Mazda 2 SkyActiv-G 90

Als we jou een paar maanden geleden hadden gevraagd om je vijf favoriete modellen uit het b-segment op te schrijven, durven we te wedden dat de Mazda 2 daar niet bij zat. Kijk nu naar deze foto’s en denk er nog eens over na.

mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90
mazda-2-skyactiv-g-90

Begrijp ons goed, we hebben helemaal niets tegen het vorige model Mazda 2. Het was alleen het soort autootje dat, laten we zeggen, niet echt op je netvlies bleef kleven. Ter illustratie: Mazda verkocht er sinds 2007 niet minder dan 2,5 miljoen, en wij hebben er toch al zeker jaren geen een zien rijden. Althans, niet dat we ons herinneren.

Het Mazda van nu doet het helemaal anders. Met de CX-5 werd een nieuwe designrichting ingezet, Kodo genaamd, die eruit springt en intrigeert. Dat niet alleen: er werd groots uitgepakt op het vlak van techniek, waarmee de term SkyActiv geboren was. Dit is een van de grote mysteries van onze tijd, want nog altijd weet niemand wat SkyActiv precies inhoudt. Het gerucht gaat dat het hetzelfde warme en tevreden gevoel opwekt als dat heerlijke viergangendiner waar je geen cent voor hoefde te betalen omdat een ober frambozensaus over de mouw van je mottige corduroy jasje goot dat je ooit met tegenzin cadeau kreeg van je iets te olijke tante en dat je toevallig net die avond haastig uit de kast had gegrist. Het punt is: we weten dat SkyActiv bestaat. Zo af en toe houdt het ons bezig. En als een CX-5, een 6 of een 3 ons voorbijrijdt, kijken we ‘m na.

Dit soort aandacht kan Mazda ook in het b-segment gebruiken en daarom presenteerden ze dit jaar in Genève de Hazumi conceptcar. Alles leuk en aardig, riep de wereld, als jullie dit toffe gevalletje maar wel min of meer ongewijzigd in productie gaan nemen. Goed nieuws, want dat is precies wat Mazda heeft gedaan.

Of eigenlijk: gaat doen. De Mazda 2 Skyactiv-G wordt namelijk officieel nog niet gemaakt en is dan ook nog niet te koop. Wel is ie nagenoeg af; dat is de reden dat wij zijn afgereisd naar Barcelona om een rondje in een preproductie-exemplaar te sturen en te luisteren naar grondige presentaties van Japanse ontwerpers en ingenieurs. Zij lijken over de gehele linie één doel te hebben gehad: maak van de nieuwe 2 een volwassen auto die het idee geeft dat je in een hoger segment terecht bent gekomen. Qua beleving natuurlijk, niet qua kosten.

De Mazda 2 Skyactiv-G oogt inderdaad als een kleinere versie van de 3 en dat is knap, want een carrosserie van om en nabij de vier meter lengte er slick en statig laten uitzien, dat is nog een hele opgave. De voorkant, met de chromen rand om de grille die aan de zijkanten de koplampen lijkt te doorboren, is geheel Mazda-nieuwe-stijl. De achterkant werd juist relatief dichtbij het vorige model 2 gehouden. Vanuit de verlichting lopen krachtige lijnen om de wielkasten heen. De a-stijl werd naar achter verplaatst om een geprononceerde motorkap te creëren zodat er een auto staat, geen rijdend eitje. Onze 2 rolt op 16 inch velgen en nogal dikke banden. Het design kan dit goed hebben.


Vanbinnen overweldigt de 2: zelden zag een interieur van dit formaat er zo lekker uit. Oké, dit exemplaar is aangekleed met alles wat je maar kunt bedenken – leer, uitgebreide infotainment, head-up display – maar ook als we daar doorheen kijken, mag het er zijn. Details als de mooie armsteunen en de optisch weggewerkte middelste ventilatieopening; we houden ervan. We zitten aardig op de voorgevormde stoelen, al zijn de zittingen voor langere mensen aan de korte kant. De bekende achter-jezelf-zit-test op de achterbank doorstaat de 2 ook; nét. De hoofdruimte achterin is absoluut prima, net als de bagageruimte.

De Mazda 2 komt er met vier motoren, allemaal uiteraard SkyActiv tot in de puntjes. Eigenlijk zijn het er twee, een 1.5 turbodiesel en een 1.5 benzine, waarbij de laatste met drie vermogens te krijgen is: 75, 90 en 115 pk. We rijden de middelste versie, tevens de enige die met een zestraps automaat kan worden uitgerust.

Mazda gelooft niet in downsizing maar in right-sizing, waarmee ze willen zeggen: een grote benzinemotor is niet per se onzuiniger dan een kleine turbomotor en is zeker duurzamer. Als enige fabrikant met deze denkwijze juichen we ze van harte toe, want het klopt als een bus. Wel is iedereen – ook wij – onderhand behoorlijk verwend door de turbo-punch die concurrenten uitdelen en dus voelt de 2 eigenlijk nooit echt vlot aan. Belangrijk detail: wij rijden de automaat en die gaat zomaar ruim 2,5 seconden trager van 0 naar 100 km/u dan de handgeschakelde versie met hetzelfde vermogen. Hij schakelt boterig en hij heeft weliswaar een sportstand, maar voor typische kleine-auto-pret moet je ‘m niet hebben.

Gelukkig leent de rest van de Mazda 2 Skyactiv-G zich daar beter voor. Het onderstel is niet zo hard als dat van z’n voorganger en zorgt toch voor een mooi neutraal weggedrag in combinatie met de stijve carrosserie. De zitpositie is uitstekend en de besturing kent een korte verhouding waarmee je de 2 lichtvoetig en kwiek kunt laten dansen. De 1.5 draait blij z’n toeren en zet daarbij een aardig keeltje op; wanneer het ertoe doet – op de snelweg bijvoorbeeld – blijft ie netjes op de achtergrond. Het design en de prettige sfeer aan boord, de moderne veiligheidssystemen, de bijzonder goed doordachte navigatie en entertainment met eenvoudig te bedienen controller: Mazda heeft merkbaar alles uit de kast gehaald om de 2 te laten schitteren.

Het is gemakkelijk om je kleine hatchback vol te laden met luxe opties en te roepen dat ie aanvoelt als ‘een klasse hoger’. De Mazda 2 Skyactiv-G is niet zo’n auto; hij is van meet af aan ontwikkeld om een nieuwe generatie klanten te bedienen die meer eisen van hun compacte autootjes. Vanaf maart 2015 staat ie bij de dealer, de Nederlandse prijzen beginnen bij 14.490 euro en twee benzines én de diesel scoren een keurige 20 procent bijtelling. Tel daar de bekende Mazda-kwaliteit en -betrouwbaarheid bij op en het moet wel vreemd lopen als de Mazda 2 Skyactiv-G het straatbeeld de komende jaren niet stevig gaat opfleuren.

14
20
Specificaties

Mazda 2 SkyActiv-G 90 automaat

14/20

Motor
1.496 cc
viercilinder
90 pk / 148 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 12,0 s
top 177 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,8 l/100 km
112 g/km CO2

Afmetingen
4.060 x 1.695 x 1.495 mm (l x b x h)
2.570 mm (wielbasis)
975 kg
44 l (benzine)
280 / 950 l (bagage)

Prijzen
NL n.n.b. (25%)
BE n.n.b.

Het vonnis
Het duurde even voor Mazda een poging deed om weer mee te kunnen komen tussen de compacte hatchbacks, maar het was het wachten waard: de 2 is prachtig, compleet en bij de tijd. We gunnen ‘m alle succes

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Tests

TopGear Nederland

Automerken