Autotest: Mitsubishi Lancer Ralliart

Een mitsubishi lancer evolution wat veel van het goede? En een gewone wat te weinig? De oplossing heet ralliart!
 
De ralliart werd voor het eerst getoond tijdens de detroit motor show, begin dit jaar. het model moet een verbinding maken tussen het paradepaard, de Evolution, en de andere paardjes uit de Lancer-stal. Eerst maar het slechte nieuws: hij staat pas volgend jaar bij de dealer.
 
Als we een rondje om de auto lopen zien we iets speciaals staan. De Evolution is net even iets dikker, maar toch. Het meest opvallend is de voorkant: geïnspireerd door de F-2 straaljager van Mit-subishi Heavy Industries. De zogenaamde ‘haaienkop’ wordt verfraaid met een mooie grille waar een lichtmetalen rand omheen zit. Met zijn stoere koplampen ziet de neus er erg strak uit. Best een gaaf gezicht ook wanneer er een Ralliart in het donker achter je rijdt: twee xenon lampen die je via je achteruitkijkspiegel vriendelijk doch dringend verzoeken een baantje op te schuiven.
 
Jammer genoeg is de achterkant minder spectaculair. De lichtunits zijn wat gewoontjes en het geheel ziet er saai uit. Gelukkig zijn er de twee dikke uitlaten, aan elke kant één, die het nog een beetje goedmaken. Wanneer je de zijkant bekijkt, valt meteen de sportiviteit van de auto op, je kunt zo een schuine streep trekken van koplamp tot achterlicht. De 10-spaaks velgen staan ook erg goed bij de Mitsubishi.

Binnenin ziet de Ralliart er ook erg fijn uit. Er is, zeker voor Japanse begrippen, genoeg ruimte en de leren stoelen zitten erg comfortabel. Tijdens het nemen van scherpe bochten op hogere snelheid zorgen de zijsteunen ervoor dat je wat extra stevigheid onder in je rug hebt waardoor je goed blijft zitten. Het kleine stuur, met daarachter de flippers, heeft veel grip en bevat eenvoudige knoppen om het audiosysteem te bedienen. Het dashboard ziet er overzichtelijk en strak uit. Minpuntje is het goedkope plastic dat in de deuren is gebruikt. We hadden in eerste instantie wat moeite met het vinden en bedienen van de radio maar zelfs deze problemen van technisch hoogstaande aard losten zich vanzelf op. De navigatie werkt prima en is zelfs in het Belgisch in te stellen. Wat wil je nog meer?

 
Tijdens het rijden word je getrakteerd op het heerlijke geluid van de de tweeliter Turbo MIVEC benzinemotor die garant staat voor een respectabele 240 pk en een koppel van 343 Nm. De Mitsubishi doet er zeven seconden over om 100 km/u te rijden. Sneller dan je buurman dus!
 
Bijzonder is de Twin Clutch SST versnellingsbak. Zoals de naam al verklapt maakt deze bak gebruik van twee koppelingen, eentje voor de even en eentje voor de oneven versnellingen. Dit principe is bekend van Volkswagen met hun DSG-systeem en wordt meer en meer toegepast. Deze bak zet de volgende versnelling alvast klaar, waardoor je bij schakelen nooit zonder aandrijving zit en dus tijd wint. In het begin was het even stoeien met de Twin Clutch. Met name bij lage snelheid maakt de motor erg veel toeren voordat hij schakelt. Dit heeft allemaal nogal een schokkerig effect. Als je de auto wat beter begrijpt kun je bijspringen door handmatig te schakelen. Andersom geldt dit trouwens ook, als je te veel toeren maakt schakelt de auto zelf over. De Twin Clutch SST kan als een handgeschakelde versnellingsbak of als een automaat gebruikt worden. In de automatische stand wordt de ‘Auto-shift’ in werking gezet. Dit is vergelijkbaar met de ‘D’ van een normale automaat. Met de tuimelschakelaar onder de versnellingspook kan vervolgens gekozen worden tussen de standen ‘Normal’ en ‘Sport’ die op het dashboard staan weergegeven. In de normale stand rijdt de Ralliart lekker rustig en redelijk stil, bijna net als een doorsnee automaat dus. In de sportstand komt het beest pas echt goed los. Hij trekt nu veel langer door waardoor je de motor heerlijk hoort brullen.
 
Wanneer we de Ralliart vanuit Barcelona richting de Pyreneeën sturen komen we behoorlijk wat hobbels tegen, zeg maar gerust grote hobbels, bergen dus. Hier kunnen we de wegligging pas echt goed testen, haarspeldbocht na haarspeldbocht na haarspeldbocht… Gelukkig zorgen allerlei technische snufjes ervoor dat je de macht over het stuur niet snel zult verliezen. Zo zorgt bijvoorbeeld Active Stability Control (ASC) ervoor dat de neiging van de Ralliart om te gaan slippen tot een minimum beperkt wordt. Voor wie wel graag een schuiver maakt, het systeem kan ook worden uitgeschakeld. De All-Wheel-Control knop op het stuur geeft de mogelijkheid te kiezen tussen drie verschillende instellingen die het best passen bij de omstandigheden. ‘Tarmac’ voor de normale omstandigheden, ‘Gravel’ voor natte en onverharde wegen en ‘Snow’ – juist, je raadt het al. Wij hebben alleen de normale instelling uitgeprobeerd maar we houden ons aanbevolen om ook de andere te testen, want dit smaakte al naar veel meer.
 
Zonder de Evolution te vergeten met zijn 295 pk, is de Ralliart een heerlijke sportauto. We weten nog niet wat hij gaat kosten maar het zal in ieder geval riant minder zijn dan de 60 mille voor een Evolution. Voor wie de vierwielaandrijving van een Evolution wil en best kan leven met wat minder paardenkrachten en spoilers is de Ralliart de auto!


 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken