
De organisatie achter de F1 heeft niet zo’n vertrouwen in de elektrische revolutie. Zij schatten dat in 2030 slechts 8 procent van alle 1,8 miljard auto’s elektrisch is. De overige 92 procent is dus (deels) afhankelijk van benzine of diesel. Daarom werkt de F1 aan een eigen duurzame, synthetische brandstof. Deze brandstof zal eerst richting de racerij gaan en later ook breder verkocht worden.
Synthetische brandstof: over een paar jaar in de F1
In 2025 moeten F1-auto’s al rijden op de nieuwe duurzame peut. De benzine moet ook in normale auto’s te gebruiken zijn zonder enige aanpassingen aan het voertuig. Het plofwater wordt gemaakt van afval, biomassa of opgevangen koolstof. Volgens de F1 zorgt de duurzame peut voor 65 procent minder broeikasgassen dan reguliere peut. De energiedichtheid is gelijk aan die van huidige benzine.
De in een laboratorium gemaakte benzine is onderdeel van F1’s streven om in 2030 helemaal CO2-neutraal te racen. In 2022 zet het kampioenschap de eerste stap door over te stappen op E10-brandstof, die voor 10 procent uit ethanol bestaat. Deze benzine komt in Nederland ook uit de pomp als je 95 tankt. Naast de F1 werkt ook Porsche aan een synthetische brandstof.
De uitleg van F1
Introducing the fuel of the future
♻️ 100% sustainable
🚀 Same power
🌏 And useable by vehicles across the world#F1 #Formula1 pic.twitter.com/VQNp8ZetYH— Formula 1 (@F1) October 5, 2021
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Met dit simpele automobilistentrucje zouden schepen tonnen minder CO2 kunnen uitstoten

Zo laag moet de maximumsnelheid zijn voor de minste CO2-uitstoot

Rijden in een oude Mercedes G-klasse blijkt juist superduurzaam te zijn, want hij gaat niet stuk

De CO2-uitstoot van plug-in hybrides is in werkelijkheid 3,5 keer zo hoog als verwacht

In dit land mogen automerken niet beweren dat een elektrische auto geen uitstoot heeft

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

In dit populaire vakantieland mag je straks niet meer met een relatief moderne diesel rijden

Vanaf nu strengere milieuzones in Nederland: zo weet jij of jouw auto welkom is

Volgend jaar 15 nieuwe milieuzones: mag je daar naar binnen met jouw auto?

Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal op?

‘Banden stoten 100 keer zoveel schadelijke stoffen uit als een moderne brandstofmotor’

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

Waarom je als Nederlander goed moet oppassen als je goedkoop wilt tanken in Duitsland

Is het echt zo goedkoop om op LPG te rijden? En waarom doen we het dan niet allemaal?

Vanaf deze week komt er andere benzine uit de pomp (en dit merk je ervan)

Overzicht: Bij deze tankstations haal je E5-benzine zonder ethanol

Accijnskorting op brandstof blijft in 2025 bestaan: zo hoog is de korting

Dit is de auto van de zaak van Max Verstappen, de nieuwe Red Bull RB21

Formule 1 kijken kost je 17 euro per maand en dan krijg je nog reclame ook

Robert Doornbos denkt dat dit team het kampioenschap gaat winnen in 2025 (en het is niet Red Bull)

Schelden is nu verboden in de Formule 1, drie keer raden wie nu de F1 catering gaat doen (en nee geen grap)

Enorme boetes voor schelden in de Formule 1: dit zijn de bedragen

Er moet meer aandacht komen voor groene waterstof…nu pas komt er aktie
Betreft bouwen van waterstof fabrieken
In Europa ik ben nog lang niet om betreft elektrisch rijden ( en is ook niet groen genoeg hoor blijkt uit onderzoek) auto’s veel te zwaar te weinig kilometers, veel te lang opladen….nee ik weet het zeker: groene waterstof gaat het uiteindelijk toch echt worden. Straks kun je kiezen in de showroom, links staan de electrische auto’s en rechts staan de waterstof auto’s
De keuze is reuze!!!
Nou, voordat groene waterstof ons kan voorzien van elektriciteit moet er nog heel wat gebeuren. De vraag is maar of dat haalbaar is in onze economie. Het klinkt heel leuk maar de realiteit is toch anders. Blauwe waterstof zal eerst komen wat ook nog wel 7 jaar gaat duren om hier een volledige fabrieken van te hebben. Dan zal een auto op waterstof voor de consument nog veel te duur zijn! Olie en elektrisch rijden is goedkoop op waterstof rijden zal dubbel zo duur worden (tanken) Verwacht maar eerst dat je pannenkoeken kan bakken op waterstof als het mee zit, nadat de industrie is voorzien van waterstof. Maar we moeten zeker blijven geloven. De oplossing zit hem in, minder willen, minder gebruiken, minder verbruiken.
Uiteindelijk gaat het allemaal om de centjes en die volgen uit overheidsbeleid. Als rijden op elektriciteit of waterstof daarmee goedkoper blijft/is/wordt dan rijden op fossiele brandstof, dan gaat de consument over. Als dat niet zo is, dan gaan we ook niet over. In Europa zal dit sneller gaan dan elders. Wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat synthetische brandstof én schoner én duurder is dan de huidige brandstof. Een luxe-alternatief om klassieke auto’s te blijven rijden?