Hoe één race een compleet seizoen kan definiëren. Na afloop van de GP van Mexico was er wederom teneur bij het kamp Verstappen. Het liep nog niet heel erg lekker, de McLarens en Ferrari’s waren sneller. Daarbij wees de vileine pers fijntjes op alle fouten die Red Bull en Verstappen maakten. Met name de agressieve, verdedigende acties van de Nederlander konden rekenen op afkeur. Bij de GP van Brazilië (officieel de GP van Sao Paulo 2024, maar dat terzijde) kon Max orde op zaken stellen.
Het was was de derde en laatste race van een zogenaamde ‘triple header’. Twee weken geleden was de GP van Amerika, vorige week de GP Mexico en dit weekend dus Brazilië. Voor de teams is dat een enorme slijtageslag: die zijn drie weken niet thuis geweest. Het Autodromo Carlos Pace in Interlagos is altijd goed voor verrassingen en een vermakelijk weekend en ook ditmaal stelde het niet teleur.
Sprintrace
Het was een weekend vol ups en downs. Norris won de sprintrace. Goed nieuws voor de Brit, maar hij kreeg de overwinning wel een beetje in de schoot geworpen van teammaat Piastri (die de sprintrace leidde). Ook viel op dat Red Bull eindelijk iets van snelheid had teruggevonden. Verstappen werd derde, maar kreeg een tijdstraf vanwege een snelheidsovertreding tijdens een virtual safetycarsituatie aan het einde van de race en viel terug naar P4. De getoonde snelheid was echter hoopgevend.
Kwalificatie
De kwalificatie was – letterlijk – in het water gevallen. Vanwege de regen werd deze een dag uitgesteld. Voor Verstappen was het een teleurstellende kwalificatie. Hij kon geen tweede snelle tijd neerzetten in de Q2, waardoor zijn snelste tijd goed voor slechts P12 was. Vanwege een motorwissel kreeg de Red Bull-coureur een gridstraf van vijf plaatsen. Alex Albon (die wel Q3 haalde) maakte een enorme klapper en schreef zijn Williams af. Sainz had ook een momentje en startte vanuit de pitstraat. Norris pakte pole.
Race
Bij de start was Verstappen meteen goed weg. Hij maakt in de eerste ronden meteen een paar plaatsen goed. Norris werd juist ingehaald door Russell. Verstappen maakte – samen met Ocon en Gasly – de keuze om tijdens de hevige regenval niet naar de pits te gaan voor nieuwe banden, in tegenstelling tot de rest voor hen. Esteban Ocon daardoor ineens op P1 en reed de race van zijn leven, hij reed zelfs negen seconden weg van Verstappen. De safetycar kwam er in ronde 29 in vanwege de enorme regen.
Vanwege een crash van Colapinto kwam enkele ronde later de rode vlag. Goed nieuws voor Ocon, Verstappen en Gasly, die hun banden mochten wisselen onder de rode vlag. Bij de herstart blijkt dat Ocon niet toevallig op 1 staat, hij wist de leidende positie zelfs even vast te houden. Uiteindelijk had Verstappen een halve kans nodig. Vervolgens werden we ooggetuigen van een masterclass regenrijden. Verstappen reed uiteindelijk 18 seconden weg van Ocon.
Dan een antwoord op de vraag: waar ging het mis voor Lando Norris? De Brit deed het eigenlijk heel erg goed dit weekend: hij won de sprintrace én hij pakte pole voor de hoofdrace. Het ging fout door de pitstop in ronde 28, dat pakte verkeerd uit vanwege de rode vlag in ronde 32: domme pech. Daarna kwam de Brit niet meer in vorm. Hij had moeite met Leclerc en Russel en maakte de nodige foutjes, terwijl Verstappen snelste ronde na snelste ronde reed. Een mokerslag van jewelste.
