Sinds jaar en dag is de Formule 1 hét racekampioenschap waarbij het team dat de beste auto maakt, de beste kans heeft op de overwinning. Oké, en de coureur moet ook wat kunnen. Maar dat gegeven blijkt niet altijd de leukste races op te leveren. Denk maar eens aan het Schumacher- of Hamilton-tijdperk, waarin zij zo dominant waren dat de rest voor spek en bonen meereed. Daarom besloot de FIA destijds bijvoorbeeld om DRS in te voeren. Nu overweegt de FIA weer wat nieuws: actieve aerodynamica om snellere auto’s af te remmen.

Directeur van de F1, Ross Brawn, praat met Autosport over de reglementswijziging voor 2026. ‘Een van de grote dingen voor de 2026-auto is of we actieve aerodynamica krijgen. Ik denk dat het op efficiëntie-vlak erg aantrekkelijk is. We moeten nog uitzoeken hoe we het op een veilige en voorspelbare manier kunnen doen’, vertelt Brawn. Klinkt nog wat vaag, dat wel.

Actieve aerodynamica in de F1

Er wordt volgens hem ook nagedacht over een manier om de snellere auto’s af te remmen: ‘Als je actieve aerodynamica hebt, dan kun je natuurlijk de auto voorop beïnvloeden. Je zou het kunnen toepassen wanneer je binnen een bepaalde marge achter een auto komt, dat de auto voor je een beetje downforce verliest en jij wat downforce wint. Er zijn trucjes waarmee je kunt spelen, het wordt een mogelijkheid.’

Hij geeft hierbij aan dat het geen zekerheidje is dat deze regel wordt doorgevoerd: ‘Ik zeg niet dát we het gaan doen, maar het wordt een mogelijkheid.’ Onze mening; NIET DOEN! Het gaat er nog altijd om wie de snelste auto bouwt en wie de snelste coureur is.

Die moet gewoon winnen, en de rest moet beter z’n best doen. Budgetcaps – als ze niet stiekem overschreden worden – houden de gelijkwaardigheid er zoveel mogelijk in. En wie liever naar gelijkwaardige auto’s kijkt, is bij de Formule 1 gewoon niet aan het juiste adres. Voor zolang dat nog duurt…

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie