Max Verstappen pakte de draad weer op na zijn uitvalbeurt in Australië door in Japan soeverein te winnen. Achter de winnaar en zijn secondant Pérez, was het een stukje spannender. Uiteindelijk trok Carlos Sainz aan het langste eind met daarachter Charles Leclerc. Het F1-circus blijft in Azië en trekt naar het Shanghai International Circuit voor de GP van China 2024.
Het is voor het eerst sinds 2019 dat de Formule 1 neerstrijkt in China. De GP van China in 2019 is de boeken in gegaan als de duizendste F1-race en werd gewonnen door Lewis Hamilton. Voor je beeldvorming: voor die race had Max Verstappen nog maar vijf overwinningen, geen wereldtitels, Pierre Gasly als teamgenoot en Verstappen zag Kelly Piquet slechts als de vriendin van concurrent Daniil Kvyat. Andere tijden waren het.
De GP van China is het eerste sprintweekend van 2024
Het grote tijdsbestek tussen deze en de laatste race in China zorgt ervoor dat er geen of weinig relevante data beschikbaar is. De keuze van de FIA om een sprintweekend te organiseren in China, maakt het nog een tikkeltje lastiger. Er is bij het nieuwe sprintformat maar één vrije training, dus de teams hebben maar weinig tijd om data te verzamelen en om de afstelling voor elkaar te krijgen. Een paar uur na de training vindt al de kwalificatie voor de sprintrace plaats.
Voor het eerst wordt het nieuwe format gebruikt. Hierbij begint het raceweekend op vrijdag met een vrije training en daarna dus de kwalificatie voor de sprintrace. Een dag later vindt eerst de sprintrace plaats en daarna de kwalificatie voor de echte race. Mocht er iemand zijn auto afschrijven tijdens de sprintrace, dan heeft ie dus ook een probleem bij de kwalificatie later die dag. Op zondag blijft gewoon de race.
Het belooft interessant te worden om te zien wie het snelst zijn zaakjes op orde heeft. Afgelopen jaar had Max Verstappen wat meer moeite met sprintweekenden, omdat hij niet zijn vaste planning kan afwerken. In de meeste gevallen heeft Verstappen zijn auto ook pas zoals hij hem wil vlak voor of pas tijdens de kwalificatie. Dit weekend zal de kampioenschapsleider sneller een goede set-up moeten vinden.
Wat moet ik weten over de GP van China 2024?
Ook Pirreli geeft te kennen dat de bandenleverancier ‘eigenlijk helemaal opnieuw’ moet beginnen met het verzamelen van data. De bandenfabrikant heeft ervoor gekozen om het middelste trio aan bandentypes mee te nemen. Dat wil zeggen de C2-band als harde band, C3 voor de mediums en de C4-band is de zachte band.
Sinds 2004 is de Chinese GP – op de coronajaren na dan – een vast nummer op de kalender. Het bijzonderste deel aan het circuit vinden we de eerste bocht. Op papier zijn het drie bochten, maar in de praktijk is het één lange doordraaier die steeds scherper wordt. Verder ga je veel inhaalacties zijn op het 1,2 kilometer lange rechte stuk aan het einde van de baan.
Net als in Australië en in Japan zul je vroeg moeten opstaan om alle F1-sessies live te kunnen zien. Het schema is niet zo vroeg op de dag gepland als in Melbourne en Suzuka, maar toch; op vrijdag om 05:30 uur voor de televisie voor de vrije training is nog steeds behoorlijk vroeg. Onderaan dit artikel vind je het hele tijdschema voor de GP van China 2024.
Wat zegt Max Verstappen?
‘Het circuit is geweldig en groot en de lay-out van de baan staat me aan, want die is erg technisch. Dat maakt het een interessant circuit. De eerste bocht is gaaf als je die goed neemt’, zegt Verstappen over het Shanghai International Circuit op Verstappen.com.
Hoe is het weer in Shanghai in China?
Zoals het er nu naar uit ziet, valt er op vrijdag en zaterdag regen, maar wel buiten de F1-sessies om. De druppels vallen op vrijdag nadat de vrije training en sprintkwalificatie zijn verreden. Het regent de hele nacht van vrijdag op zaterdag, maar houdt in de ochtend weer op. Wellicht dat de sprintrace nog wel op een natte baan wordt verreden. Alleen de Chinese Formule 4 kan de baan droog rijden voor de sprintrace begint. Op zondag is het nog wel bewolkt, maar valt er geen regen. Gedurende het hele weekend is het een graadje of 20, 21.
Hoe laat begint F1 in China?
Vrijdag 19 april
Vrije training: 05:30 uur – 06:30 uur
Kwalificatie voor de Sprint: 09:30 uur – 10:14 uur
Zaterdag 20 april
Sprintrace: 05:00 uur – 06:00 uur
Kwalificatie: 09:00 uur – 10:00 uur
Zondag 21 april
Race: 09:00 uur
Reacties