Autotest: Opel Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI 4x4

Een Opel met sex appeal? Jazeker. Met de populaire Insignia herovert Opel terrein.
De familie wordt nu uitgebreid met een vierwielaangedreven diesel, de Sports Tourer.
 
Lago Maggiore, Italië. In een grote loods vertelt een klein Italiaans baasje over zijn bedrijf. De nette broek waarin zijn overhemd strak zit gestopt, reikt tot aan zijn oksels als lieslaarzen. Hij wordt omringd door een kapitaal aan hout. Geen boomstammen, maar tientallen boten van het befaamde merk Riva. Al decennia lang restaureert hij de drijvende luxe speeltjes van de rich and famous.
 
Kleine stap van de Riva naar de Opel Insignia Sports Tourer, toch? Eh, nee, wij snappen de connectie ook niet. Tenzij Opel een soort Ter land, ter zee en in de lucht met journalisten voor ogen heeft, want er staat ook nog een bezoek aan een vliegveldje op het programma, in combinatie met (nota bene) caravans. Daarover later.
 
De Insignia verkoopt goed en sleept de ene prijs na de andere richting Duitsland. Niet zo gek want het model ziet er strak uit en doet de Kadettjes van weleer haast vergeten. De Sports Tourer wil de sportieve klanten met Nachwuchs van BMW en Audi naar Opel lokken. De 4×4-variant van de Tourer bestond al, maar is nu ook leverbaar als 2.0 CDTI diesel. Een primeur voor Opel, want dit is de eerste diesel van het merk die met 4×4 is uitgerust.
 
Wij reden met de 160 pk diesel; een uitvoering met 190 pk volgt nog. Wat merk je tijdens het rijden van die ‘adaptive all wheel drive’? Helemaal niets. Zolang je normaal rijdt en niet in de problemen komt, hoeft het systeem niet in te grijpen. Sta je bijvoorbeeld met één wiel op een gladde ondergrond, dan stuurt het systeem alle aandrijfkracht naar de andere wielen. Bij rustig cruisen op de snelweg gaat alle kracht gewoon naar de voorwielen.
 
Opel gooit er ook een nieuw interieur tegenaan, in roodbruine herfsttinten; ‘Indian Summer’. Inspiratie voor dit staaltje creativiteit werd geput uit de modewereld: denk aan mocassins, zonnebrillen en handtasjes. Opels stylingmadame heeft overal aan gedacht. Knispert het leer aangenaam als je erop neer ploft? Hoe voelt het aan? En natuurlijk moet het leer, net zoals wijn en sommige mannen, mooier worden met de jaren. Opel wil dat de klant zich verbaast en denkt: Is dit een Opel?
 
Dan naar het hoogtepunt: de wondere wereld der caravans. Opel wil de Kip- en Knaus-fans voor zich winnen en introduceert het optionele TSP (Trailer Stability Program), een systeem dat ongelukken met caravans moet voorkomen. Daar zijn we uiteraard een groot voorstander van (of juist niet?). TSP herkent de situatie waarin een trailer begint te slingeren, brengt in een mum van tijd remkracht naar het juiste wiel en verlaagt de snelheid naar 80 kilometer per uur.
 
Op een vliegveldje bij Como staat een Sports Tourer 4×4 opgesteld met een dikke Tabbert van twee ton erachter. Klaar voor een uitwijkproef met een gangetje van 90 km/u. Watertandend kijken we uit naar een kolossale crash waarbij de Tabbert in duizend stukjes uiteen spat. Niets van dat alles. Niet één wiel vliegt de lucht in, de caravan zwalkt nauwelijks na de brute ruk aan het stuur. Onze bewondering is groot (maar niet groot genoeg om een caravan te kopen. Er zijn grenzen).

 

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken