SRT Viper TA vs Jaguar XKR-S GT

Snel was niet snel genoeg. De Europese Jaguar XKR-S en de Amerikaanse SRT Viper werden speciaal voor de Amerikaanse markt opgewaardeerd: twee hardcore supercars voor circuit en openbare weg. Welke is beter?

Onze gedroomde dag laat zich gemakkelijk beschrijven: opstaan zodra de zon opkomt en de hele dag doorbrengen in een paar fantastische supercars, op de best denkbare wegen in Californië. In een Jaguar XKR-S GT en de nieuwe SRT Viper Time Attack bijvoorbeeld. Als zo’n dag eindigt op een circuit, zoals het fameuze Willows Springs, en als we dat circuit dan ook nog een paar uur helemaal voor onszelf hebben, dan is onze ideale dag compleet. Een paar uur lang het maximale uit twee auto’s halen, binnen de relatief veilige omgeving van een circuit. Daarna rustig terugrijden naar ons hotel en de rest van de avond onder een heldere sterrenhemel evalueren wat de dag ons gebracht heeft. Ja, zo fijn is ons leven niet altijd.

Dat was ook precies wat we zouden gaan doen met deze twee voor de Amerikaanse markt ontwikkelde auto’s, maar we hielden geen rekening met de lange arm der wet en al helemaal niet met de overijverige lange arm van de Californische wet.

Opeens staren we in de loop van een pistool. Een pistool dat laserstralen op ons afvuurt die door de feloranje Viper achteloos worden teruggekaatst naar een intimiderende wetsdienaar die deze ochtend duidelijk met zijn verkeerde been uit bed is gestapt. De bitse diender beschuldigt ons van allerlei nare en criminele zaken, maar er valt niet met hem te argumenteren. Daarvoor is hij te druk aan het rommelen met zijn portofoon, om een takelwagen te bestellen die volgens hem de SRT moet gaan wegslepen. Het is kennelijk onze dag niet. We hebben geen enkele regel overtreden en zitten nu al diep in de ellende. Wij wilden per se met twee nog nét straat-legale auto’s de openbare weg op en dit incident herinnert ons eraan waarom dat niet altijd een goed idee is.

Om die reden zijn er ook steeds meer Amerikanen die hun toevlucht nemen tot een privécircuit om hun honger naar snelheid en spanning te stillen. De laatste jaren springen dit soort oases van asfalt als paddenstoelen uit de grond. Momenteel zijn er meer dan 150, verspreid over de VS. Lid worden van zo’n exclusieve club is niet goedkoop, maar dat geld weegt niet op tegen de boetes voor snelheidsovertredingen, om nog maar te zwijgen over de advocaatkosten om in beslag genomen auto’s weer ‘vrij’ te krijgen.

De autofabrikanten hebben deze trend ook ontdekt. De SRT Viper TA die je hier ziet, is zelfs speciaal ontwikkeld om tegemoet te komen aan deze tendens. Van alle geproduceerde Vipers bezoekt namelijk 25 procent met regelmaat een circuit, vandaar dat SRT de tijd rijp achtte voor een speciale circuituitvoering.


Trek niet meteen je portemonnee, want als gezegd zijn de XKR-S GT en de Viper TA voorbehouden aan de Amerikaanse markt en bij ons niet via de reguliere weg verkrijgbaar.
Op voorhand is de Time Attack een uiterst zeldzame verschijning. Er worden slechts 159 exemplaren geproduceerd. Daarvan zijn er 93 in deze opvallende oranje kleur, 33 in Venom Black, en 33 in helderwit.

De ongelukkige Amerikaan die achter het net vist, kan zijn eigen TA samenstellen. Alle zaken die een TA tot een TA maken, zijn op de SRT Viper als optie te bestellen. Je moet alleen even weten welke extra’s je moet aankruisen. Voor de liefhebber zetten we de verschillen op een rijtje: de Sidewinder II-velgen zijn 14 kilo lichter dan de standaard velgen. De Pirelli P Zero Corsa band biedt met een breedte van 355 mm het grootste contactoppervlak dat op dit moment beschikbaar is voor normale productieauto’s. Speciale stabilisatorstangen voor en achter zijn 30 procent stijver dan de standaarduitvoering. De tweedelige Brembo-schijven zijn lichter en hebben een groter remoppervlak. Speciale Bilstein-schokdempers zijn instelbaar voor circuit of openbare weg en tenslotte is er een aerodynamisch pakket dat bij een snelheid van 240 km/u de neerwaartse kracht met 700 procent vergroot. De 631 pk sterke V10 in de TA, is gelijk aan de motor in de standaard Viper.

'De XKR is comfortabel en ontspannen. In de Viper voelt het aan alsof je gevangen zit in een draaiende cementmolen'

Voor de geïnteresseerde Amerikaan is het natuurlijk veel eenvoudiger om direct een TA te kopen, maar mochten die op zijn, dan weten ze nu wat ze moeten bijbestellen om een Viper om te toveren in een Time Attack. De aanpassingen zijn merkbaar: de respons is acuut en de TA is communicatief als nooit tevoren. Die eigenschappen hebben als keerzijde dat deze SRT niet de meest eenvoudige auto is om in te rijden. Zeker niet op de openbare weg. Je voelt en hoort iedere oneffenheid en je moet continu op je qui-vive zijn. Desondanks is de TA de beste Viper ooit.

Of we dat ook van de Jaguar kunnen zeggen, is maar de vraag. De XKR-S GT werd geïntroduceerd om het 25-jarig bestaan van de R-serie luister bij te zetten en hoewel er verschillende redenen zijn om deze Jaguar in je hart te sluiten, zijn er net zoveel redenen om je niet te voegen bij het selecte gezelschap van GT-eigenaren. Jaguar bouwt – alweer exclusief voor de Amerikaanse markt – slechts 25 exemplaren van deze in de VS straat-legale circuitauto. De GT heeft dezelfde 550 pk sterke supercharged V8 als de normale XKR-S, maar uiterlijk zijn er nogal wat verschillen die vooral aan de achterkant erg in het oog springen. Niet iedereen is daar even enthousiast over. Aan de technici van Jaguar heeft het niet gelegen: aan de achterkant werden de as, wielophanging en vering aangepast, resulterend in een 0,3 seconden snellere acceleratie van 0 naar 100. De indrukwekkende keramische remschijven besparen ruim twee kilo per wiel en op de achteras zijn 305 mm brede, 20 inch banden gemonteerd. Een uitgebreid aerodynamisch pakket moet het geheel afmaken: een aluminium bodemplaat, grote splitter vóór en diffuser achter en dan is er natuurlijk nog de monsterachtige spoiler. Samen met de ventilatieopeningen in de kap en de vele strepen en stickers op de carrosserie lijkt het of de Jaguar onder handen is genomen door een dolgedraaid tuningbedrijf. Je zou niet denken dat deze GT rechtstreeks uit de Jaguar-fabriek komt.


Ook de portier van ons hotel dacht dat we zelf wat aan het prutsen waren geweest met de Jaguar. Hij was duidelijk niet onder de indruk van de schreeuwerige uiterlijke aanpassingen aan de XKR-S. Hardop heeft hij het niet gezegd, maar je kon de beste man bijna hóren denken dat zoiets grenst aan het misdadige.

Na veel vijven en zessen lukt het ons om de dwarse politieagent te overtuigen van onze vredelievende bedoelingen. Na het invullen van veel formulieren is hij er nog steeds niet helemaal zeker van: hij is nog altijd bang dat wij eropuit zijn om z’n wijk automobiel te terroriseren, maar bij gebrek aan bewijs moet hij ons uiteindelijk laten gaan. Aan de grimmige blik te zien, rekent hij erop dat hij ons later die dag met een heterdaadje alsnog in de kraag kan vatten.

Op de openbare weg is de Jaguar in alle opzichten de meerdere van de Viper. De XKR is comfortabel, ontspannen en op ieder soort wegdek een stuk rustiger dan de SRT. In de Viper voelt het aan alsof je gevangen zit in een draaiende cementmolen. Het is er krap bemeten, lawaaiig en je gaat voortdurend alle kanten op. Daartegenover staat het onheilspellende gevoel dat de Jaguar het op het circuit op geen enkele manier zal kunnen opnemen tegen deze SRT. De gevoelloze besturing van de originele XKR is in de GT nog altijd nadrukkelijk aanwezig. De GT wekt vooralsnog ook niet de indruk veel sneller te zijn dan z’n normale broertje en de wegligging en vering voelen weliswaar stabiel aan, maar lijken totaal niet ingesteld op echte circuitomstandigheden.

Eindelijk kunnen we het uitproberen. Voor ons strekt zich een van de snelste circuits ter wereld uit: Willow Springs International Raceway. Het 61 jaar oude, vier kilometer lange parcours heeft in de loop der jaren alles gezien, van Formule 1-wagens tot motorraces. Op dit circuit testte Nigel Mansell in 1983 zijn Lotus, voorafgaand aan de Long Beach Grand Prix. Het baanrecord staat op één minuut en zes seconden; een gemiddelde snelheid van bijna 219 km/u.

We maakten tijdens de introductie van de TA al kennis met dit circuit, dus vandaag houden we het iets rustiger. We gebruiken het naastliggende parcours van Willow Track. Dat is iets korter, bochtiger en smaller dan het eigenlijke circuit. Willow Track biedt ons de gelegenheid om de capaciteiten van deze twee auto’s aan een diepgaand praktijkonderzoek te onderwerpen. Met name de lenigheid en souplesse van de chassis hebben onze belangstelling.

Op het grote circuit kan je in de Viper de zogenaamde Turn Eight (de snelste bocht die we ooit tegenkwamen) ingaan met snelheden van meer dan 230 km/u. Op zulke momenten concentreer je jezelf meer op het in één stuk houden van mens en machine dan op de kwaliteiten van het onderstel, vandaar onze keuze voor een meer compacte arena.


We beginnen met de Jaguar. Sportstand ingeschakeld, banden voorverwarmd, de rechtervoet tegen het schutbord. Een flinke dosis wielspin en we vliegen tegen de heuvel omhoog op weg naar de eerste bocht. Ietsje naar rechts; de uitlaat brullend als een gefrustreerde leeuw en het droge landschap om ons heen vervaagt tot een wazig decor. Tot dusverre gaat alles goed. Iets verderop moet er voor het eerst geremd worden. Duidelijk veel te vroeg: de keramische schijven doen hun werk onvoorstelbaar goed en de feedback is geweldig: Porsche-kwaliteit.

Een versnelling terugschakelen gaat prima, maar een tweede poging leidt tot niets. De flipper reageert niet. Ook een tweede ruk aan de hendel is vruchteloos. De versnellingsbak heeft niets te bieden op deze snelheid, dus je bent gedwongen om te wachten tot de vaart er nog iets verder uit is, voordat je opnieuw een versnelling kunt terugschakelen. Dit is niet wat we willen.

'Het is juist de combinatie van factoren waardoor je de SRT ronde na ronde over het circuit wilt voortjagen en niet wilt stoppen totdat de banden tot op de draad versleten zijn'

Ook de stuurinrichting is volstrekt onvoorspelbaar. Bij het aansnijden van een bocht is er geen merkbare weerstand, waardoor je gaat twijfelen of er wel iets gaat gebeuren. Zodra je de bocht uitkomt, gebeurt precies het tegenovergestelde. Net als alle andere moderne Jaguars heeft de XKR te lijden onder een enorme klap overstuur – de achterkant gaat zwiepen – wanneer je het gas flink intrapt. Eventjes is dat leuk, maar het wordt al snel vermoeiend wanneer je voortdurend door zorgvuldig doseren van het gas en kleine stuurcorrecties moet trachten de auto in een rechte lijn te houden. Ook een paar rondes verder wil het maar niet wennen en blijft er het allesoverheersende gevoel van onthechting en vervreemding. De Jaguar is snel, je kan er leuk mee sliden en hij remt als een beest, maar je voelt je niet echt betrokken bij wat er allemaal gebeurt. Wanneer je 175.000 dollar (bijna 130.000 euro, exclusief belastingen) aftikt voor een circuitauto, dan wil je ook een spetterende totaalbelevenis en niet alleen goede remmen.

Zo’n allesomvattende ervaring krijg je wel voor de 118.485 dollar (ruim 86.000 euro, ook exclusief belastingen) kostende Viper TA. Het is je vergeven wanneer je denkt dat zo’n immense Amerikaan wel veel te groot zal zijn voor een klein circuit als Willow Track, maar niets is minder waar. Het is een begrijpelijk misverstand, want door z’n uiterlijk denken veel mensen dat de Viper reusachtige afmetingen heeft. De enorme motorkap is daar debet aan. Feitelijk heeft de Viper een kleinere wielbasis dan je zou denken en dat komt z’n behendigheid ten goede.

Nog zo’n misvatting is het idee dat je veelvuldig moet blijven schakelen om gebruik te maken van het koppel bij lage toerentallen. Dat is niet nodig. De Viper heeft weliswaar bakken vermogen bij lage toeren, maar de motor komt pas echt tot leven in de bovenste 20 procent van het toerental. Stel je de Viper TA voor als een bovenmaatse Mazda MX-5 en je snapt waar het om draait.


De enorme sensatie in bochten is onbeschrijflijk. Bijna kun je de SRT met alleen het gaspedaal besturen en dankzij het stabiliteitsprogramma verslikt de TA zich nooit. Zelfs wanneer je een beetje overmoedig wordt, blijft de Viper optimaal bestuurbaar en corrigeerbaar. In deze testauto begaf het stabiliteitsprogramma het om onverklaarbare reden midden op de dag, maar uit ervaring weten we dat het normaal gesproken prima functioneert en de veiligheid verhoogt zonder daarbij als spelbreker of stoorzender te werken.

Ook door de handgeschakelde bak, de launch-control-knop en de stijvere stabilisatorstangen beleef je op het circuit in de Viper een heleboel meer lol dan in de veel duurdere Jaguar.

Er is niet één specifieke eigenschap te noemen waardoor de Viper met kop en schouders beter is. Het is juist de combinatie van factoren waardoor je de SRT ronde na ronde over het circuit wilt voortjagen en niet wilt stoppen totdat de banden tot op de draad versleten zijn. Dit is precies wat je zoekt in een echt circuitmonster.

Op de terugweg naar Los Angeles merken we opnieuw dat de Jaguar het beste compromis is tussen een circuitauto en een auto voor de openbare weg. Maar compromissen hebben een prijs. Al die stoer ogende stickers en aanpassingen aan de carrosserie geven de Jaguar een fout uiterlijk en ondanks alle technische verbeteringen kan de zestraps automaat het onder circuitomstandigheden niet bijbenen.

De TA is een heel ander verhaal. Dit is de beste Viper die je kunt bedenken. Op de weg is het geen makkelijke auto. Je krijgt een voortdurende aframmeling en je kan je aandacht geen moment laten verslappen. Het is alsof je op pad bent met een bokkige, obstinate kleuter, maar het is de moeite waard. De SRT Viper TA maakt het je met opzet moeilijk.

Ook al word je – zoals wij – te pas en te onpas aangehouden door lastige politiemensen die je allerlei beschuldigen naar het hoofd slingeren en krijg je boetes voor imaginaire snelheidsovertredingen, het doet er niet toe. Wanneer je eenmaal op een circuit bent, interesseert je dat allemaal geen lor meer en ben je alle ellende binnen 30 seconden vergeten.


Welkom in de wondere wereld van Willow

Iets minder bekend dan het befaamde vier kilometer lange circuit van Willow Springs Raceway, maar zeker niet minder uitdagend. Met een lengte van 2.900 meter is het in 1987 aangelegde straatcircuit ook iets korter dan het uit 1953 daterende hoofdcircuit. Kortere, scherpere en technisch meer uitdagende bochten en een veelvoud aan variaties waarop je het circuit kunt berijden, met aan het eind steeds de immense slipbaan. Je aandacht kan geen moment verslappen en als er met de configuratie van een auto iets mis is, dan kom je er hier snel achter.

Specificaties

Jaguar XKR-S GT

Prijs: $ 174.895 (circa € 127.500 excl. belastingen)
Motor: 5.000 cc, V8 supercharged, 550 pk, 686 Nm
Prestaties: 0-100 km/u in 3,9 s, top 299 km/u
Aandrijving: achterwielen, 6v automaat
Verbruik (gemiddeld): 12,3 l/100 km
CO2-uitstoot (gemiddeld): 292 g/km
Gewicht: 1.713 kg
 

SRT Viper TA

Prijs: $ 118.485 (circa € 86.500 excl. belastingen)
Motor: 8.400 cc, V10, 631 pk, 814 Nm
Prestaties: 0-100 km/u in 3,4 s, top 311 km/u
Aandrijving: achterwielen, 6v handbak
Verbruik (gemiddeld): 18,8 l/100 km
CO2-uitstoot (gemiddeld): n.b.
Gewicht: 1.541 kg

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken