In bijna elke raceklasse die er toe doet, heeft Porsche wel iets gewonnen. Ook in de F1. Met motoren van Porsche (weliswaar onder de naam TAG) won McLaren in 1984 en 1985 het coureurs- en constructeurskampioenschap. Later probeerde Porsche dat trucje nog eens over te doen met een V12-motor. Die kwam in de Footwork Arrows te liggen, maar presteerde hopeloos.
Nu wil het merk niets liever dan naast collega Audi in de hoogste klasse stappen. En ze waren goed onderweg, maar helaas liepen gesprekken met Red Bull Racing en McLaren liepen uit op niets. Het lijkt er nu op dat Porsche het helemaal opgeeft en de plannen in de ijskast zet.
The Race meldt dat Porsche geïnteresseerd blijft de F1, maar dat het merk heeft geen lijntje uit staan die kunnen leiden tot deelname in 2026. Het doel van Porsche was om een eigen F1-team te hebben, of in ieder geval een groot aandeel van een team. Red Bull wilde niet dat Porsche zoveel inspraak had en kapte de gesprekken af. Ook andere teams zijn dus niet zo happig op de bemoeienis van Porsche.
Voorlopig dus geen Porsche in de F1
Als Porsche geen ingang heeft voor 2026, kan het nog heel lang duren voordat ze nog een keer een poging doen. Vorig jaar vertelde toenmalig Volkswagen-baas Herbert Diess dat in de F1 stappen alleen zin heeft bij een grote regelwijziging: ‘Je hebt vijf tot tien jaar nodig om bij de topteams te komen. […] Dat betekent dat je nu kunt beslissen om F1 te doen of dan waarschijnlijk de komende tien jaar niet meer.’
Waarom willen autofabrikanten zo graag weer in de F1 stappen in 2026?
Net als de overgang van 2021 naar 2022 is er tussen 2025 en 2026 een grote regelwijziging in de F1. Deze regels zijn gericht op duurzaamheid en op kostenbesparingen. Door de lagere kosten wordt F1 aantrekkelijker voor nieuwe motorfabrikanten, maar de duurzamere aanpak is ook beter in lijn met de doelstellingen van veel autofabrikanten.
De regels voor 2026 lijken te werken. Naast de interesse van Porsche, meldde ook Audi zich. Audi is het wel gelukt om een plaatsje te bemachtigen en wel bij Sauber (wat nu Alfa Romeo is). Zij kochten een kwart van de aandelen van Sauber Motorsport. Cadillac wil met Amerikaanse kompaan Andretti Motorsport een volledig nieuwe F1-team oprichten.
Welke nieuwe regels zijn er in 2026?
De hybride V6 blijft, maar de brandstof wordt verplicht synthetische benzine. Daarnaast wordt het vermogen van de elektromotor niet meer 163 pk, maar 477 pk. De MGU-H (een soort dynamo op de turbo) verdwijnt bovendien om kosten te besparen. Wat wel overblijft, is het systeem dat energie genereert bij het remmen, de MGU-K.
De motor moet ook zuiniger worden. In 2020 gebruikt een F1-auto ongeveer 100 kilo aan brandstof per race. In 2026 moet dit slechts 70 kilo zijn. Uiteindelijk moeten alle veranderingen er ook voor zorgen voor een startveld dat dichterbij elkaar zit.
Reacties