918 vs LaFerrari – Richard vs James

De Porsche 918 versus de Ferrari LaFerrari. James versus Richard. Twee hybride hypercars. Twee toetsenborden. Laat de e-maildiscussie beginnen.

(door James May en Richard Hammond)

>>30/11/2014 12:29, JAMES MAY schreef:
Die 918 is echt saai. De LaFerrari is veel beter. Dat je het weet.

>>30/11/2014 13:01, RICHARD HAMMOND schreef:
Oh, wat, de veel duurdere, typisch kinderachtige Ferrari met minder koppel is beter dan de schitterend gebouwde, technologisch allesverpletterende Porsche? Natuurlijk. Oh nee, wacht, je bent gek.

>>30/11/2014 15:36, JAMES MAY schreef:
Kinderachtig? De Ferrari is prachtig, een kunstwerk; de Porsche is gewoon een dure broek. Daarbij wordt geen enkele auto ooit in de geschiedenis geëerd door de hoeveelheid koppel die hij heeft geproduceerd.

>>30/11/2014 15:45, RICHARD HAMMOND schreef:
Kunstwerk? a) Ik betwijfel dat zeer sterk, anders dan dat ie erg zelfbewust is en rete-duur. b) Ik wil helemaal geen kunstwerk. Als ik dat zou willen, zou er een lijst omheen zitten en zou het in mijn huis passen. Ik ben veel geïnteresseerder in de vierwielaandrijving van de Porsche, z’n vierwielbesturing, en z’n balans.

Dat zijn zaken die zich niet laten rijmen met een ‘dure broek’, het zijn duidelijke signalen dat de Porsche is gebouwd om z’n werk exceptioneel goed te doen, en niet om te worden begeerd door kinderen en kleuters.

Oh, en wat me ook opvalt is dat Ferrari je de Ferrari DeFerrari – het zou misschien toch beter zijn geweest als ze daar vijf minuten korter leuterden over de kwaliteit van hun espresso en in plaats daarvan een echte naam zouden hebben bedacht voor dat ding – alleen laat kopen als je kan bewijzen dat je minimaal twee nieuwe Ferrari’s hebt gekocht en er zes hebt gehad in de afgelopen tien jaar. Oh ja, je moet een heus, speciaal lid zijn van hun speciale club voordat je ze anderhalf miljoen euro mag betalen. Als je ‘m dan hebt mogen kopen, moet je hen vast en zeker garanderen dat je ‘m een bepaalde hoeveelheid tijd voor dure hotels parkeert en dat je ‘m vaak genoeg rondrijdt in dure jachthavens, langs dure boten met daarop dure mensen die dure vrouwen hebben en die allemaal nep-bruin zijn. Je moet waarschijnlijk een foto van je zonnebril sturen zodat ze kunnen zien of die wel stijlvol genoeg is. Ik zou dus zeggen dat we het niet zozeer hebben over een auto of een kunstwerk, maar over een zeikerig lifestyle-ding.


>>30/11/2014 16:19, JAMES MAY schreef:
Ik ben het met je eens; de voorschriften voor de koper zijn debiel, maar dat geldt ook voor de prijs van beide auto’s. Extreme supercars zijn maffe dingen, en absoluut onbruikbaar in de echte wereld. Dus zijn de prestatiecijfers, de tijden op de Nürburgring of Fiorano, en de hele flikkerse boel (zoals de luchtweerstand en het zwaartepunt en weet ik wat) alleen maar bedoeld om ze geloofwaardigheid te verschaffen. Het betekent allemaal alleen maar dat we het over serieuze machines hebben en niet over aangeklede apen. Het hebben van een supercar is zoiets als een horloge dragen dat op de maan is geweest – niemand verwacht van je dat je dan meteen ook naar de maan gaat.

Afgezien daarvan zijn de cijfers alleen van belang voor idioten en zwakzinnigen. Een auto als de 918 of de LaFerrari is de ultieme luxe, en het hebben ervan is in Twitter-taal een #FirstWorldProblem, dus is het de plicht van die auto’s om mooi te zijn, als een geste aan de mensen die ze alleen maar zien passeren. En de Ferrari is de beter uitziende auto van de twee. Bovendien heeft ie een duidelijke voorkant en een achterkant.

>>30/11/2014 16:33, RICHARD HAMMOND schreef:
Onzin. Eén van deze auto’s is prima te gebruiken, en dat is niet de Ferrari. De Porsche kan volledig elektrisch rijden, het zicht en z’n bruikbaarheid zijn groot. Laten we eerlijk zijn: kopers van deze machines zullen blij zijn om er echt mee te kunnen rijden en daar hebben ze dan ook graag een paar centen voor over, qua onderhoud en gebruik. De prestatiecijfers zijn ook meer dan alleen wat geloofwaardigheid – aangenomen dat je met die geloofwaardigheid bedoelt dat de idiootrijken op onze wereld dan kunnen zeggen en rechtvaardigen dat ze ‘m hebben gekocht omdat ie dit of dat kan.

Die cijfers zijn absoluut, ze zijn meetbaar, ze zijn keiharde feiten. En de Nürburgring is relevant omdat die cijfers daar worden gemeten, zoals met alle auto’s gebeurt. Die cijfers zijn niet voor zwakzinnigen, ze zijn een noodzakelijke en heel verstandige manier om machines te beoordelen die zijn gebouwd om echt heel hard te kunnen gaan. En dan kom jij met het argument dat de Ferrari er beter uitziet.

Dat is niet zo. Dat is gewoon niet waar. Niet in mijn ogen, en dat zijn de enige ogen die er in dit geval toe doen. Als je nu weer gaat zeggen dat het een kunstwerk is, moet je komen met een definitie van kunst en ik hoop voor je dat de Ferrari dan voldoet aan die definitie. En dan moet je vervolgens uitleggen welke formule je gebruikt om tot de conclusie te komen waarom de Ferrari mooier is. Laten we vaststellen dat over smaak eindeloos valt te twisten maar dat er nooit een eensluidende en definitieve conclusie valt te trekken – het is en blijft subjectief.

Wat niet ter discussie staat, is dat de Porsche z’n twee elektrische motoren en een in de racewereld ontwikkelde V8 veel beter gebruikt om alle vier de wielen aan te drijven, waardoor het vermogen subliem wordt verdeeld over alle wielen en de voor- en achterkant, waardoor je een explosieve, onvoorstelbare prestaties peurt uit een relatief kleine benzinemotor. En trouwens, je stinkt uit je bek.


>>30/11/2014 18:20, JAMES MAY schreef:
Een relatief kleine benzinemotor, aan m’n kont. Mijn Fiat Panda had een relatief kleine benzinemotor, en die was al groot vergeleken met de motor in mijn Honda 90, en die heeft me ook altijd gebracht waar ik moest zijn. Probeer je soms te claimen dat de 918 op een of andere manier ‘ethisch’ is omdat ie elektriciteit gebruikt, omdat je ‘m op elektriciteit uit je garage kan rijden en dat dan je accu leeg is? Ferrari geeft tenminste toe dat de elektrische motor een aandrijving op zichzelf vormt, dat die alleen een manier is om het verbruik te verminderen van de verbrandingsmotor en de overgangen tussen de schakelmomenten op te vullen. Je moet ‘m zien als een supercharger en als een deel van de motor, net zoals de dynamo en de oliepomp.

Elektriciteit is alleen maar een manier om energie te transporteren, en een accu is alleen maar een manier om energie kort en laagcalorisch (zoek maar lekker op wat dat betekent) op te slaan. Ferrari begrijpt dat, en gebruikt het ook zodanig – in haar eindeloze queeste om de benzinemotor te verbeteren. Al die onzin over ‘rijden op elektriciteit’ is alleen maar een hippe concessie vanwege de zorgen om fossiele brandstoffen. Allebei deze auto’s rijden op benzine en lucht.

