De nieuwe Volkswagen ID.3 zal in groten getale moeten verkopen, en niet simpelweg de groene bedoelingen van VW uitstralen vanuit een hoekje van de showroom. Het herboren post-Dieselgate-bedrijf steekt niet onder stoelen of banken dat ze de ID.3 zien als hun nieuwe allesomvattende ‘auto voor het volk’, na de Kever en de Golf. Dus om te zorgen dat de meeste mensen in de meeste gevallen tevreden worden gesteld, is de ID.3 opzettelijk geen gek ding. Als je aan zijn zeepvormige silhouet en kloeke versnellingsbediening bent gewend, heeft ie weinig verrassingen meer voor je in petto.
Er is hier niets aan de hand wat de traditionele Golf-klant zou kunnen afstoten of verwarren. De Volkswagen ID.3 is een doodnormale vijfdeurs, vijfzits hatchback, al ligt er onder zijn bagageruimte een elektromotor die de achterwielen aandrijft. Het stuur en het infotainmentscherm komen rechtstreeks uit de nieuwe Golf, dus de cabine is niet heel spannend en ook niet bijster gebruiksvriendelijk, qua technologie. Het interessantst is de ‘romboïde pook’ die zo uit de BMW i3 lijkt te komen.
Veel ruimte in de Volkswagen ID.3
De overhang voor en achter is klein en de wielbasis lang, omdat er voorin een motor en koelsysteem ontbreken. Goed nieuws voor de huisvesting van de batterij: de stoelen staan in een soort bioscoopachtige rangschikking en er is meer dan genoeg ruimte voor- en achterin, ook al komt het niet echt in de buurt van de Passat, zoals VW zelf claimt. De luchtweerstand meet een vloeiende 0,27 Cw, hoewel de ID.3 vrij hoog is en normale spiegels heeft in plaats van hippe camera’s. Hij is compact genoeg om in de stad te parkeren, maar ook ruim genoeg voor het gemiddelde familietripje.
Omdat de Volkswagen ID.3 op het speciale elektrische MEB-platform staat (je zult de komende tijd nog veel horen over andere modellen die erop gestoeld zijn), kunnen er drie verschillende accuformaten worden gemonteerd. De opgegeven actieradius varieert van 330 tot 542 kilometer. Met 1.700 kilo is dit een zware auto en hij staat op grote 20-inch wielen, maar op de effen wegoppervlakken die we hier kennen, hoeft dat geen pijnpunt te zijn. De ID.3 lijkt zich vooral op comfort te richten. Cruciaal voor een EV: drempels en putdeksels worden bij lage snelheid netjes gedempt.
Hij is niet bloedsnel
Hij is nooit ‘hé, moet je kijken’-achtig snel, maar zeker vlotter dan je huidige Golf TSI. Er zijn subtiele verschillen tussen de rij-modi Eco, Comfort en Sport. In Comfort is de besturing licht maar scherp genoeg, en je zult je verbazen over de balletwaardige draaicirkel: de ID.3 rijdt al de andere kant op voor een Golf-bestuurder ’m in z’n achteruit kan zetten. Door de achterwielaandrijving is de stuurhoek van de voorwielen groter.
Dit is eigenlijk typisch voor de Volkswagen ID.3. Hij doet nooit té hard z’n best, hij doet gewoon hetzelfde als een Golf, maar dan wat slimmer, zonder dat je je al te bewust wordt van z’n innovaties. De prijzen beginnen op dit moment bij 37.990 euro voor deze 1st Edition met 58-kWh batterij, maar binnen afzienbare tijd komen er ook goedkopere uitvoeringen, plus 45- en 77-kWh accupakketten.
De Volkswagen ID.3 zit pienter in elkaar. Hij is efficiënt qua ruimte, wendbaar en voldoende modern. Z’n ontwikkeling is eigenlijk indrukwekkender dan hijzelf: het klaarstomen voor grote productievolumes, een uitrustingsniveau voor iedereen, en binnenkort zelfs een ID-model voor iedereen. De fabriek is ook nog eens klimaatneutraal. De ID.3 vult treffend de kloof op tussen de dappere en briljante i3 en de teleurstellend weinig ambitieuze Nissan Leaf. Immers, de Golf is ook nooit een trendsetter geweest, maar wel de maat waarmee alle concurrenten werden gemeten.
Specificatis Volkswagen ID.3 1st Edition (2020)
Motor
1 elektromotor
204 pk
310 Nm
58 kWh (accu)
Aandrijving
achterwielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 7,3 s
top 160 km/u
Verbruik (gemiddeld)
15,5 kWh/100 km A label
Actieradius (opgave)
424 km (WLTP)
Laadtijd
5:47 uur bij 11 kW
0:26 uur bij 100 kW (80%)
Afmetingen
4.261 x 1.809 x 1.568 mm (l x b x h)
2.770 mm (wielbasis)
1.694 kg
385 / 1.267 l (bagage)
Prijzen
€ 37.990 (NL)
€ 37.990 (B)
Wim heeft op 27 april 2021 geschreven:
Voor mij een raadsel dat deze auto met zoveel elektronische en software problemen een 14/20 score krijgt .
Henk heeft op 30 oktober 2020 geschreven:
Rij vanaf 28 september in de vwid3 1e edition. Auto rijdt prima, nu 2000km gereden zonder problemen. Ik laad hem thuis tot 90% en rij er dan ongeveer 349km mee. Wat betreft plotseling remmen, als je rijd op de cruisecontrol kan het gebeuren dat hij plotseling versneld naar 130 km omdat de auto denkt dat er 130 km mag worden gereden. Ook komt het voor dat plotseling van 100 naar 70 km wordt afgeremd, inderdaad 70 km bord herkenning. Dat is nog niet optimaal en zal software matig moeten worden aangepast. Dus in het negatieve verhaal Ronald herken ik dit niet , de auto bevalt mij uitstekend!
Prius 3 plug in heeft op 29 oktober 2020 geschreven:
Kleine accu voor een first edition.
Ronald Daniëlse heeft op 28 oktober 2020 geschreven:
De id3 zit en rijdt fantastisch.
Maar de opgegeven km,s haal je nooit.
Verder alleen maar storingen in de software van de auto. Levensgevaarlijk.
Verder is deel dashboard niet verlicht, dashboardkastje ook niet maar de rest van de auto wel met onzinnige verlichting.
Gebruiksaanwijzing heb je niet veel aan, niet te volgen en er worden andere benamingen gebruikt. Kortom van de 5 dagen heeft de auto 2 dagen in de garage gestaan en nu moet deze weer terug omdat de auto spontaan volop in de remmen gaat voor een bocht in de weg die er niet is. Zeer slecht van vw.
Arjan heeft op 3 februari 2021 geschreven:
Dit is heel herkenbaar, ik rij de id3 vanaf half december en de auto heeft meer bij de garage gestaan dan ik er mee gereden heb.
Alleen maar problemen, de auto valt spontaan uit, gaat niet open of op slot de verlichting gaat niet aan en de actieradius is dramatisch en de service van Volkswagen is heel erg slecht en klantonvriendelijk!!! De problemen worden domweg niet opgelost en ondanks software update viel de auto vandaag weer spontaan uit en gaat de verlichting weer niet branden. Ik ben het vertrouwen in de auto inmiddels wel verloren en wat mij betreft mag VW hem zo terug, wat een rampenfonds!!!!