelijke actieradius hebben en met een gezin of een berg spullen van A naar B komen? Dan is de Soul EV in z’n segment misschien wel de beste elektrische aanbieding van dit moment. Als ie een succes wordt, zullen ongetwijfeld meer Kia’s elektrisch worden.

14
20
Specificaties

Specificaties Kia Soul EV

Motor
27 kWh / 360 Volt
elektromotor
110 pk / 285 Nm

Aandrijving
voorwielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 11,2 s
top 145 km/u

Verbruik (gemiddeld)
147 Wh/100 km
160 km (actieradius)
4-5 uur (laadtijd 6,7 kW)
A-label

Afmetingen
4.140 x 1.800 x 1.593 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
1.465 kg
281 / 891 l (bagage)

Prijzen
NL € 32.995 (4%)
BE € 34.890

VONNIS
Echt een leuke aanbieding als je van een wat hoekig en hoog modelletje houdt: rijdt best ver voor een elektrische auto, is bijzonder praktisch en ruim. Vlot genoeg voor dit segment, maar verwacht geen Tesla- of Fisker-prestaties

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken