Hybrides zijn hot. Diesels zijn gewild. Crossovers zijn hip. Zou Peugeot hier een succesformule in handen hebben?
Europa heeft er lang op gewacht, maar hier is ie dan eindelijk: de eerste dieselhybride ter wereld. Los van dit heuglijke feit zullen we je meteen maar dé reden vertellen om deze HYbrid4-versie te kiezen in plaats van een gewone 3008: de voorkant. Je ziet het meteen: de gapende beugelmuil heeft op deze uitvoering plaatsgemaakt voor een grille met een paar horizontale spijlen, omrand door koplampen met een paar nette led’jes erin. Het is nog steeds een rollende pompoen van een auto, maar verdorie, die nieuwe neus maakt ‘m meteen een heel pak draaglijker.
Nog een goede reden: hij rijdt heerlijk. Een 2.0 HDi-motor van 163 pk op de voorwielen en een elektromotor van 37 pk op de achterwielen zorgen samen voor 200 pk en een koppel van 500 Nm, en dat is riant voldoende om van deze Peug naast een boomknuffelende milieumobiel ook een alerte vlotterik te maken. Een sprinttijd van 0 naar 100 km/u van 8,5 seconden is immers een nette waarde, zeker gezien de weinige druppeltjes diesel die de auto ervoor terug verlangt. Bij een behoorlijk sullige opa-rijstijl scoorden we in een heuvelachtig gebied een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km, lang niet gek voor zo’n ruime auto.
Met een rustige rechtervoet is het tot 70 km/u mogelijk om volledig elektrisch te rijden; dit kan zo’n vier kilometer op een volle accu, waarna de dieselmotor het overneemt en de boel weer bijlaadt. Een grote draaiknop op de middenconsole laat je kiezen tussen verschillende rijmodussen: ZEV (zero emission, elektrisch dus), 4WD (beide motoren actief om van je besneeuwde oprit af te komen), Sport (gevoeliger gaspedaal) en Auto, de stand die je in de praktijk het meest zult gebruiken, waarbij de 3008 het zelf lekker uitzoekt. Het wisselen tussen de krachtbronnen is daarbij onmerkbaar; de dieselmotor geeft geen trillingen door en is nauwelijks hoorbaar als hij aanslaat. Goed werk van Peugeot.
Opmerkelijk is de sterk remmende werking van de elektromotor wanneer je het gas loslaat, bedoeld om zo veel mogelijk stroom richting de accu te sturen. Het betekent dat je nooit meer je rem zult hoeven aantikken op de snelweg of lichte hellingen. Dat is niet onprettig en het went snel.
De 3008 HYbrid4 stuurt als elke Peugeot – scherp en strak – al is het hoge gewicht goed merkbaar in korte bochten. Voor het schakelen zorgt de zogeheten BMP6-versnellingsbak, de gerobotiseerde nachtmerrie met enkele koppeling die ons in bijvoorbeeld de Citroën C4 tot wanhoop dreef. Met één groot en heel belangrijk verschil: het voortanden-in-je-dashboard-schakelmoment wordt in de 3008 slim opgevangen door het kort bijspringen van de elektromotor. Je zou zweren dat het een andere versnellingsbak was, want het rijdt onnoemelijk veel comfortabeler.
Het HYbrid4-systeem is simpel van opzet en zal snel z’n weg naar andere Peugeot-modellen vinden, maar deze 3008 mag de eerste stapjes zetten. Zoals wij ‘m reden, laat de auto een CO2-uitstoot van 104 g/km noteren, maar er is ook een 99-gramsversie die in Nederland maar liefst 7.400 euro goedkoper is. Dan krijg je geen leer, navigatie of parkeersensoren vóór, en cruciaal: 16-inch in plaats van 17-inch velgen. Echt waar, dat bespaart uitstoot. Toch is ook die versie nog stevig aan de prijs: 41.580 euro. Voor acht mille minder heb je een gewone diesel, en die is ook zuinig.
Specificaties: HYbrid4 Limited Edition
Leuk
Effectief en vlot hybridesysteem
Niet leuk
Kost best wat centen
TopGear-vonnis
Minder lelijk én voorzien van een slimme aandrijflijn: het wordt nog eens wat met die 3008
Prestaties
0-100 km/u in 8,5 sec., top 191 km/u, 4,0 l/100 km
Techniek
1.998 cc viercilinder turbodiesel + elektromotor, vierwielaandrijving, 200 pk (gecombineerd), 500 Nm (gecombineerd), 1.635 kg, 104 g/km CO2
Doen!
Door een beetje zand rijden
Niet doen
Door diepe modderpoelen rijden
Prijs NL € 48.980
Prijs BE € 36.960
Reacties