Wanneer je een grote SUV van Mercedes koopt, ben je in de regel geen 22 meer. En dus zal het je vermoedelijk weinig interesseren hoe snel een luxe terreinwagen met een gewicht van bijna 2,5 ton en een lengte van 5,12 meter over de Nordschleife van de Nürburgring gejaagd kan worden. Bij Porsche, BMW en Audi denken ze wel dat iedereen dat wil weten en dus passen ze daar hun onderstellen op aan. Met als gevolg dat je relatief hard door de bocht kunt in een Cayenne, X5 of Q7. Als je dat zou willen. Maar geloof ons, dat wil je niet. Door het hoge zwaartepunt, het weggesneden contact met de wielen en de enorme, doorduwende massa voelt het gewoon tegennatuurlijk aan. Je neemt plankgas een bocht en de auto geeft geen krimp, maar het is alsof je naar een stomme film zit te kijken; het gebeurt allemaal wel, maar de beleving ontbreekt. Totdat alle elektronica het alsnog aflegt tegen de middelpuntvliedende kracht en je wordt teruggevonden met vier in de lucht draaiende wielen, een boomtak in je neus en een verbaasde blik in je ogen.
Mercedes heeft – wellicht om die reden – nooit meegedaan met de wedloop waarin bepaald wordt wie de meest sportieve SUV op de markt kan brengen. Liever focuste men zich in Stuttgart op zaken als comfort, rust, veiligheid en stilte. En als er een auto was waarmee ze in dat opzicht flink konden uitpakken, was het de GL-klasse wel. Deze in de Verenigde Staten gebouwde SUV is dan ook de meest Amerikaanse Mercedes uit het gamma van de Duitsers. Niet alleen omdat de auto aldaar wordt gebouwd, maar vooral omdat ie er zeer goed wordt verkocht. De Amerikanen kochten er vorig jaar maar liefst 27.000. De enkele tientallen exemplaren die in Nederland worden verkocht en de hooguit enkele duizenden voor heel Europa, worden door Mercedes dan ook gezien als bijvangst.
Waar wij hier rijden, in de omgeving van het Oostenrijkse Innsbruck, omgeven door reusachtige bergen, komt deze berg van een auto beter tot zijn recht. Opvallen doe je dan ook niet in dit land, waar een SUV net zo alledaags is als een fiets in Nederland. Bijkomend voordeel is dat niemand je aankijkt alsof je het kwaad in eigen persoon bent wanneer je langs komt stormen met de nieuwe GLS. Dat komt ook een beetje doordat de gefacelifte GLS iets vriendelijker oogt dan zijn voorganger.
Dat we hier vandaag rondrijden met een auto die nog is gebaseerd op de vorige generatie ML lijkt op het eerste gezicht ietwat onlogisch. Immers, na de grote huisstijlverandering met betrekking tot de modelnamen, heet de GL-klasse plotseling GLS. Dat klinkt goed, maar in de praktijk rijden we dus rond in een facelift van de GL, die feitelijk weinig meer is dan een grote ML (die nu GLE heet) met zeven zitplaatsen en een hoop luxe aan boord.
‘De GLS is een van de weinige
auto’s waarin je het ook als volwassene
op de derde zitrij prima uithoudt’
De GLS is nog steeds aardig hoekig gelijnd en is – op een andere kop en kont, een herzien dashboard en een ander motorenpalet na – vrijwel identiek aan zijn voorganger. Daarmee is deze facelift weinig meer dan een lapmiddel totdat de Maybach-versie wordt gelanceerd. Want die komt ook, om de allerdikste concurrenten te bestrijden. Ingrediënten: een luxueuze aankleding en afwerking met comfortverhogende zaken als separate achterstoelen. Mercedes moet wel want het merk voelt de hete adem van nieuwkomers als de Bentley Bentayga, de Maserati Levante, de Range Rover Autobiography en de aankomende Rolls-Royce-crossover in de nek.
Een kleine speler is de vernieuwde GLS echter niet. Met zijn lengte van 5,12 meter en hoogte van 1,85 meter is het nog altijd een enorme kolos. Ter indicatie: de GLS is een kleine 30 centimeter langer dan een Land Rover Discovery, toch ook al geen ukkie in SUV-land.
In de GLS onderstrepen zaken als sierelementen van verschillende hout- of aluminiumsoorten, bedieningselementen in zilver-chroom en bekleding in artico-leer met siernaden in een contrasterende kleur het kwaliteitsgevoel. Belangrijkste pluspunt van de GLS ten opzichte van de ML (GLE) is de aanwezigheid van zeven zitplaatsen. Naast de beide voorstoelen en de drie zitplaatsen op de achterbank, beschikt de GLS tevens over twee elektrisch opklapbare stoelen op de derde zitrij. Dankzij het optionele Easy Entry-systeem zijn die voortaan gemakkelijker bereikbaar. En eerlijk is eerlijk; de GLS is een van de weinige auto’s waarin je het ook als volwassene op de derde zitrij gedurende langere tijd prima kunt volhouden. Verder is er hier niets nieuws onder de zon.
Op het gebied van de techniek zijn de wijzigingen groter. Een negentraps automaat is vanaf nu standaard. De bak is gekoppeld aan vrijwel allemaal opgewaardeerde benzine- en dieselmotoren. De GLS 500 levert voortaan 455 pk, een plus van 20 pk, terwijl de AMG-uitvoering 28 pk sterker is geworden en tot 585 pk komt. De direct ingespoten biturbo-V6-motoren in de GLS 400 (333 pk) en de GLS 350d (258 pk) worden onveranderd overgenomen. Die laatste rijden wij nu, een speeltje van 106.600 euro schoon aan de haak (72.116 euro in België), tevens de goedkoopste GLS. Nou ja, wat heet goedkoop. Benzineversies zijn er vanaf 108.000 euro, de Mercedes-AMG GLS 63 staat voor 205.600 euro in de prijslijst (respectievelijk 74.567 en 141.933 euro in België). Handig om te weten, als je toevallig een van de veertien GLS-kopers in Nederland bent.
De GLS is geen toonbeeld van sportiviteit, dat was al duidelijk. Verwacht geen flitsende reacties op stuurcommando’s, probeer geen wedstrijdjes aan te gaan op bochtige dijkweggetjes en houd je verre van stoplichtsprintjes – tenminste, wanneer je niet hebt gekozen voor de AMG-variant. Doe gewoon zoals wij; zet de cruisecontrol op 120 km/u en dompel jezelf onder in een wereld van luxe en comfort.
Specificaties Mercedes GLS 350d 4Matic
Motor
2.987 cc
V6 biturbo
258 pk @ 3.400 tpm
620 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
vier wielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 7,8 s
top 222 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,1 l/100 km
185 g/km CO2
E-label
Afmetingen
5.130 x 1.934 x 1.850 mm (l x b x h)
3.075 mm (wielbasis)
2.455 kg
100 l (diesel)
680 / 2.300 l (bagage)
Prijzen
NL € 106.600 (25%)
BE € 72.116
Het vonnis
Een facelift, nog steeds op basis van de oude ML en dus niet op basis van iets van een S-klasse zoals zijn naam doet vermoeden. Te groot voor de menselijke maat, wel met zeven zitplaatsen. Gaat het zwaar krijgen tegen de ultra-premiums
Reacties