Maserati Quattroporte Diesel

Met de Quattroporte Diesel biedt Maserati de wat rijkere leaserijders een indrukwekkende auto aan

Maserati Quattroporte Diesel (2015)
Maserati Quattroporte Diesel (2015)
Maserati Quattroporte Diesel badge (2015)
Maserati Quattroporte Diesel klok (2015)
Maserati Quattroporte Diesel speakers (2015)
Maserati Quattroporte Diesel interieur (2015)
Maserati Quattroporte Diesel (2015)
Maserati Quattroporte Diesel badge (2015)
Maserati Quattroporte Diesel luchtinlaat (2015)
Maserati Quattroporte Diesel (2015)
Maserati Quattroporte Diesel (2015)
Maserati Quattroporte Diesel badge (2015)
Maserati Quattroporte Diesel klok (2015)
Maserati Quattroporte Diesel speakers (2015)
Maserati Quattroporte Diesel interieur (2015)
Maserati Quattroporte Diesel (2015)
Maserati Quattroporte Diesel badge (2015)
Maserati Quattroporte Diesel luchtinlaat (2015)

Het moest er een keer van komen: een Maserati Quattroporte Diesel. Ja, echt. Diesel. Vooral in het zakelijk deel van de markt van top-limo’s is de vraag naar een – relatief zuinige – diesel groot. Maserati wil een hapje uit die taart.

In unieke gevallen is dit de perfect auto

Stel je nou eens voor dat je CEO bent bij een of andere bank: je mag wél een leaseauto uitkiezen, maar je moet ‘m zelf rijden – het is een klein bankje dus een chauffeur kan er niet van af. Het moet wel een beetje verantwoord zijn, dus hybride of diesel als het gaat om verbruik en uitstoot. Is jouw bank heel groen, dan ga je voor een hybride Lexus. Geheel niet aanstootgevend, lekker anoniem ook. Je zou ook een hybride Mercedes S-klasse kunnen kiezen, maar zo’n ding wordt ook als taxi gebruikt, dat wil je niet. Bovendien heeft elke dictator van een middelgroot Afrikaans land ook zo’n auto. Nee, bah. BMW 7 dan? Mwah. Nogal gedateerd en inmiddels oubollig, en binnenkort komt er een nieuwe – rijd jij mooi vier jaar in een oud model.

Dan resteert nog een Audi A8, de meest veilige keuze, maar ook een nogal saaie. Prima voor het Koningshuis, maar voor jou? Of je gaat voor een Jaguar XJ – dat komt al meer in de buurt van een beetje dynamiek. Maar dat pompeuze uiterlijk, wil je dat?

Nee, dan de Maserati Quattroporte. Verreweg de meest emotionele keuze die je kunt maken. De nieuwe Quattroporte mist een beetje de sex-appeal van het vorige model, maar als je wat langer kijkt, raak je alsnog vanzelf verliefd. Maar ja, een Maserati-limo, is dat niet wat onbetrouwbaar, met een haperende versnellingsbak, een dorstige, luidruchtige motor en een infotainmentsysteem uit 1994? Nee dus. Natuurlijk, een vijftien jaar oude Quattroporte kan een miljonair richting bankroet drijven als het gaat om onderhoud (maar het hoeft niet, mits heel, heel goed onderhouden), maar het goddelijke geluid van een Ferrari-V8 onder de lange neus is onweerstaanbaar. Oh wacht, verbruik en uitstoot waren van belang.

Maserati speelt daarop in met een heuse diesel

Jawel, dat lees je goed. Fiat, eigenaar van Maserati, bezit ook het Italiaanse VM Motori S.p.A., en laten zij nou net al sinds 1947 gespecialiseerd zijn in het bouwen van dieselmotoren. VM bouwt voor Maserati een 3,0-liter V6 met 275 pk (en voor de Italiaanse markt trouwens ook eentje met 250 pk) en 600 Nm koppel, verbonden met een achttraps automaat van ZF: betrouwbaarheid ten top. Naast een sprintje van 0 naar 100 in 6,4 seconden en een topsnelheid van 250 km/u heeft de Quattroporte Diesel een gemiddeld verbruik van 6,2 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van 163 gram per kilometer. Alsjeblieft, prima waarden. De vraag is nu: heeft deze Maserati Quattroporte Diesel dezelfde lichtvoetigheid als z’n benzine-broertjes?

Niet helemaal. Hij weegt 1.885 kilo: 15 kilo minder dan de 530 pk sterke GTS met V8, 25 kilo meer dan z’n broertje met 410 pk sterke V6. Maar je voelt ‘m al aankomen: die hebben zo veel meer vermogen dat het haast groot uitgevallen sportwagens zijn, en dat is de Diesel duidelijk niet. Toch hoef je je geen zorgen te maken, want koppel is er genoeg – al wordt er veel geschakeld omdat het maximale koppel, zoals bij elke diesel, slechts over een klein gebied beschikbaar is – en de rijkarakteristiek van de Quattroporte is nagenoeg intact gebleven. Mits je ‘m in de sportstand zet en de schokdempers op een hardere stand instelt. Beide toevalligerwijs in te stellen met een knopje naast de pook van de automaat. Wat maar aangeeft dat je ‘m ook uiterst comfortabel en poeslief rijden kunt.

Het klinkt goed en heeft een scala aan opties

Het aardige is ook dat Maserati echt werk heeft gemaakt van het geluid. Nou zit je als CEO niet de hele tijd te wachten op geknetter en geblaf uit de uitlaten – indien wel, neem de GTS! – maar een beetje Italiaans drama mag wel. Zelfs dat geeft deze Maserati Quattroporte Diesel een klank die dichterbij een sportwagen dan een tractor ligt.

Als het gaat om de rijdynamiek zijn we wel overtuigd. Maar met name Audi, Mercedes en Lexus bieden allerhande technieken met infrarode luchtvering, bluetooth zonneklepbediening en zelfsturende gadgets zodat je zelfs zonder chauffeur op de achterbank kunt plaatsnemen en richting huis wordt gereden terwijl je rug een Peruaanse steenmassage krijgt. Maserati biedt dat allemaal niet. Abs en esp, ja, dat wel (nou ja, en nog een handvol in dit segment elementaire zaken), maar een Maserati hoeft de weg niet met lasers af te speuren om het onderstel automatisch te laten reageren, of je gezicht continu te scannen om te kijken of je tronie tekenen van vermoeidheid vertoont en je daarvoor te waarschuwen.

‘Een Maserati is gericht op het besturen van een auto’, al die tierelantijntjes vinden ze maar overbodig. De waarheid is natuurlijk dat moeder Fiat dat allemaal niet in huis heeft en dat het schreeuwend duur is om in te kopen of zelf te ontwikkelen.

Toch heeft Maserati een punt

Rijden in een Quattroporte biedt je betrokkenheid bij het rijden zelf. Je bent ontdaan van allerlei elektronische poespas waarvan je niet eens wist dat het op je auto zat. Dus waarom heb je dat dan nodig? De essentie van het autorijden ligt (nu nog) in de lol die je hebt om lekker basaal te sturen. Het gas geven en mooie bochten nemen speelt daar ook een grote rol bij. Met gevoel, onder het genot van een leuk roffeltje. Dat biedt de Maserati Quattroporte Diesel volop.

Een punt van kritiek is het wat verouderde navigatiesysteem met de korreligheid van een oude Atari. De collega’s bieden Google Maps en hd-schermen met allerlei geavanceerde toeters en bellen. Behalve bij de Jaguar XJ, ook een kleinere speler met minder geld om in dit soort technieken te investeren. In deze Maserati Quattroporte Diesel is het ook niet heel hightech. Bovendien is ie gemiddeld tien mille duurder dan de concurrenten. Daar staat tegenover dat ie iets meer vermogen levert, een drietand in z’n neus heeft en meer rijplezier biedt dan alle andere. Dus noem jezelf CEO, zoek een leuke bank en waag de stap.

13
20
Specificaties

Specificaties Maserati Quattroporte Diesel

Motor
2.987 cc
V6 turbo
275 pk / 600 Nm

Aandrijving
achterwielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,4 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,2 l/100 km
163 g/km CO2
B-label

Afmetingen
5.262 x 1.948 x 1.481 (l x b x h)
3.171 mm (wielbasis)
1.795 kg
70 l (diesel)
530 l (bagage)

Prijzen
NL € 113.285 (25%)
BE € 97.647

VONNIS
Goede ‘aanbieding’ van Maserati met een heerlijk klinkende diesel (het kan dus wel). Binnenin haalt ie het niet bij z’n concurrenten, maar het geboden rijplezier maakt veel goed

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken