Bandenleverancier Pirelli mag tot en met het seizoen van 2027 zorgen voor de banden in de F1. Bandenboeren konden bij de FIA aangeven of ze het F1-rubber willen verzorgen. Hier reageerde ook Bridgestone op. Het Japanse bedrijf bood aan om tot en met 2025 F1-banden te maken. De aanbieding van Pirelli bleek de FIA beter te liggen. Helaas komt er dus geen terugkeer van een bandenoorlog tussen meerdere bandenmerken.

Het nieuws van de contractverlenging komt vlak na de GP van Qatar. Daar kwam Pirelli niet bepaald lekker voor de dag. De wedstrijdleiding was genoodzaakt om extra maatregelen te nemen om bandenexplosies te voorkomen. Volgens Pirelli zorgde het nieuwe asfalt en de agressieve kerbstones voor ‘excessieve bandenschade’. Daarom mochten coureurs maximaal 18 ronden op een bandenset rijden.

Qatar was geen goede locatie voor de bandenregel

Omdat iedere coureur door de nieuwe regel verplicht drie stops moest maken, hoefden teams voor het eerst sinds 2010 niet de hele race bezig te zijn met banden sparen. Dit bleken de coureurs, mede dankzij de hitte, niet goed te trekken. Ocon braakte in de auto en Stroll viel flauw tijdens het rijden. Niet wat je wilt wanneer je met 300+ km/u over het rechte stuk dendert.

Sargeant Qatar 2023

Logan Sargeant gaf vroegtijdig op in Qatar en moest door zijn team naar de medische staf worden geholpen | Foto: © Williams

We willen vaker een bandenregel zoals in Qatar

Ondanks dat de noodgreep wat amateuristisch overkwam en de coureurs afgepeigerd werden, vonden we de race een stuk leuker door de regel. Max Verstappen werd voor het eerst sinds mensenheugenis niet om de haverklap verteld dat hij moest afremmen, maar kon 57 rondjes lang alles geven. Oké, onder deze omstandigheden was het wat teveel van het goede, maar het is niet slecht om coureurs afgemat uit de auto te zien stappen, toch? Met de bandenregel kunnen we écht zien we die beste coureur is, niet wie het beste op zijn rubber kan letten.

Het F1-weekend in Qatar was niet het eerste euvel op naam van Pirelli. We herinneren ons de lekke banden van Stroll en Verstappen tijdens de GP van Azerbeidzjan van 2021 waar Pirelli geen verklaring voor had. Ook lijken de bandenstrategieën die Pirelli voor de race bedenkt, gebaseerd te zijn op een vinger met een kloddertje speeksel eraan.

Het rommeltje in Qatar en de overige nalatigheden hebben dus geen invloed gehad op het vertrouwen van de F1 in Pirelli. Sterker nog: de deal tussen de F1 en Pirelli kan met een extra jaar verlengd worden tot en met 2028. Dit zou volgens geruchten het laatste jaar zijn. Misschien dat Bridgestone, Michelin of LingLong dan weer een gooi doen naar de F1.

Reacties

  • Maarten heeft op 12 oktober 2023 geschreven:

    Wat velen niet weten is dat de banden zo zijn gemaakt voor het spectakel. Het is nonsens verschillende banden te hoeven kiezen en gebruiken. F1 wil gewoon graag pitstops afdwingen door verschillende inferieure banden beschikbaar te stellen om uit te kiezen.

    Alle banden fabrikanten kunnen banden bouwen die en goede grip hebben en een wedstrijd mee kunnen gaan. Zonder enige twijfel.

    Dus Pirelli iets kwalijk nemen is niet nodig. Ze doen gewoon precies wat de opdrachtgever, in dit geval F1 wil zien.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear