Mocht een rijder van Mercedes-AMG dit jaar crashen, dan is dit het object dat de gefrustreerde coureurs op het asfalt smijten. Het F1-stuur, in dit geval van Mercedes-AMG, is een van de ingewikkeldste sturen ooit gebouwd. Ter vergelijking legde Mercedes een oud F1-stuur ernaast. Het scheelt zo’n 25 standen en instellingen. Het F1-stuur van Mercedes-AMG is gemaakt van koolstofvezel, glasvezel, koper en titanium. De handgrepen zijn van siliconen. Elk stuur kost 80 uur om te maken en kost tussen de 60.000 en 90.000 euro. Elke coureur krijgt drie of vier stuurtjes tijdens één seizoen. Of meer, als ze ‘m uit de auto smijten.

F1-stuur van Mercedes-AMG: kort samengevat

01. DRS 02. Aan- of uitzetten van 100 sensoren 03. Transmissie op neutraal 04. Pitstraat snelheidsbegrenzer 05. Stuurt bevestiging dat bestuurder de pit in gaat 06. Instelling voor het differentieel 07. Instelling hoeveel de motor remt 08. Rembalans voor/achter 09. Zet een bladwijzer in de data om het makkelijk terug te vinden 10. Accepteren instellingen van knop 2 11. Race start knop (voor maximale power) 12. Radioknop 13. Powermodus selecteren 14. Diverse instellingen (bv. volume radio of helderheid scherm) 15. Power-instelling voor de MGU-K 16. Schakelindicatoren 17. Schakelpaddles

F1-stuur van Mercedes-AMG

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)