De Ferrari doet dat indrukwekkender, en zal sneller zijn op het circuit. En hij ziet er ook gewoon beter uit, en jij ruikt naar een rotte augurk. En kom niet aanzetten met die platitude over ‘in de racewereld ontwikkeld’. Alles wat Ferrari doet, is afgeleid van hun race-activiteiten – dat is de hele bestaansreden van Ferrari. De wortels van Porsche liggen in het stelen van luchtgekoelde motoren voor het volk.

'Je dramt oneindig door over een Porsche maar echt, diep vanbinnen, wil je de Ferrari, omdat ie beter is'

>>30/11/2014 18:43, RICHARD HAMMOND schreef:
Ik weet niet waarom je je achterste in ons gesprek wenst op te voeren, maar goed, als je het er toch zo graag over hebt: jouw kont – waar je hoofd vreemd genoeg altijd achter verborgen lijkt te zitten – zou relatief gezien beschreven kunnen worden als kleiner dan dat van een paard maar groter dan dat van een hond. Dat je kont ook relatief veel kleiner is dan die van een olifant en veel groter dan die van een mug – als die konten hebben – kan nooit ontkrachten dat hij een relatieve grootte heeft ten opzichte van de kont van een paard en een hond. Noch verklaart dat waarom je over je eigen kont bent begonnen; ik neem aan om me af te leiden.

De Porsche-motor heeft een inhoud van 4,6 liter, de Ferrari heeft 6,3 liter. De Porsche-motor is, zoals je nu misschien zult begrijpen, relatief klein in vergelijking tot die van de Ferrari.

Nee, ik claim niets ethisch omdat de Porsche op louter elektriciteit kan rijden. Dat is, vind ik, weliswaar erg interessant, en ik vond het een opwindende en nieuwe sensatie om een heel snelle auto te rijden met een vermogen dat stil en elektrisch was. En hij komt verder dan alleen in en uit de garage: hij rijdt 30 kilometer op alleen elektra. Dat is tof, iets ongekends, zoiets als dat jij een stukje zou gaan hardlopen. Of ineens geen eigenwijs varken zou zijn. Het punt dat ik wilde maken, is – en dat heeft je verwarde brein over het hoofd gezien – dat de Porsche de technologie van de elektrische motor gebruikt om die samen te laten werken met de benzinemotor om enorm veel vermogen te halen uit, zoals ik al heb uitgelegd, een relatief kleine motor. Als er een auto is die met recht kan claimen dat ie de technologie heeft en gebruikt om de benzinemotor te verbeteren, dan is het de Porsche. Hij haalt meer koppel uit een kleinere motor en stoot maar 70 g/km CO2 uit. Dat is echt veel beter dan de Ferrari DeFerrari kan zeggen, want die stoot 330 g/km CO2 uit en verduistert zo de steegjes van Saint-Tropez en de woestijn van Dubai met al z’n smeerlapperij.

En dan dat de motor afgeleid is van een racemotor, nou, de motor in de 918 is inderdaad een directe afgeleide van Porsches Le Mans-racer. Wat bedoel je in ’s hemelsnaam met platitude? Het is een feit. En Ferrari is een bedrijf dat gelikte auto’s gebruikt om mensen te dwingen petjes te kopen en duffe T-shirts met hun naam erop. En jij hebt echt een dikke pens en ziet er stom uit met je zonnebril.


>>31/11/2014 07:22, JAMES MAY schreef:
Dus daar sta je, Richard Hammond, bekend van tv, in de pub, en iemand komt je iets vragen over de zeldzame Porsche die je buiten hebt geparkeerd. Dit is uiteraard een hypothetische situatie, want als iemand jou al in een pub zou benaderen, dan zou die dat doen om je te vertellen dat je er uitziet als een middeleeuwse dwerg met de verkeerde kapper. Maar goed. Daar sta je.

Deze vent (het betreft met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen vrouw) is opgewonden om je in het echt te zien, en wil graag alles weten over de magische Porsche 918. ‘Nou, het koppel is opvallend voor een 4,6-liter motor, en dan die CO2 en zo zuinig als ie is, het is echt indrukwekkend’, zeg jij.

Interessant genoeg, ontmoette ik van de week een gast in de kroeg die me vertelde dat hij een 3-serie diesel heeft, en bleef toen maar rechtvaardigen waarom die beter is dan de benzineversie (op de snelweg, blabla), hoewel ik genoeg argumenten had waarom de benzineversie beter is. En eigenlijk wilde hij ook liever de benzineversie.

Zo’n man ben jij ook. Je dramt oneindig door over een supercar maar echt, diep vanbinnen, wil je de Ferrari, omdat ie beter is. En de gast met wie je staat te praten weet dat ook. Hij raakt teleurgesteld in je. ‘Ik kan 30 kilometer rijden op een accu’, zegt onze Hammond. Zozo, dus jij kunt 30 kilometer rijden in een auto die duurder is dan het hele huis van die gast. Hij zegt dat ie moet plassen maar gaat intussen op zoek naar de achteruitgang om van je af te zijn.

Zoals ik al zei: niemand herinnert zich een auto om dat soort redenen. Als je zo geïnteresseerd bent in koppel en uitstoot, waarom heb je dan geen Prius? Die heeft ook een prima koppel en een lage uitstoot. En als je zo bezorgd bent over vervuiling, waarom heb je dan een Lagonda uit de jaren twintig, die waarschijnlijk vervuilender is dan een bruinkoolcentrale?

Ferrari is er tenminste eerlijk over. Het gebruikt elektra puur en alleen maar om de supercar nog superder te maken, niet om ‘m acceptabeler te maken. En als je over zonnebrillen begint, ik hoef tenminste niet elke keer als we naar een vliegveld gaan een nieuwe te kopen om cool te doen. Ik niet. Jij wel.

>>31/11/2014 08:26, RICHARD HAMMOND schreef:
Dus daar sta je, James May van tv, onder een boom bij een circuit, en je zou willen dat je een vierwielaangedreven auto had. Je leunt tegen de stam, precies zo dat de mensen je ‘excentrieke’ trui goed kunnen zien. Nee hoor, het kan je niets schelen dat je je auto hebt gecrasht. Mensen hebben het zien gebeuren, onder wie leuke meisjes, en jij maar denken dat ze van je onder de indruk zijn. Maar iets zit je dwars. Je kocht de Ferrari omdat je dacht dat je de 963 pk op de achterwielen wel aankon. Je zei tegen je vrienden dat je dat aankon. Ze geloofden je.

Ze dachten dat jij net zo speciaal was als je super-speciale supercar. Helaas: de natuurkunde en het lot waren het niet met je eens, en nu sta je onder een boom en je Ferrari staat er stomend tegenaan. De Porsche is niet geboren uit een fantasie en een kinderlijke behoefte om op te scheppen. De 918 is het directe product van ervaring in de racerij en uitstekende technologische ontwikkeling en toepassingen daarvan. Hij brengt elektriciteit en benzine perfect samen, om zo de supercar heel nieuwe mogelijkheden te bieden. Hij voelt, en is, iets heel anders dan er tot nog toe was – of is. Hij is mijn Auto van het Jaar 2014, zonder een spoor van twijfel. En jij hebt nog steeds een dikke pens en ziet er stom uit op een motor. Dus.

>>31/11/2014 09:34, JAMES MAY schreef:
Leuk geprobeerd. Maar ik heb de LaFerrari heel hard op Fiorano gereden, niet een maar twee keer, en zelfs ik kan ‘m aan. Dat alleen al maakt ‘m mijn Auto van het Jaar 2014. Richard Hammond draagt een bh.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken