Skoda Fabia 1.2 TSI 90 pk

De nieuwe Skoda Fabia 1.2 TSI is hier en dat is geen geringe gebeurtenis. Het is namelijk de eerste b-segmenter op basis van het veelbesproken MQB-platform en daarmee de voorbode voor vele andere belangrijke autootjes van de VW Groep. Een mijlpaal dus

Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI
Skoda Fabia 1.2 TSI

Ooit een goedkoop en bollig boodschappenwagentje, toen plots een vlotte kar met turbo’s en flitskleurtjes: de Skoda Fabia kent talloze gezichten. Toch is het typisch zo’n auto waar je weinig op tegen kunt hebben, maar waarvan niemand snel die-hard fan zal worden. Als een netjes bijgehouden struik in je straat is de Fabia iets waarvan je het wel prima vindt dat het er is, maar wat je ook niet direct zou missen als het er niet meer was. In plaats van te berusten in dat onopvallende lot probeerde Skoda de Fabia de afgelopen jaren gewilder te maken.

Dat vonden we eerlijk gezegd nogal raar

Als leverancier van no-nonsense-vervoer bij uitstek voelde het een beetje ongepast voor Skoda om Mini en Fiat na te gaan doen met contrasterende daken en velgen. Eigenlijk hebben we ook nog nooit zo’n vrolijk getinte Fabia zien rijden – het zijn altijd zwarte Combi’s met wieldoppen – wat de vraag oproept in hoeverre die geveinsde hipheid aansluit bij de toch vaak wat bedeesde klantenkring. Skoda lijkt sowieso een beetje te worstelen met identiteit en levensdoel – geef toe, als een van jouw speerpunten een ijskrabber achter een tankklepje was, zou je ook onzeker van jezelf worden – maar nu hebben de opperbazen van Volkswagen het merk toch maar mooi een primeur in de schoot geworpen. De compacte versie van het MQB-platform, waarop ook de toekomstige Polo, Ibiza en A1 komen te staan, komt als eerste op de weg in de vorm van de nieuwe generatie Fabia. Bij dat nieuws moet er in het Tsjechische hoofdkwartier een flinke hurá! geklonken hebben.

De nieuwe Fabia staat voor ons en is… nogal Audi, eigenlijk. Met z’n scherp getekende neus en geprononceerde vouwen in z’n flanken is het een veel sprekender auto dan z’n voorgangers ooit waren. Hij oogt sjiek tot in de puntjes en heeft toch nog steeds dat ingetogene, dat quasi-onbeduidende dat Skoda’s over het algemeen zo goed verteerbaar maakt. Mits je ‘m niet in het roze met gele velgen bestelt natuurlijk.

Wat is er allemaal verbeterd aan de nieuwe Fabia?

De lichtste versie van de Fabia weegt 65 kilo minder dan de vorige en duikt daarmee onder de 1.000 kilo. Ook is ie tot 17 procent zuiniger geworden. Er valt te kiezen uit vier benzine- en drie dieselmotoren, waarvan de GreenLine (3,1 l/100 km, 82 g/km CO2) het meest op ons land is toegespitst. Aangezien die uitvoering tijdens deze test nog niet beschikbaar is, rijden we in een bescheiden benzineversie: de 1.2 TSI met 90 pk. Het is een kwestie van tijd voor deze wordt afgelost door een nieuwe turbo-driecilinder, maar tot dat moment genieten we er nog even van: dit is een voorbeeldig motortje.

De Fabia is een ontspannen auto en de 1.2 past prima bij dat karakter. Hij voelt op een vanzelfsprekende manier kwiek aan en brengt je vlot in beweging, bijgestaan door een nauwkeurig, met een snok-snok-gevoel schakelende vijfbak. Ga je voor de sterkere versie met 110 pk – lekker, maar niet per se nodig – dan krijg je een zesbak of een zeventraps dsg-automaat.

Kan je ontspannen rijden in deze Skoda?

Alles in de kleine Skoda Fabia 1.2 TSI laat zich licht en wat onbestemd bedienen. In bochten kun je het stuur met twee vingers vasthouden en ontkoppelen lukt ook door op het pedaal te niezen. Het onderstel is vooral zacht en comfortabel, wat betekent dat er op krappe rotondes een beetje opzij gehangen wordt; toch houdt de Skoda Fabia 1.2 TSI lang z’n grip en is er lekker mee te stoeien op een natuurlijke manier, een geneugte van kleine auto’s zonder adaptieve en assisterende meuk.

In het interieur blijkt uit alles dat de Skoda Fabia 1.2 TSI echt volwassen is geworden, niet in de laatste plaats omdat het ruimteaanbod riant is. Je kunt flink wat bagage kwijt en achterin zitten voelt des Skoda’s, wat een andere manier is om te zeggen: je kunt er nog net niet hoofd-schouders-knie-en-teen doen. De tweekleurige bekleding en de glimmende accenten zorgen voor een frisse uitstraling en de materialen, hoewel hier en daar van een harde budgetsoort, zien er prima uit. Uiteraard zijn er allerlei Simply Clever-oplossingen, zoals een mandje in de achterbak en opbergnetjes aan de zijkant van de stoelen. Het kleine ruitje in de achterdeuren sluit niet aan op het knikje dat de carrosserie maakt, maar loopt erachter door, waardoor je vanbinnen een zwart vlakje in je ruit ziet. Dat is wat apart, maar nog lang niet zo apart als MirrorLink.

Met wat voor moois is de Skoda Fabia 1.2 TSI uitgerust?

Op de nieuwe Fabia is geen navigatie meer te krijgen. Wel MirrorLink, een systeem dat van je verlangt dat je elke keer als je ergens naartoe wilt je telefoon met een kabel aansluit. Na vijftien jaar integreren en perfectioneren van betaalbare in-car navigatie heeft iemand blijkbaar besloten dat dit handiger is. Vervolgens krijg je een evenbeeld van je telefoon op het scherm te zien – tenminste, als je toevallig precies het goede type Android-toestel hebt – en open je de langzame en onduidelijke navigatie-app, die te pas en te onpas crasht en z’n gps-signaal al kwijt is als je een viaduct passeert, omdat je telefoon uit de middenconsole onder je stoel is gegleden. Terwijl je verdwaald ronddoolt, wil je naar de FM-radio luisteren, en kom je er achter dat dit niet kan terwijl de navigatie actief is. Je schreeuwt iets over misplaatste vooruitgang, geeft een paar dreunen op het vervloekte scherm en rijdt in een vlaag van ziedende wanhoop tegen een enorme boom, waarbij je kennismaakt met de veiligheidssystemen en de zes airbags van de Skoda Fabia 1.2 TSI.

De kern van dit verhaal: de nieuwe Fabia is een Skoda ten voeten uit, met een net en ingetogen uiterlijk, eenvoudig comfort en uitstekende VW techniek voor een bescheiden prijs (vanaf 12.990 euro in Nederland). Wij zouden voor het schitterende blauw kiezen, maar knalgroen en geel behoren ook nog steeds tot de opties. Wat je ook doet, bestel een normale radio en plak een TomTom van 200 euro tegen je voorruit. Vind je dat knullig? MirrorLink is pas knullig, en het verziekt een verder behoorlijk smakelijk autootje.

13
20
Specificaties

Motor
1.197 cc
viercilinder turbo
90 pk / 160 Nm

Aandrijving
voorwielen
5v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 10,9 s
top 182 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,7 l/100 km
107 g/km CO2
B-label

Afmetingen
3.992 x 1.732 x 1.467 mm (l x b x h)
2.470 mm (wielbasis)
1.009 kg
45 l (benzine)
330 / 1.150 l (bagage)

Prijzen
NL € 17.690 (20%)
BE € 17.020

Het vonnis
Ruim, prettig en doordacht: de nieuwe Fabia is geslaagd en belooft veel goeds voor komende VW-kleintjes. Hou je in met de opties en je hebt een topdeal. Een punt aftrek voor het helse MirrorLink, en dan zijn we nog mild

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws