De Renault Espace F1 heeft dringend een opvolger nodig

Die keer dat Renault een F1-motor in een Espace legde

Renault Espace F1
Renault Espace F1
Renault Espace F1
Renault Espace F1
Renault Espace F1
Renault Espace F1
Renault Espace F1
renault Espace F1 vs normaal
Renault Espace F1
renault Espace F1 zijkant
renault Espace F1 motor
renault Espace F1 renault Espace F1 motor
renault Espace F1
renault Espace F1
Renault Espace F1
Renault Espace F1
Renault Espace F1
Renault Espace F1
Renault Espace F1
Renault Espace F1
Renault Espace F1
renault Espace F1 vs normaal
Renault Espace F1
renault Espace F1 zijkant
renault Espace F1 motor
renault Espace F1 renault Espace F1 motor
renault Espace F1
renault Espace F1

Waar is de tijd gebleven dat autofabrikanten in hun vrije tijd nog eens een F1-motor in een doodnormale straatauto legden? Is het raar dat we heel stiekem hopen dat Mercedes voor de gein de carrosserie van een A-klasse of V-klasse op de Project One klikt? Soms heb je gewoon wat meer ruimte nodig.

Neem de Renault Espace F1. In een jolige bui besloten de Fransen in 1995 de V10-motor uit hun F1-auto in de Espace te leggen om te vieren dat de bus tien jaar bestond. Samen met de GMC van The A-Team en de Ford Supervan staat de Renault Espace F1 in de lijst van coolste busjes ooit gemaakt.

De Renault Espace F1 met 830 pk

Het uitgebouwde busje was voorzien van een koolstofvezel chassis en carrosserie, en werd aangedreven door de 3,5-liter V10-motor uit de Williams F1-auto van 1993. Voor de gelegenheid werd het vermogen ook nog even opgeschroefd van 700 naar 830 pk. Tja, als je toch bezig bent.

Van 0 naar 100 ging de Espace F1 in 2,8 seconden en zijn topsnelheid was maar liefst 312 km/u. Keramische remmen zorgden dat het geheel ook weer tijdig tot stilstand kwam; de auto kon zelfs van 0 naar 270 km/u sprinten én weer tot stilstand afremmen binnen 600 meter.

Het beste van alles? De Renault Espace F1 bood plaats aan vier inzittenden. Als je maar niet bij Eric Bernard instapte. De F1-coureur die meehielp bij de ontwikkeling claimde dat je het meeste grip had als je met twee wielen door de bocht ging. Hoe zoiets klinkt? Geniaal.

Renault Espace F1 in actie

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws