Om je geheugen op te frissen: de vorige race, de GP van Saoedi-Arabië, was een schoolvoorbeeld van wat de F1 tegenwoordig is: Verstappen start van plek 1, gaat er als een haas vandoor en wint met een grote voorsprong. Wat nog voor enige opleving zorgde, is het debuut van Ferrari-talent Oliver Bearman. Helaas voor de achttienjarige Brit is Carlos Sainz weer genezen en verwacht Ferrari dat de Spaanse coureur weer kan instappen voor de GP van Australië 2024.

De circuits in Bahrein en Saoedi-Arabië waar de Formule 1 eerder dit jaar kwam, zijn hogesnelheidsbanen. Dat is precies andersom op het Albert Park Street Circuit in Melbourne. Het gaat interessant worden om te zien wie van de teams in de top vijf er het beste mee omgaat. Ondanks dat, kun je wel raden wie de topfavoriet is voor de overwinning in Melbourne.

Wat moet ik weten over de GP van Australië 2024?

Voor de race in 2022 zijn er wat aanpassingen gedaan aan het circuit. Er zijn wat bochten minder scherp gemaakt zodat inhalen makkelijker is. Daarnaast is er vorig jaar een vierde DRS-zone toegevoegd, ook weer om het inhalen te bevorderen. Beide aanpassingen wierpen hun vruchten af. Maar voor de GP van Australië in 2024 zijn er geen bijzondere aanpassingen verricht.

De lichtblauwe lijntjes geven de DRS-zones aan | Foto: © Mercedes

Wat nog extra van belang kan gaan zijn dit weekend, zijn de banden. Voor het eerst dit seizoen neemt Pirelli de allerzachtste compound, de C5-band, mee naar het circuit. Dit is de zachte band dus. De C4 is de medium en C3 wordt gebruikt als harde band. Dit doet Pirelli omdat er vorig jaar tien coureurs waren die 47 van 58 ronden op één setje banden reden. Het rubber sleet dus te langzaam. Een tandje zachtere banden moeten zorgen voor meer bandenslijtage en dus meer pitstops.

Voor wie staat er veel op het spel?

Na twee races heeft Max Verstappen 51 punten bij elkaar gesprokkeld. Hij mist dus maar één punt voor de maximale score. Sergio Pérez is zijn dichtstbijzijnde belager met 36 punten. Om in het spoor van zijn teamgenoot te blijven, moet Pérez hopen op een uitvalbeurt voor de regerend wereldkampioen. Achter Pérez volgt Leclerc met 28 punten en daarna George Russell met 18 punten.

Onderin zijn er negen coureurs die tijdens de GP van Australië proberen om de eerste punten van het F1-seizoen van 2024 binnen te harken. Helemaal onderaan staat Pierre Gasly na een 18e en 20e plaats in Bahrein en Saoedi-Arabië. De druk staat nu al op de ketel bij Alpine. Er zullen snel wat punten op het bord moeten komen om aan het Renault-bestuur te laten zien dat de Formule 1 geen weggegooid geld is.

Wat zegt Max Verstappen?

‘We kijken ernaar uit om deze week te racen in Melbourne. Het is een erg snelle baan nu, die een goede mix van rechtelijnsnelheid en genoeg grip in de bochten vraagt. Het gaat allemaal om daar de balans tussen te vinden. De recente vernieuwing [van het asfalt, red.] heeft de baan een stuk vloeiender en leuker gemaakt, dus daar kijken we naar uit.’

‘We hebben ook zachtere banden vergeleken vorig jaar, wat de strategie wat lister maakt, maar hopelijk betekent het dat we beter kunnen racen met meer pitstops. Wennen aan de jetlag is altijd een uitdaging down under, maar het is altijd geweldig om in Melbourne te zijn en te gek om alle gepassioneerde racefans te zien die ons komen aanmoedigen’, zegt Verstappen op de website van Red Bull Racing.

Hoe is het weer op Albert Park in Australië?

Op de eerste dag van het raceweekend in Melbourne is het goed toeven langs het circuit. Het is droog, het zonnetje komt er aan het begin van de middag prima door en het is een graadje of 20. Een dag later neemt de bewolking toe, maar er wordt (helaas) geen regen voorspeld. Ook op zaterdag zou het kwik rond de 20 graden Celsius moeten liggen. Hetzelfde beeld zien we op zondag.

Eén maar: je moet vroeg je nest uit om het een beetje te volgen allemaal. De eerste en derde vrije training vinden plaats wanneer het hier ‘s nachts is. Tijdens de kwalificatie en de race is het hier wel al ligt, maar zul je nog steeds je wekker moeten zetten. Of je leest achteraf hier de samenvattingen van de trainingen, kwalificatie en race.

Hoe laat begint F1 op Albert Park?

Vrijdag 22 maart
1e vrije training: 02:30 uur – 03:30 uur
2e vrije training: 06:00 uur – 07:00 uur

Zaterdag 23 maart
3e vrije training: 02:30 uur – 03:30 uur
Kwalificatie: 06:00 uur – 07:00 uur

Zondag 24 maart
Race: 05:00 uur

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)