De uitslag van de GP van Sao Paulo 2024
Verstappen, Ocon en Gasly waren de enige die niet naar de pits gingen. Dat voordeel hebben ze vast weten te houden na de herstart. Norris moest Russell en Leclerc voor zich dulden en deed zo geen goede zaken. Beide VCARB-coureurs deden dat relatief gezien wel: beiden finishten voor Sergio Pérez. Tsunoda en Lawson deden op het asfalt een open sollicitatie naar het stoeltje van de matig presterende Mexicaan, die net buiten de punten eindigde. De uitslag van de GP Sao Paulo 2024 is als volgt:
1 | Verstappen* | |
2 | Ocon | |
3 | Gasly | |
4 | Russell | |
5 | Leclerc | |
6 | Norris | |
7 | Tsunoda | |
8 | Piastri | |
9 | Lawson | |
10 | Hamilton |
De stand in het rijderskampioenschap:
Het wordt voor Norris nu wel heel erg lastig: Verstappen kan nu een race uitvallen en dan nog is de titel niet in gevaar. Sterker nog, Norris moet vooral opletten wat er achter hem gebeurt. Het gat tussen Leclerc en Norris is kleiner dan tussen Norris en Verstappen. Tussen Russell en Hamilton is het bijzonder spannend met twee punten verschil. De Alpine-rijders maken logischerwijs een enorme sprong in dit overzicht.
1 | Verstappen | 393 |
2 | Norris | 331 |
3 | Leclerc | 307 |
4 | Piastri | 262 |
5 | Sainz | 244 |
6 | Russell | 192 |
7 | Hamilton | 190 |
8 | Pérez | 151 |
9 | Alonso | 62 |
10 | Hülkenberg | 31 |
11 | Tsunoda | 28 |
12 | Gasly | 26 |
13 | Stroll | 24 |
14 | Ocon | 26 |
15 | Magnussen | 14 |
16 | Albon | 12 |
17 | Ricciardo | 12 |
18 | Bearman | 7 |
19 | Colapinto | 5 |
20 | Lawson | 4 |
21 | Zhou | 0 |
22 | Sargeant | 0 |
23 | Bottas | 0 |
Stand constructeurskampioenschap
McLaren deed nog wel goede zaken voor het kampioenschap bij de constructeurs, maar dat kwam vooral omdat Sainz uitviel. Alpine maakte een enorme sprong: van plaats negen naar de vijfde plaats. Alpine had geluk met de strategie door buiten te blijven in de reden, maar deze gok pakte goed uit, waardoor ze miljoenen extra dollars kunnen bijschrijven aan prijzengeld. Een opsteker voor het Franse team dat het dit seizoen erg zwaar heeft.
1 | McLaren | 593 |
2 | Ferrari | 557 |
3 | Red Bull | 544 |
4 | Mercedes | 382 |
5 | Aston Martin | 86 |
6 | Alpine | 49 |
7 | Haas | 46 |
8 | VCARB | 44 |
9 | Williams | 17 |
10 | Sauber | 0 |
Dit zijn de resterende races van de Formule 1 2024
Het is al november, maar we hebben alsnog nog drie races te gaan. Bij de GP van Qatar is er een sprintrace. Dat betekent dat in theorie een coureur nog 86 punten kan halen. Verstappen heeft een voorsprong van 62 punten. Als in Las Vegas wint, kan het feestje losbarsten.
- GP van Las Vegas – zondag 23 november
- GP van Qatar – zondag 1 december
- GP van Abu Dhabi – zondag 8 december
Wijsneus heeft op 4 november 2024 geschreven:
Waar ging het mis bij de FIA lijkt een vraag die meer op zijn plaats is.
Rijden op een afgesloten circuit wordt bestraft met €5000 boete. Er zijn op dat moment marshals bezig met het opruimen van debris en het afvoeren van een auto. Levensgevaarlijk.
Tegen alle regels in tussendoor de bandenspanning aanpassen: €5000 boete.
Vloeken op de achtergrond: €10.000 boete. (Wel 5 daarvan voorwaardelijk, maar toch.)
Los van deze smetten was het wel een (inhaal-)race die de geschiedenis in gaat als legendarisch.
Sebastiaan heeft op 4 november 2024 geschreven:
Klopt niet.
Als Max 2 punten minder haalt dan Lando in Las Vegas dan is hij WDC.
Er zijn dan namelijk nog twee races te gaan met maximaal 60 punten. Hij heeft nu 62 punten voorsprong. Dus mag 2 punten verliezen en is alsnog WDC.
Wijsneus heeft op 4 november 2024 geschreven:
Je vergeet de 2 extra punten voor een snelste ronde bij de 2 GP’s.