De Formule 1 is nu al weer terug op Suzuka en wel met twee Japanse F1-coureurs. Tenminste, tijdens VT1. De Super Formula-coureur Ayumu Iwasa stapt in naast Tsunoda waardoor Racing Bulls een volledig Japanse line-up heeft. Omwille van een gunstig vliegschema is de GP van Japan van 2024 tussen de races in Australië en China gepropt. Het is nu een stuk kouder in Suzuka dan op het normale moment van de F1-race. Daar zullen de teams dit weekend rekening mee moeten houden.

Om het nog wat erger te maken voor de teams, hangen er het hele weekend wolken boven het circuit. Het lijkt er niet op dat daar regen uit gaat komen, maar het maakt asfalt niet warmer. Daarnaast heeft Pirelli de drie hardste bandensoorten meegenomen. Die zijn lastiger op temperatuur te brengen en te houden dan zachter rubber. Allemaal complicaties waar de F1-teams op moeten letten.

Tot overmaat van ramp – voor zowel de teams als het journaille – worden de 1e en 3e vrije training in Japan verreden om 04:30 uur Nederlandse tijd. De kwalificatie begint zaterdag om 08:00 uur Nederlandse tijd en de race een uurtje later. Daardoor zijn de belangrijkste sessies later op de dag dan de eerder genoemde oefensessies. Dat zorgt er weer voor dat de baan kouder is bij deze trainingen. Oftewel, de informatie die nu wordt verzameld, is niet helemaal representatief.

Een update voor de auto van Max Verstappen

Voor de race op Suzuka heeft Red Bull Racing een update meegebracht voor de RB20. Hierbij zijn de inlaten bij de voorremmen en bij de sidepods aangepast. Ook de vloer is wat bijgepunt met als doel om meer neerwaartse druk te genereren zonder balans in de auto te verliezen. Uiteraard is er ook aandacht besteed aan de remmen na de GP van Australië.

Mogelijk grote problemen voor Williams

Logan Sargeant rijdt dit weekend met het gerepareerde chassis van Albon. Het team maakte gisteren bekend dat er waarschijnlijk tot de GP van Miami – die volgt na de GP van Japan en China – geen reservechassis is. Tot die tijd kan Williams het niet gebruiken dat een van de twee chassis stuk gaat. Wat dan niet helpt, is een crash in een sessie die er niet toedoet.

En toch gebeurt het. Logan Sargeant zit in een vliegende ronde als hij na de S-bochten instuurt naar de Dunlop-bocht, een flauwe knik naar links waar het vooral belangrijk is om niet te ver naar de buitenkant uit te komen. Dat gebeurt wel. Sargeant raakt het gras waardoor de achterwielen, de vooras willen inhalen. De Williams-coureur stuitert van de baan en komt hard in de bandenstapel terecht. We zijn benieuwd of het chassis, de klap heeft overleefd.

De misstap van Sargeant zorgt voor een rode vlag waarbij de klok niet stil wordt gezet. Op het moment dat de groene vlag weer wordt gezwaaid, zijn er nog 19 minuten te rijden. In de resterende tijd komen massaal de zachte banden tevoorschijn. Op deze compound klokt Max Verstappen de snelste tijd van de training, gevolgd op 0,181 seconden door zijn teamgenoot Sergio Pérez. Maar nogmaals, de tijden zijn in dit stadium van het raceweekend nog niet representatief.

Uitslag van de 1e vrije training voor de GP van Japan 2024

  1. Verstappen
  2. Pérez
  3. Sainz
  4. Russell
  5. Hamilton
  6. Leclerc
  7. Alonso
  8. Piastri
  9. Tsunoda
  10. Norris
  11. Ocon
  12. Albon
  13. Hülkenberg
  14. Bottas
  15. Stroll
  16. Iwasa
  17. Gasly
  18. Zhou
  19. Magnussen
  20. Sargeant

Hoe laat begint F1 op Suzuka?

Vrijdag 5 april
2e vrije training: 08:00 uur – 09:00 uur

Zaterdag 6 april
3e vrije training: 04:30 uur – 05:30 uur
Kwalificatie: 08:00 uur – 09:00 uur

Zondag 7 april
Race: 07:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)