Ook jouw gloednieuwe auto kan na één dag al roest laten zien, maar vaak is dit wel beperkt tot de remschijven. Bij de Tesla Cybertruck is het helaas niet na een keertje stevig remmen weg. Afgelopen week verschenen verschillende berichten dat de roestvrijstalen koets van de nieuwe Tesla al sporen van roest begon te vertonen. Een ingenieur van het merk legt nu uit hoe het zit.

De Tesla-medewerker legt op X uit dat de roestplekjes niet groter zijn dan speldenknopjes, waarmee hij aangeeft dat de berichten over roestvorming wat overdreven zijn. Daarnaast legt hij uit dat het eigenlijk niet de Tesla zelf is die roest, maar vervuiling van buitenaf. Kleine stukjes ijzer op de lak kunnen gaan roesten, waardoor het lijkt alsof de Cybertruck roest.

Waar komt het ijzer vandaan?

De kleine stukjes metaal kunnen in de fabriek op de Tesla terecht zijn gekomen, of tijdens het transport met de trein. Wie zijn auto vlak bij het spoor parkeert, herkent dit probleem en zal ook regelmatig roestplekjes op de auto hebben. Prorail noemt deze vorm van vliegroest ook wel ‘railroest’. Met een middeltje als IronX kun je de vliegroest verwijderen.

De oplossing voor de roestende Cybertruck is volgens de ingenieur heel simpel. Hij adviseert het schoonmaakmiddel ‘Bar Keepers Friend’ of ‘Citrisurf77’ te gebruiken om de lak te reinigen. Bij hardnekkige plekken kun je een stukje blauwe Scotch Brite pakken, hiermee zou je geen krassen maken op de roestvrijstalen koets van de Tesla Cybertruck.

Reacties

  • bukroy heeft op 23 februari 2024 geschreven:

    Het ziet ernaar uit dat Tesla op de terugweg is,… naar de VS. Ik vrees dat de recente prijsverlagingen van Tesla, China, Zuid-Korea, Japan en wie weet Europa, niet zal weerhouden om de rijdende onzin van Tesla van hun wegen te concurreren met betere, veilger en zuiniger ontwerp en vooral goedkoper. Dat EV’s te duur zijn voor een normaal verdienende werkende mens, … dat is ondertussen wel erg duidelijk. Als Europa het niet doet, zal Azië dat wel effe snel oplossen!
    America first?
    Think again!
    Roy

    Reageer
  • Staalboer heeft op 22 februari 2024 geschreven:

    Rvs is afkorting van Roestvast staal iov roestvti staal.

    • @staalboer heeft op 22 februari 2024 geschreven:

      Dat snapt iedereen en dus moet je RVS nabehandelen wil je het echt roestvrij maken. Dit zijn ze bij Tesla vergeten zoals die eigenaar van die roestbak ook zegt.

      • Metaalbewerker machine fabriek heeft op 26 februari 2024 geschreven:

        Ja na bewerken van RVS (met metalen gereedschap) moet je het RVS beitsen om restjes van staal er af te halen zodat het niet meer gaat roesten.
        Want met die roest gaat RVS ook achteruit en wordt het zwakker.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • ZMDK heeft op 22 februari 2024 geschreven:

    Heeft de cybertruck dan toch een laklaag?

    Reageer
  • Een Teslamedewerker op X heeft op 22 februari 2024 geschreven:

    Waar hebben we dat eerder gehoord?

    Hint: het had in ieder geval niet te maken met het voorkomen van desinformatie…

    Reageer
  • Hihi heeft op 21 februari 2024 geschreven:

    Slecht ontwerp in alle opzichten. Hoog verbruik, te onveilig om in de ontwikkelde wereld de weg op te mogen en 45 jaar na dato nog dezelfde principiële ontwerpproblemen die de DeLorean ook al had. Een totale faal omdat de psychopate CEO zijn ego moest laten strelen.

    Reageer
  • maarten heeft op 21 februari 2024 geschreven:

    Wat een verfrissend nuchter antwoord, bedankt voor deze informatie, Topgear.

    Het valt op hoe anders dit is dan de sensationele koppen in de reguliere media, die suggereren dat het de CT is die roest.

    Interessant om te weten dat roestvrij staal inderdaad kan roesten, vooral wanneer ander metaal begint te roesten en dit als een soort katalysator werkt voor corrosie, zelfs bij RVS. Het is dus verstandig om de auto regelmatig grondig schoon te maken om dit te voorkomen. Of de auto te wrappen.

    • Freek heeft op 21 februari 2024 geschreven:

      Hoeveel excuses je ook verzint, dit gebeurt niet bij auto’s die wel op een normale manier afgewerkt worden.

      Het is grappig dat verschillende eigenaren zeggen dat dit een ontwerpfout is en je een beschermende laag moet aanbrengen maar dat hier een fanboy de fout probeert recht te praten.

      • Michael heeft op 21 februari 2024 geschreven:

        Haha ja bizar. Plaatvoordekop.nl

        • maarten heeft op 22 februari 2024 geschreven:

          Ik probeer het recht te praten??

          Hebben jullie überhaupt het artikel gelezen jongetjes?

          “Wie zijn auto vlak bij het spoor parkeert, herkent dit probleem en zal ook regelmatig roestplekjes op de auto hebben. Prorail noemt deze vorm van vliegroest ook wel ‘railroest’”

          Heeft dit niets met afwerking te maken..

          Begrijpend lezen een probleem? Of is het een ultra korttermijn geheugen?
          Mijn god, wat een niveau.

          • Karel heeft op 22 februari 2024 geschreven:

            Het is de vraag wie de grotere faal is: Tesla met het mislukte ontwerp of types als Maarten die het ten koste van alles proberen te verdedigen.

          • Mijn god wat een niveau heeft op 22 februari 2024 geschreven:

            Structurele roestvorming bij Tesla vs. iets dat zeer selectief voorkomt bij alle andere auto’s.

            Als je dat verschil niet snapt of niet wil zien, mis je echt elk niveau. En de problemen maar bagetalliseren. Lachwekkend, wat een figuur.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)